مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم اختتامیه بخش «فقه قرائت» با معرفی مقالات برتر با پایان یافتن ارائه 12 مقاله منتخب توسط صاحبان اثر، پرونده بخش اول یازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با موضوع «فقه در قرائت» بسته شد.

پس از پایان یافتن ارائه مقالات توسط صاحبان اثر، جناب حجت الاسلام دکتر یوسفی مقدم، دبیر علمی نشست، به بیان گزارش جمع بندی بخش علمی نشست پرداختند.
ایشان در بخش دیگری از صحبت هایشان از انتخاب 3 اثر به عنوان مقالات برگزیده خبر دادند.
سپس محمدتقی میرزاجانی، رییس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن و دبیر اجرایی نشست، ضمن تشکر و خیرمقدم از قاریان، حافظان و اساتید ممتاز کشور، از پوشش خبری نشست که توسط اصحاب محترم رسانه صورت می گیرد، قدردانی کردند.
ایشان در ادامه صحبت هایشان، گزارشی از نحوه برگزاری بخش اول نشست ارائه دادند و به تشریح برنامه های بخش دوم با موضوع «مهندسی تلاوت» پرداختند.
پس از سخنان میرزاجانی، جناب حجت الاسلام حمید محمدی؛ قائم مقام رییس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان صحبت های خود پرداختند.
ایشان در بخشی از صحبت های خود به احیای فرهنگ و تمدن اسلامی و جایگاه قرائت در این فرهنگ پرداختند. ایشان به فلسفه قرائت اشاره کردند و فلسفه را کمتر از فقه ندانستند که به جنبه معرفتی تلاوت قرآن می پردازد و پیشنهاد تأسیس پژوهشگاه فلسفه قرآن را دادند و از این موضوع که فلسفه قرائت در بخش کوچکی از دستگاه های قرآنی که همان شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، انتقاد کردند.
ایشان در پایان به انتشار سند یازدهمین نشست تخصصی پرداختند و از هوشمندی و توجه شورای عالی قرآن در راستای برگزاری چنین نشست هایی که منجر به ارتقای علمی ادبیات قرائت قرآن می شود، تشکر کردند.
لازم به ذکر است این بخش از نشست به صورت زنده از شبکه رادیویی قرآن پخش گردید.
پس از صحبت های دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، کلیپ یادبودی از درگذشتگان جامعه قرآنی در سال 93 برای حاضرین در جلسه پخش گردید که در آن یاد و خاطره استاد مولایی، استاد رنجبر فردویی، استاد حسن زاده و قاری جوان محمدجواد قهاری زنده نگه داشته شد.
بعد از پخش کلیپ، کتابخانه تخصصی و آرشیو صوتی تصویری استاد مولایی در شورای عالی قرآن افتتاح شد.
تقدیر از برگزیدگان مقالات از دیگر بخش های مراسم امروز بود که طی آن مقاله حجت الاسلام دکتر یوسفی مقدم با عنوان «قرائت حدر از منظر روایات، فقه و علم تجوید» رتبه اول را کسب کرد.
مقاله حجت الاسلام محمدعلی محمدی با عنوان «تجوید؛ از وجوب تا حرمت» نیز موفق به کسب رتبه دوم شد.
مقالات آقایان سیدعلی سادات فخر با موضوع «قرائت جمعی از منظر روایات و فقیهان فریقین»، دکتر کریم دولتی با موضوع «بررسی تطبیقی مفهوم قرائت تحقیق از منظر قرآن، سنت و علم تجوید» و حجت الاسلام جعفر صادقی فدکی با موضوع «بررسی تطبیقی مفهوم قرائت ترتیل از منظر قرآن، سنت و علم تجوید» به طور مشترک حائز رتبه سوم گردیدند.
لازم به ذکر است، یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم از 16 تا 18 اردیبهشت 94 در شورای عالی قرآن در حال برگزاری است.
کلمات کليدي
فقه قرائت, اخبار فرهنگ قرآن
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1786
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما