رئیس مرکز احیای آثار اسلامی: احیای آثار علمی بزرگان، به نحوی تولید علم به شمار میرود. مرکز احیای آثار اسلامی از مراکز پرافتخار حوزوی است که در مجموعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی فعالیت می کند. آثار این مرکز تاکنون جوایز ارزنده ای در مجامع کشوری به دست آورده اند. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین اسد علیزاده رئیس مرکز احیای آثار اسلامی در مورد اهمیت احیای آثار اسلامی بیان داشت: یکی از ابعادی که در تولید علم می توانیم به آن تکیه کنیم احیای آثار علمی بزرگان است که خود یک نوع تولید علم به شمار می رود. قسمت مهمی از آنچه آنها انجام داده اند در قفسه های کتابخانه باقی مانده است و قابل استفاده نیست و کسی رغبت مراجعه به آن را ندارد. اما مرکز احیای آثار اسلامی، این آثار را تصحیح می کند و با فهرست بندی و تحقیق مناسب علمی به جامعه عرضه می دارد.

ایشان افزود: این مرکز در سال 1364 به منظور احیای میراث ارزشمند علما و بزرگان تشیع جهت حفظ و استمرار هویت علمی و دینی و تاریخی حوزه های علمیه کار خود را شروع کرد.ماموریت این مرکز، بازشناسی و بازسازی میراث مکتوب شیعه و ارائه نظام مند آن به جوامع علمی است و از جمله اهداف آن می توان به شناخت اندیشه های متفکران شیعه و تعظیم و تکریم آنها، برجسته سازی نقش اصلاحی علمای شیعه در تمدن سازی اسلامی، حفظ و استمرار هویت علمی، دینی و تاریخی حوزه های علمیه شیعه، زمینه سازی و بهره مندی از سرمایه مکتوب علمی در فرهنگ و مطالعات دین پژوهی می باشد. و بر همین اساس، آثار شخصیت های بزرگ علمای شیعه با رویکرد تصحیح انتقادی در قالب موسوعه، و یا به صورت مجموعه رسائل و تک نگاری های که مربوط به موضوع خاصی مانند جبر و اختیار، بداء، علم الهی، ارث الزوجه یا رویت هلال و غیره،- از علمای قدیم تا علمای معاصر – در این مرکز جمع آوری شدو  با کار علمی و  تحقیق مناسب بر آن، به جامعه علمی کشور ارائه می شود.
رئیس مرکز احیای آثار اسلامی بیان داشت: بر اساس اهداف و سیاست های تعریف شده در این مرکز تمام تلاش  شده است که در فعالیت های شخصیت محور در درجه اول به سراغ شخصیت هایی برویم که در حوزه های علمیه شیعه به لحاظ علمی، سیاسی و فقهی از موثرترین ها بوده اند. گاهی نگاه منطقه ای هم داشته ایم، مثلا اگر نقش شیعه را در کشورهای منطقه در نظر بگیریم علمای لبنان را در اولویت قرار داده ایم مثل فقها و اندیشمندانی چون شهید اول، شهید ثانی، علامه شرف الدین که آثار این بزرگان بحمدالله تحقیق و در قالب موسوعه به چاپ رسیده است، یا علامه بلاغی و علامه شیخ محمد حسین کاشف الغطااز علمای برجسته عراق که خودشان از مبارزین بسیار قوی در زمینه¬های مختلف سیاسی، علمی، اجتماعی و پیشرو در سنگرهای علم و دین بوده اند. و در داخل کشور نیز آثار برخی از علما مانند: علامه ملا مهدی  و ملا احمد نراقی، فیض کاشانی، ملا حبیب الله کاشانی و اخیرا موسوعه آیت الله العظمی بهجت در حال تدوین و نهایی شدن است.
ایشان با اشاره به لزوم هدایت پایان نامه های حوزوی برای احیای آثار و شخصیت های بزرگ اسلامی، پیشنهاد پررنگ شدن این امر در پایان نامه ها را مطرح کرد و بیان داشت: یکی از ابعادی که در تولید علم می توانیم به آن تکیه کنیم احیای آثار علمی بزرگان است که خود یک نوع تولید علم به شمار می رود. قسمت مهمی از آنچه علمای ما انجام داده اند در قفسه های کتابخانه باقی مانده است و قابل استفاده نیست و کسی رغبت مراجعه به آن را ندارد. ما این اثر را تصحیح می کنیم و با فهرست بندی و تحقیق مناسب علمی ارائه می دهیم. اگر این آثار را احیا نکنیم بلااستفاده باقی می ماند.
حجت الاسلام والمسلمین اسد علیزاده  افزود: شایسته است در حوزه های علمیه، تصحیح آثار بزرگان در پایان نامه های سطح سه و چهار مطرح و اجرایی شود. بسیاری از کتاب های بزرگان تصحیح نشده است که ممکن است در صورت عدم احیا، از بین برود و نابود شود. در مراکز دانشگاهی کمابیش این کار را انجام می دهند. اگر حوزه هم به این مساله توجه داشته باشد و این رویکرد را داشته باشد تا بخشی از طلاب به سوی تصحیح ترغیب شوند، علاوه بر این که خیلی از آثار مهم علمای شیعه احیا می¬شود و در اختیار مجامع  قرار می گیرد، کمبود نیروی متخصص احیای آثار نیز برطرف می شود.

 
منبع: اخبار مرکز احیای آثار اسلامی
کلمات کليدي
اخبار مرکز احیای آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 835
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما