تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
دخالتهای دیگران
شنبه 24 ارديبهشت 1390 بر اثر دخالت‏هاي خانواده خانمم، زندگي ام بامشكل روبرو شده است. چگونه بايد با اين مشكل برخورد كرد؟

ازدواج و انتخاب همسر و پيوند زناشويي يكي از سنت‏هاي پرثمر الهي است. خداوند انسان را به گونه‏اي آفريد كه بدون همسر ناقص است. انسان هر چه از نظر علم و ايمان و فضايل اخلاقي بالا رود، تا همسر اختيار نكند، به كمال مطلوب نمي‏رسد. هيچ چيز ديگر جاي ازدواج و تشكيل خانواده را نمي‏گيرد. مرد براي زن و زن براي مرد آفريده شده است و اين دو كاملاً نيازمند همديگر هستند. نه زن مي‏تواند بدون همسر زندگي معقول و آرامي داشته باشد و نه مرد بدون زن.

 

لذا اولا توجه داشته باشيد اين نعمت بزرگ براي شما فراهم شده است و شكر اين موهبت الهي به اين است كه بتوانيد آن را نگه داشته و از ثمره شيرينش بهره‏مند شويد. براي اين كه اين كانون سراسر مهر و محبت و خوشي شده و از سستي يا خداي نكرده از فروپاشي آن جلوگيري شود، رعايت چند چيز لازم است.

 

1 - ابراز عشق و محبت نسبت به خانم خود. زن و شوهر دو ركن بزرگ خانواده هستند، ليكن مرد بدان جهت كه سرپرست خانواده است، مي‏تواند با تدبيرات عاقلانه خويش خانواده را به بهترين وجه اداره كند و اسباب خوش بختي و سعادت آنان را فراهم سازد و محيط خانه را همانند بهشت برين مرتب و منظم گرداند و همسرش را به صورت فرشته‏اي در آورد. مردي كه بخواهد زن داري كند، بايد اخلاق و روحيات همسرش را به دست آورد، تا بتواند در او نفوذ كرده و دلش را به دست آورد كه به خانه و زوندگي دلگرم شده، از روي عشق و عاقه خانه داري كند. زن كانون محبت و يك موجود صد در صد عاطفه است. از وجودش مهر و محبت مي‏بارد و حيات و زندگي او به عشق و علاقه بستگي دارد. مي‏خواهد محبوب شوهرش باشد. ممكن است اظهار نكند، ولي هر چه محبوب‏تر باشد، شاداب‏تر خواهد بود. براي به دست آوردن محبوبيت تا سر حد فداكاري كوشش مي‏كند. اگر بداند محبوب شوهر واقع نشده، خودش را شكست خورده و بي اثر پنداشته، دائماً پژمرده و افسرده خواهد بود. به همين خاطر بزرگ‏ترين رمز زن داري اظهار محبت و علاقه است، و بهترين كليد حل مشكلات زناشويي اظهارعشق و علاقه است.

 

اگر مي‏خواهيد پيوند زناشويي را استوار سازيد، اگر مي‏خواهيد او را به خانه و زندگي دلگرم نماييد، اگر مي‏خواهيد او را نسبت به خودتان علاقه‏مند سازيد، اگر مي‏خواهيد تا آخر عمر نسبت به شما وفادار باشد، بهترين راهش اين است كه تا مي‏توانيد نسبت به همسرتان اظهار عشق و علاقه كنيد.

 

پيامبر اسلام(ص) فرمود: "هر چه ايمان انسان كامل‏تر باشد، به همسرش بيش‏تر اظهار محبت مي‏كند".(1) نيز فرمود: "اين سخن مرد كه به همسرش مي‏گويد: واقعاً تو را دوست دارم، هرگز از قلبس خارج نخواهد شد".(2)

 

امام صادق(ع) فرمود: "يكي از اخلاق پيامبران اين است كه نسبت به همسرانشان محبت دارند".(3)

 

بايد توجه داشت كه تنها محبت قلبي كافي نيست، بلكه لازم است صريحاً محبت را اظهار نمود. صريحاً به همسرتان اظهار محبت و عشق و علاقه كنيد، زيرا يكي از چيزهايي كه بانوان آن را فراموش نمي‏كنند، مهرورزي‏هاي واقعي است. وقتي شما همديگر را از صميم قلب دوست داشته باشيد و ديدن يكديگر براي تان لذت بخش باشد، تحمل مشكلات و حل آن بسيار آسان خواهد شد. بنابراين هر چه مي‏توانيد نسبت به خانمتان اظهار محبت و علاقه كنيد كه نتيجه اش صلح و صفا و صميميت خواهد بود. وقتي همسرتان با تمام وجود لمس كرد كه شوهرش او را دوست دارد و علاقه‏مند به او است و خواهان سعادت او است، به زندگي خود بيش از هر چيز ديگري اهميت داده و به حرف ديگران و دخالت‏هاي خانواده ترتيب اثر نمي‏دهد. وقتي آن‏ها ديدند دخالت‏هايشان بي اثر است، دست از كارشان خواهند كشيد.

 

2 - در يك وقت مناسب اين مطلب را با همسرتان در ميان بگذاريد كه محيط خانه بايد محيط صفا و محبت باشد، نه محيط كشمكش و بهانه جويي، و هر دو بايد در جهت تأمين سعادت و خوش بختي زندگي مشتركمان تلاش كنيم و سعي كنيم زندگي را سراسر مهر و شيريني كنيم. مگر نه اين است كه مي‏خواهيم خوش بخت شويم؟ آيا خوش بختي در صلح و صفا است يا در درگيري و اختلاف كه هم براي دنيا و هم براي آخرت زيان بار است؟ به او زبان خوش و منطقي بگوييد كه: من خواهان خوش بختي تو هستم و در اين جهت تلاش مي‏كنم. لذا به دخالت‏هاي بي جا و غير منطقي ترتيب اثر نده. البته نه به اين سخن كه با كسي درگير شود يا بي احترامي كند، زيرا اين كار بسيار مضر است، بلكه با اخلاق خوش و ترتيب اثر ندادن عملي به دخالت‏ها، به آن‏ها بفهماند او زندگي خود را دوست دارد و به شوهرش علاقه دارد و از زندگي خود راضي است.

 

وقتي خانواده همسرتان اين برخورد را از دخترشان ديدند، دست از كارشان بر مي‏دارند، زيرا آنان در واقع خير خواه شما هستند، ليكن خيال مي‏كنند كه با دخالتشان به شما خدمت مي‏كنند.

 

3 - هم در خانه و هم نسبت به خانواده همسرت خوش اخلاق باش، زيرا چنانچه احسان و بخشش، محبت ديگران را جلب مي‏كند، رفتار با اخلاق حسنه و خُلق و خوي نيك، محيت ديگران را جلب مي‏كند. امام علي(ع) فرمود: "خوش رويي دام دوستي است".(4)

 

امام موسي بن جعفر(ع) فرمود: خوش خلقي خانه‏ها را آباد و روزي را فراوان مي‏كند".(5) پيامبر اسلام(ص) فرمود: "خوش خلقي خير دنيا و آخرت را با خود دارد".(6)

 

بدانيد اگر با خانواده همسرتان با خوش اخلاقي برخورد نماييد و رابطه تان را با آنها قطع نكنيد و با كمال حسن نيت به آن‏ها بفهمانيد كه آن‏ها را دوست داريد و همه تلاشتان براي خوش بختي دخترشان است، مسلما موثر خواهد بود و رفتارشان را عوض مي‏كنند، زيرا آنان در واقع خواهان سعادت دخترشان هستند، ليكن راه صحيح را گم كرده‏اند. وقتي از شما غير از اخلاقي نيك و رعايت ادب و احترام نديدند، به طور طبيعي به اشتباهشان پي برده و تغيير رفتار خواهند داد.

 

4 - مطلقاً نبايد نسبت به خانواده همسرتان كينه داشته باشيد، زيرا كينه نسبت به ديگري از گناهان قلبي و انحراف‏هاي رواني است و كينه از جمله صفاتي است كه در هر دلي جاي گرفت، موجب شقاوت و محروميت سعادت و خوش بختي در زندگي دنيا وآخرت خواهد شد. يكي از عوارض كينه اين است كه انسان را همدست شيطان مي‏كند، زيرا خدا انسان‏ها را به دوستي و الفت و مهرباني نسبت به هم دعوت مي‏كند و شيطان به درگيري و اختلاف دعوت مي‏كند. كينه همواره انسان را به دشمني و تلافي مي‏خواند .

 

بنابراين همواره از در دوستي و آشتي وارد و به آنان بقبولان كه تو هم جزء خانواده آن‏ها هستي و دخترشان را دوست دارد و براي زندگي هميشگي آن را انتخاب كرده‏اي. در اين صورت موفق خواهي شد.

 

5 - از ته دل باور كنيد آن چه دين و اسلام درباره خوش خلقي و محبت به همسر و سلامت قلب و نبودن كينه در قلب و روابط حسنه با مردم خصوصاً با فاميل دستور داده، صدردرصد به نفع انسان است و اگر انسان به حرف خدا گوش دهد، در دنيا و آخرت خوش بخت مي‏شود. وقتي اين را از عمق جان پذيرفتيد عمل به آن آسان خواهد شد.

 

 


1 - ابراهيم اميني، آئين همسر داري، ص 204.

2 - همان.

3 - همان.

4 - مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف، ماده خوش رويي.

5 - همان.

6 - همان.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 11500
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما