توسط گروه اشاعه اطلاعات و تبادل دانش صورت گرفت: رونمایی از پیشخوان گزارشات پایگاه مدیریت اطلاعات اسلامی با تلاش کارشناسان و متخصصان پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پروژه طراحی پیشخوان گزارش (داشبورد آماری هوش تجاری) در پایگاه مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی به پایان رسید و با حضور مدیران و دست اندر کاران رونمایی و امکانات آن تشریح شد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،مهندس کریمی مجری پروژه و کارشناس پایگاه های اطلاعاتی و سامانه‌های پژوهشی پژوهشگاه در این زمینه گفت:
تحلیل داده، موضوع روز ایران و جهان است. تحلیل داده‌ها از غرق‌شدن در حجم زیادی از داده و اطلاعات جلوگیری می کند و به داده‌ها از زوایای کاربردی نگاه می‌کند که موجب می شود افق‌های تازه‌ای از داده‌ها نمایان شود. با تحلیل داده‌ها و درک درست اطلاعات استخراج شده از آن‌ها می‌توان تصمیمات حال و آینده‌نگرانه‌ای را برای عملکرد بهتر در سازمان رقم زد. در این میان استفاده از دانش‌های جدیدی مانند هوش تجاری تأثیر بسزایی در ارایه دیدی مناسب به مدیران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز سازمان جهت رصد حرکت سازمان ارایه می‌دهد. علاوه بر درک درست‌ نیاز و اهداف سازمان، دانستن علم آمار و ابزارهای مناسب جهت مصورسازی و انتخاب نمودارهای مناسب از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت در این عرصه به شمار می‌آید.
وی افزود: گروه اشاعه اطلاعات و تبادل دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی این احساس نیاز را به خوبی درک کرده و در سال ۱۳۹۹ استفاده از ابزارهای هوش تجاری و تحلیل داده را در دستور کار خود قرار داد. در این راستا پروژه طراحی داشبوردهای آماری هوش تجاری در دستور کار گروه قرار گرفت. بعد از چندین ماه نیازسنجی، تحلیل نیاز و بررسی ساختار پایگاه‌داده و مشورت با متخصص این حوزه اقدام به طراحی داشبوردهای آماری در تمامی بخش‌های پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی شامل اصطلاحنامه، فرهنگنامه، نمایه‌زنی، منابع، کاربران و سایر بخش‌ها نموده است.

ایشان همچنین اشاره کردند که این ابتدای راه است و ما راهی زیادی برای رسیدن به اهداف تعیین شده داریم و تمامی تلاش خود را برای رسیدن به آنچه در ذهن داریم بکار خواهیم برد.
 کارشناس پایگاه های اطلاعاتی در پایان برخی از ویژگی‌های داشبورد طراحی شده را اینگونه بر شمردند:
۱.    جامعیت گزارشات
۲.    تعاملی بودن داشبورد
۳.    به‌ روزرسانی از منابع آنلاین
۴.    تنوع داشبورد
۵.    ظاهری ساده و کاربرپسند
۶.    پاکسازی داده‌ها و بکارگیری فرایند ETL
۷.    مشاهده داشبوردها متناسب با سطوح دسترسی
۸.    قابلیت به اشتراک‌گذاری بر روی بستر شبکه داخلی و وب
استخراج اشکالات و اصلاحات ساختاری پایگاه داده و محتوایی داده‌ها و مستندسازی تمامی مراحل تولید و طراحی داشبورد از ویژگی‌های این پروژه محسوب می‌شود که برای آیندگان بسیار حائز اهمیت خواهد بود. چرا که به نوعی انتقال دانش صورت گرفته است و مباحث مدیریت دانش را نیز پوشش داده است.

قابل ذکر است پایگاه مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی ، با برآورده کردن نیازهای محققان در زمینه تولید و بروز رسانی اصطلاح نامه های علوم اسلامی، فرهنگنامه نویسی و نمایه سازی منابع اسلامی توانسته است توجه مراکز داخلی و مجامع بین المللی را به خود جلب کند بطوری که در دو سال نامزد دریافت جایزه بین المللی WSIS شده است.
منبع: اخبار پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی, گروه اشاعه اطلاعات و دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 292
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما