اسعدی
1392/10/28 شنبه پاسخ قرآن به شبهات منکران معاد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا)، دکتر علیرضا اسعدی در گفت و گو با خبرنگار ایسکا به تبیین پاسخ قرآن به شبهات منکران معاد در رابطه با حیات مجدد انسان در روز قیامت پرداخت.

شبهه عدم قابلیت بدن براى حیات دوباره 

عضو هیئت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی گفت: یکى از شبهات منکران معاد آن است که وقتى انسان مى‏میرد، گوشت و پوست و استخوان هاى او پوسیده و متلاشى شده و تبدیل به خاک مى‏ شود و در این صورت امکان تبدیل آنها به موجود زنده وجود ندارد، زیرا این مواد قابلیت حیات مجدد ندارند.

وی با بیان این شبهه  گفت: قرآن کریم به این شبهه از دو طریق پاسخ داده است. یکی آفریده شدن انسان از خاک و دیگری روییدن گیاهان از خاک مرده. قرآن تأکید مى‏کند که مبدأ خلقت و حیات انسان همین خاک مرده است، بنابراین حیات مجدد بدن هاى پوسیده نمى‏تواند تعجب برانگیز و باورنکردنى باشد. به علاوه انسان در حیات خود دائماً حیات خاک و روئیدن گیاهان و درختان در دامن آن را مشاهده مى‏کند. پس انکار معاد و حیات مجدد بدن هاى پوسیده امرى بعید و باورنکردنى نیست.

شبهه عدم توانایى خداوند بر احیاى مردگان

علیرضا اسعدی در ادامه این گفت و گو به یکی دیگر از شبهات موجود در مسئله معاد اشاره کرد و گفت: براى تحقق یک پدیده، علاوه بر امکان ذاتى و قابلیت قابل، قدرت فاعل هم شرط است. به همین دلیل براى برخى این شبهه مطرح شده است که آیا خداوند قدرت بر احیاى مردگان را دارد؟

وی ادامه داد: خداوند در پاسخ به این شبهه بر قدرت نامتناهى خود تأکید کرده و در سوره های هود و قیامت می فرماید: «الى اللّه‏ مرجعکم و هو على کل شى‏ء قدیر» و «الیس ذلک بقادر على ان یحیى الموتى». در این آیات بازگشت به سوى خداوند، با قدرت گسترده الهى همراه شده و به آن اشاره دارد که وقوع معاد نیز همانند هر امر ممکن دیگرى از ید قدرت الهى خارج نیست.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم از دو راه بر عمومیت قدرت خود و توانایى بر زنده کردن مردگان استدلال کرده است اظهار کرد: اثبات قدرت بر آفرینش‏نخستینِ‏ انسان و همچنین اثبات قدرت بر آفرینش آسمانها و زمین از استدلال های خداوند است بر توانایی خلقت مجدد مردگان است که در قرآن به آن اشاره شده است.

وی تصریح کرد: باتوجه به این دو دسته از ادلّه روشن مى‏شود که معاد براى خداوند امر دشوارى نیست و به همین دلیل در شمارى از آیات، خداوند به آسان بودن این امر  برای خویش تأکید کرده است. مانند: «ان ذلک على اللّه‏ یسیر» ، «ذلک حشر علینا یسیر» و «ذلک على اللّه یسیر».

شبهه درباره علم فاعل

این پژوهشگر حوزه کلام اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود به یکی دیگر از شبهات موجود در مسئله معاد اشاره کرد و گفت: احیاى مردگان و ثواب و عقاب آنها مستلزم تشخیص بدن هاى بى شمار جهت بازگرداندن هر یک از ارواح به بدن خاص خود و به یاد داشتن همه کارهاى خوب و بد است تا پاداش و کیفر درخور به هریک عطا شود. به همین دلیل برخى با این شبهه مواجه شده‏اند که چگونه بدن های خاک شده را مى‏توان از هم بازشناخت؟ و اعمال انسان ها را به یاد داشت؟

وی با بیان اینکه قرآن کریم در پاسخ به این شبهه بر این موضوع تأکید مى‏کند که علم الهى حد و مرزى ندارد به یکی از نمونه های قرآنی آن اشاره کرد و اذعان داشت: قرآن کریم در سوره طه، گفتگوى موسى و فرعون را در این زمینه اینگونه نقل مى‏کند که :«قال فما بال القرون الاولى قال علمها عند ربى فی کتاب لا یضل ربّى و لا ینسى» و در آیه دیگرى بعد از نقل شبهه منکران که مى‏گویند دوباره زنده شدن بازگشتى دور و بعید است مى‏فرماید: «فقال الکافرون هذا شى‏ء عجیب ءاذا متنا و کنّا تراباً ذلک رجع بعید قد علمنا ما تنقص الارض منهم و عندنا  کتاب حفیظ» و امثال این بسیار است.

دکتر اسعدی تصریح کرد: با توجه به پاسخى که در این آیه مطرح شده است استفاده مى‏شود که مشکل معاد دو امر تلقى شده است: یکی محال بودن تجدید حیات استخوانهاى پوسیده و دیگری عدم امکان شناخت اجزاى پوسیده و پراکنده شده.

وی ادامه داد: شبهه اول ناظر به قدرت فاعل است و شبهه دوم ناظر به علم الهى. و خداوند در قرآن به هر دو شبهه پاسخ داده است: «ما خَلْقکم و لا بَعْثکم الا کنفس واحدة ان اللّه‏ سمیع بصیر». ذیل این آیه اشاره شده است که آیه ناظر به علم الهى است؛ یعنى خداوند از کارهاى بندگان آگاهى کامل دارد و از این جهت مشکلى در حسابرسى اعمال وجود ندارد.

 

انتهای پیام/ 115

منبع: اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا)
کلمات کليدي
معاد در قران, دکتر علیرضا اسعدی, پاسخ به شبهات, شبهات معاد
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 11355
   
   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما