گفتگوها
معرفی پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم

دیپنا: پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم دربردارنده ترجمه‌هایی از قرآن کریم و منبع جامعی برای تشنگان کلام وحی الهی است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دین پژوهی ایران به نقل از خبرگزاری رسا، پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم که دربردارنده ترجمه‌هایی از قرآن کریم و منبع جامعی برای تشنگان کلام وحی الهی است، زیر نظر مدیریت پژوهش‌های رسانه‌ای مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اداره می‌شود.

این پایگاه دارای هفت ترجمه به زبان فارسی و سه ترجمه به زبان‌های انگلیس، آلمانی و فرانسه است که امکان جست‌وجو داشته و کاربران می‌توانند براساس ریشه و لغات قرآنی و نیز براساس ترجمه‌های قرآن به جست‌وجوی ترجمه مورد نظر بپردازند.

ترجمه براساس تفسیر المیزان، ترجمه براساس تفسیر راهنما، ترجمه استاد فولادوند، ترجمه حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، ترجمه استان انصاریان، ترجمه استاد آیتی و ترجمه استاد الهی قمشه‌ای، هفت ترجمه‌ای است که در این پایگاه به چشم می‌خورد.

گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه قرآن کریم، پژوهشگران حوزه ترجمه، پایگاه‌های ترجمه، معرفی کتاب‌های ترجمه، مقالات تخصصی ترجمه و پایان‌نامه‌های ترجمه از بخش‌های مهم این پایگاه تخصصی است که البته فعالیت‌های گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه قرآن کریم بیشتر نمود دارد.

تهیه و تدوین تفسیرهای گوناگون قرآن برای سطوح مختلف سنی و تحصیلی، تدوین و ارایه ترجمه‌های روان و جذاب قرآن به سبک‌های گوناگون، انجام مطالعات تخصصی پیرامون اصول و مبانی علمی تفسیر و ترجمه از جمله وظایفی است که در بخش نخست برای گروه تفسیر لحاظ شده است.

همچنین ارایه و بازتولید تفاسیر معتبر شیعی به ویژه تفسیر راهنما در قالب‌های جذاب، برقراری ارتباط علمی با مراکز و مؤسسات فعال در زمینه ترجمه و تفسیر، شناسایی، جذب و به کارگیری پژوهشگران توانمند، شناسایی کاستی‌های موجود در عرضه تفسیر و ترجمه و برگزاری نشست‌های علمی از وظایف این گروه است.

مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه قرآن کریم را حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر حسینی برعهده دارد و یعقوب جعفری‌نیا، محمدرضا انصاری محلاتی، محمدرضا صفوی، علی اسلامی، کاظم شاکر و سیدعلی اکبر حسینی شورای علمی گروه را تشکیل می‌دهند.

تفسیر راهنما، بازنگری تفسیر راهنما، ترجمه قرآن کریم براساس تفسیر المیزان، ترجمه قرآن کریم براساس تفسیر المیزان همراه با توضیحات و نکات تفسیری بر گرفته از تفسیر المیزان در پاورقی، ترجمه روان قرآن کریم برای تفسیر راهنما، تفسیر «جرعه اى از زلال قرآن»، تفسیر بیان، الانظار التفسیریه للشیخ الانصارى و تفسیر القرآن المجید المستخرج من تراث الشیخ المفید از آثار منتشر شده این گروه است.

گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه قرآن کریم فعالیت‌های دیگری را نیز در دست اقدام دارد که از آن جمله می‌توان به التفسیر المشروع القرآنی، طرح گونه‌های بهره‌برداری از تفسیر راهنما اشاره کرد.

قرآن و زندگی بخش نخست، تفسیر سوره یوسف، تفسیر آموزشی؛ گام نخست (جزء اول و دوم قرآن) و تفسیر سوره های جمعه، کافرون، نصر، کوثر و مسد را می‌توان از جمله آثار در دست انتشار این گروه عنوان کرد.

همچنین می‌توان از ترجمه عربى تفسیر راهنما، تفسیر تربیتى آموزشى برای دانشگاه، تفسیر ترتیبی آموزشی برای حوزه، تفسیر ترتیبی آموزشی برای جامعةالقرآن، ترجمه آزاد قرآن کریم و تهیه لیست کتب تخصصی ترجمه و لیست مقالات تخصصی ترجمه به عنوان بخشی از طرح‌های پژوهشی این گروه نام برد

منبع: Dipna
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

خبرگزاري ديپنا
مجری سایت : شرکت سیگما