تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
فرق و مذاهب
چهارشنبه 28 ارديبهشت 1390 چرا پيروان اديان ديگر به وظا يفشان به خوبي عمل مي كنند و كمتر كار هاي نا شايست از آنها سر مي زند اما ما كه پيرو كامل ترين دين هستيم اين كار را انجام نمي دهيم؟وفقط اسم مسلمان بودن را نگاه داشته ايم؟

  پرسشگر گرامي! اين طوركه شما بيان كرده ايد نيست.بلكه عاملان به دين دراديان ديگرنيزكم وزيادوجوددارند

اگرمشاهده كنيددربين مردم تعدادي آنگونه كه بايدبه دستورات اسلام، چه در حوزهء اجتماعي وچه درحوزهء فردي عمل نمي كنند.اين دليل برناكارآمدبودن دين اسلام نيست.بلكه اسلام توانائي تربيت انسانهاي كامل وبي عيب ونقصي همچون امامان معصوم عليهم السلام رادارد.

        اسلام به ذات خودندارد  عيبي         هرعيب كه هست ازمسلماني ماست

 اگر مردم به قرآن بي اعتنا باشند و اين كتاب مقدس در لبه هاي طاقچه منازل خاك بخورد و تلاوت نشود و حتي اگر تلاوت بشود و به خواندن و حفظ كردن آن دلخوش باشندآيا  از نظر علمي رشد خواهند كرد ؟ آيا شما گمان مي كني تمام چيزها در قرآن وجود دارد . همه علوم در قرآن وجود دارد . همه علوم در قرآن نهفته است ؟ يا بايد جور ديگري انديشيد و با قرآن تعامل برقرار كرد ؟

  پرسشگرگرامي! رمز موفقيت يك ملت داشتن يك كتاب حتي اگر قرآن باشد نيست . رمز موفقيت هر ملتي در گرو تلاش و پشتكار و مطالعه و تحقيق و تفحص و جستجوي علمي است .

  خواه مردم اين تلاش و تكاپو را از تعاليم ديني و كتاب آسماني فرا گرفته باشند و به آن عمل كنند و خواه خودشان بر اثر تجربه فردي و جمعي بشري به آن نتيجه رسيده باشند. ملتي پيشرفت خواهد كرد كه دو ويژگي عمده و بارز در او وجود داشته باشد : 1- كار و تلاش خستگي ناپذير 2- قناعت و قانع بودن به حداقل امكانات زندگي .

  نمونه بارز اين ، ملت ژاپن است . توصيه مي كنم كتاب اسلام در ژاپن كه گزارش سفر حجه الاسلام مسيح مهاجري به ژاپن و هند و هنگ كنك است مطالعه كنيد تا متوجه بشويد عامل پيشرفت آنها چيست؟ .

  علت عقب ماندگي علمي و فني جوامع اسلامي در وجود كتاب قرآن نيست بلكه علت آن عمل نكردن به تعاليم قرآن است . غربيها به دليل اين كه دين آنها را از پيشرفت علم و دانش منع مي كرد دين را رها كردند و پيشرفت كردند ولي شرقيها هم مي خواستند از همان راه به پيشرفت برسند لذا دين را رها كردند و عقب افتادند . دين تحريف شده مسيحيت و كليساي قرون وسطي مانع پيشرفت بود لذا نهضت رنسانس بر ضد كليسا به راه افتاد و با رها شدن از سلطه كليسا، غرب به اوج پيشرفت  فني و تكنولوژي علمي رسيد ولي هم اكنون از جنبه هاي انساني و معنوي و روحي و رواني بدليل تضعيف مذهب دچار بحران هستند. اما دين اسلام مشوق ارتقاء علمي است . دانش را  ارزشمندترين چيز مي داند و مقام دانشمند را بر همه مقامات برتري داده است و تحصيل دانش را واجب شمرده و كار و تلاش علمي و معيشتي را عبادت و بلكه برتر و والاتر شمرده است .

  اما متأسفانه مسلمانان به اسلام و قرآن عمل نكرده اند و تصور كرده اند با پشت پا زدن به احكام دين پيشرفت مي كنند ، غافل از آنكه غربيها به دليل ممانعت دين از پيشرفتهاي علمي ، دين را از صحنه جامعه و سياست كنار زدند ولي اسلام نه تنها مانع پيشرفت دانش نيست بلكه آغاز و انتهايش با دانش است و كسب علم را بدون محدوديت زماني و مكاني و جنسي واجب شمرده است ، اما كو عمل ! آيا افراد مسلمان روزانه چقدر مطالعه مي كنند ،‌چقدر براي مطالعه  و كتاب هزينه مي كنند . در مقايسه با تغذيه جسمي چقدر به تغذيه روحي (مطالعه و تحقيق كه بالاترين غذاي روحي است) اهميت مي‌دهند؟ !

  توصيه مي شود سخنراني استاد شهيد مرتضي مطهري تحت عنوان " علم "‌ را در كتاب ده گفتار مطالعه كنيد.

  برخي منابع براي مطالعه بيشتر:

1. اسلام در ژاپن ، مسيح مهاجري

2. ده گفتار ، شهيد مطهري

3.علل پيشرفت و انحطاط مسلمين ، زين العابدين قربان

4.دانش مسلمين - محمد رضا حكيمي 

5. انسان و ايمان - شهيد مطهري

6. آداب  تعليم و تعلم در اسلام- سيد محمد باقر حجتي

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 6276
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما