تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
سن ازدواج و اختلاف سنی
يكشنبه 24 بهمن 1389 مناسبترين زمان براي ازدواج دختران و پسران چه سني مي باشد؟
زمان ازدواج هنگامي است كه انسان به بلوغ جنسي وبلوغ عقلي به حد كمال مطلوب آن برسد (منظور از كمال، رسيدن به بالاترين حد ممكن نيست بلكه منظور رسيدن به حد معمول ومتعارف مي باشد .
بلوغ جنسي، يك پديده طبيعي است كه زمان آن در همه كس و همه جا يكسان نيست. از مطالعه حالات انسانها در نقاط مختلف جهان، اين حقيقت به دست مي‏آيد كه معمولاً دختران و پسراني كه در نقاط گرمسير زندگي مي‏كنند و با شرايط رشد و نمو آن مناطق پرورش مي‏يابند، زودتر از جواناني كه در نقاط سردسير زندگي مي‏كنند به حد بلوغ مي‏رسند.مطالعه تاريخ زندگي اعراب در عربستان كه يك منطقه گرم و سوزان مي‏باشد مي‏تواند شاهدي بر اين واقعيت باشد.البته براي استقلال در امر ازدواج، تنها رسيدن به سن بلوغ جنسي كافي نيست، بلكه علاوه بر آن، دختر و پسر بايد به بلوغ عقلي و فكري نيز رسيده باشند و به تعبيري ديگر «رشيد» باشند، يعني بتوانند مصلحت خود را تشخيص دهند تا اراده آنان در امر ازدواج، يك ركن اساسي به شمار آيد.معناي رشد انسان همانند ساير موجودات زنده، پيوسته در حال تغيير است و اين تغيير طبيعي و همگاني به صورت افزايش در قد، وزن و پيدايش عادتها و مهارتها و بطور كلي تغيير در رفتار در جنبه‏هاي اجتماعي، اقتصادي و عاطفي، به تدريج ظاهر مي‏شود و اين همان چيزي است كه در روانشناسي رشد مورد بحث و گفتگو قرار مي‏گيرد.رشد عبارت است از دقت و زيركي و مواظبت براي سود بردن در معاملات و حفظ و نگهداري مال از اتلاف و صرف كردن آن در مواردي كه عقلا به كار مي‏برند.رشد، توانايي و قدرت فكري فرد در امور اقتصادي و اجتماعي است. بنابراين، رشد در مورد ازدواج يعني شايستگي و لياقت اداره ي زندگي؛ چنان كه شهيد مطهري در اين خصوص مي فرمايد:
  منظور (از رشد در مورد ازدواج) تنها رشد جسماني نيست، منظور اين است كه رشد فكري و روحي داشته باشند، يعني بفهمند كه ازدواج يعني چه؟ تشكيل كانون خانوادگي يعني چه؟ عاقبت اين بله گفتن چيست؟ بايد بفهمد اين بله كه مي گويد، چه تعهدهايي و چه مسئوليت هايي به عهده ي او مي گذارد و بايد از انجام اين مسئوليتها بر آيد. (1)
با اين بيان مي‏توان رشد در دختران را اينگونه معنا كرد:«توان در اداره زندگي و تربيت فرزند و قبول مسؤوليت مادري و حسن روابط اجتماعي.»بنابر اين ممكن است كودكي به سن بلوغ رسيده باشد و نسبت به تكاليف عبادي مثل نماز و روزه، مسؤول باشد، ولي توان انجام فعاليتهاي اقتصادي و اجتماعي را نداشته باشد. در اين صورت چنين فردي «بالغ» هست ولي رشيد نيست.سن آماده شدن يك دختر براي ازدواج، بستگي به درك عقلي و بلوغ رواني او دارد؛ امكان دارد دختري در سن چهارده سالگي و حتي كمتر قوه درك و مسؤوليت پذيري خانوادگي را داشته باشد و بتواند خانواده‏اي را اداره كند و فرزندان خوبي تربيت كند اما، يك زن سي ساله از اداره خانه و دركمسؤوليت بازماند. پس آنچه كه در ازدواج مطرح است، آمادگي دختر و پسر است،
رسول خدا(ص) مي‏فرمايد:دختران باكره مانند ميوه‏هاي روي درختانند اگر بموقع چيده نشوند، اشعه آفتاب آنها را فاسد مي‏كند و وزش باد آنها را پراكنده مي‏سازد؛ همچنين دختران وقتي به حدّ بلوغ رسيدند و مانند زنان، در خويشتن تمايل جنسي احساس كردند، دارويي جز ازدواج ندارند و اگر همسر نگيرند، از فساد ايمن نيستند، چرا كه بشرند و بشر از خطا و لغزش مصون نيست.»(2)
سن آماده شدن يك دختر براي ازدواج، بستگي به درك عقلي و بلوغ رواني او دارد.در اين حديث، حضرت(ص) تشبيه بسيار لطيف و دقيقي فرموده است. همانطور كه ميوه نه در زماني كه كال و نارس است، بايد چيده شود و نه زماني كه بپوسد و فاسد شود، دختري كه نتواند شوهر را درك كند و از وظايف همسرداري عاجز باشد و نتواند قبول مسؤوليت كند، ميوه كال و نارسي است كه هنوز بايد روي درخت (خانه پدر) بماند تا گذشت زمان او را رسيده و شيرين كند و باز اگر دختري نشاط و طراوت جواني را از دست بدهد و ازدواج نكند، در حقيقت همان ميوه روي درخت مانده‏اي است كه هر چه بيشتر بماند بر افسردگي و پژمردگيش افزوده مي‏شود.(3)
با توجه به اين كه رشد فكري و عقلي در افراد متفاوت است اسلام حد و سن معيني براي ازدواج مشخص نكرده و آن را در اختيار خود زوجين و اولياي آنها قرار داده است و هر كدام از كارشناسان امور خانواده نيز به نظر خود سني تقريبي را براي ازدواج بيان كرده اند بعضي سن 16 سال را براي دختران و 19 سال را براي پسران مناسب دانسته اند(4) بعضي ديگر مناسب ترين فصل ازدواج را براي پسران 18 الي 23سالگي و براي دختران 16 الي 20 سالگي بيان كرده اند .(5) با توجه به توضيحات مذكور تشخيص زمان مناسب براي ازدواج بر عهده خود اشخاص است اما در عين حال بايد توجه داشت كه به بهانه عدم آمادگي ، زمان ازدواج به تاخير نيفتد چرا كه پيامدهاي ناگواري در پي دارد .

پي نوشت:
1- مرتضي مطهري، امدادهاي غيبي در زندگي بشر به ضميمه ي چهار مقاله ي ديگر، (انتشارات صدرا، بي تا)، ص 153و 154
2 ـ وسايل الشيعه، ج14 ص39
3 ـ. بهشت خانواده، سيد جواد مصطفوي، ج2 ص52.
4- جوانان و انتخاب همسر ، علي اكبر مظاهري
5- راهنماي ازدواج ، امير ملك محمودي
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 12791
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما