تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
آداب و رسوم و اعمال
چهارشنبه 2 شهريور 1390 آيا اين حقيقت دارد كه مي گويند كسي كه مي خواهد فرزندي صالح و برتر از نظر علمي داشته باشد اگر زمان شيردهي به آن بچه، وضو داشته باشد اين بچه در آينده فردي عالم و فاضل مي شود؟ آيا فقط همين راه است يا راهها ي ديگري هم مي باشد؟

بايد در مورد اين سئوال به مطالب زير توجه داشت :

رعايت هاي پدر و مادر به ويژه مادر در دوران بارداري و شيردهي كودك تأثير بسزايي در كودك دارد. اما اين همه حقيقت كودك و انسان نيست. انسان موجودي آزاد و با اراده ومختار است كه پدر و مادر ، شرايط محيطي-خانوادگي و تربيت در سازندگي يا تخريب او تأثير دارد. اما همه اين موارد زمينه سازها هستند. نه علت رفتار آينده ساز او.

به عبارت ديگر اصل در انسان اختيار و آزادي اوست كه در كنار فطرت و عقل خدا داده و چشمه هاي هدايت چون پيامبران و ائمه و دانشمندان و صالحان، انسان را به خوبي و راه درست راهنمايي مي كنند. آن كه از تربيت خوبي برخوردار است زمينه بهتري دارد و آن كه از تربيت درستي برخوردار نيست، زمينه پذيرشش كمتر است. اما در هر حال، هر دو داراي فطرت و نفس الهام كننده هستند كه آنها را به خوبي و رفتار سازنده دعوت مي كنند و آنها با حسن يا سوء اختيار خود، راه درست يا كژ راهه هاي نادرست را انتخاب مي كنند. بسيار افراد را ديده ايم كه داراي پدر و مادر صالح هستند كه همه جوانب را رعايت مي كنند اما به سوء اختيار خود به بيراهه رفته اند. پسر نوح يكي از اين افراد است و بسيار افراد هستند كه در محيط ناسالم پرورش يافته اند. اما به حسن اختيار خود به راه درست مي روند مثل همسر فرعون كه از بهترين پيروان حضرت موسي شد.

پس پدر و مادر و عوامل محيطي-تربيتي در حد زمينه مؤثر هستند. اما اصل، اختيار آدمي است. چنان كه زياد بن نخعي داراي دو پسر بود. يكي به نام كميل كه از اصحاب سر امام علي(ع) شد و ديگري حارث كه از قاتلان و جانيان كربلا و قاتل شقي و بي رحم دو پسر نوزاد مسلم بن عقيل شد كه حتي مورد تنفر ابن زياد نيز قرار گرفت. بنابراين اصل، اختيار و اراده آدمي است. البته كسي كه داراي زمينه بهتري است و مسؤوليت بيشتري دارد، بنابراين كيفر و عذاب او بيشتر و سخت تر است و آن كه داراي زمينه مساعدي نيست مسؤوليتش كمتر است و ثواب و اجرش در پيروي از حق بيشتر.

پس از ذكر اين مقدمه به رعايت نكاتي مي پردازيم كه در تربيت يك فرزند صالح موثر است :

الف)آداب پيش از تولد         

1-اولين قدم براي صالح شدن فرزند والدين هستند. چرا كه به صورت خواسته يا ناخواسته فرزند از والدين خود تأثير مى‏پذيرد.

2-رعايت آداب اسلامى به هنگام آميزش كه براي شرح و توضيح بيشتررجوع كنيد به كتاب هاي زير:

ازدواج در اسلام، رشيدپور - آيين همسردارى، ابراهيم امينى - ازدواج در اسلام، پاك‏نژاد

3-رعايت احكام شرعى خوراك و غذاى مصرفى در خانواده از قبل از آميزش همانند رعايت حلال و حرام بودن غذاى مصرفى، رعايت حقوق مالى ديگران در غذا و استفاده از مواد مجاز و مشروع.

4-استفاده از غذاهاى حلال و پرهيز از هر نوع حرام و حتى مشتبه.

5-تلاوت قرآن به هنگام باردارى به ويژه با صداى بلند.

6- استفاده ازغذاهاى مناسب به ويژه خرما در ايام حمل.

7- پرهيز از مجامعت بسيار در ايام حمل.

8- عدم ابتلاء والدين به بيمارى‏هاى ارثى و ژنتيكى كه بايد به هنگام انتخاب همسر مد نظر باشد و توجه به نژاد و نسل والدين به خصوص مادر.

9- رعايت اصول بهداشتى در دوران باردارى، شيرخوارگى و طفوليت .

10- رعايت آداب شيردادن و غذاخوراندن توسط والدين و فرزندان در مقاطع مختلف سنى.

ب)آداب پس از تولد

1-رعايت آداب اخلاقى و معاشرت با فرزند در اين مورد رجوع كنيد به كتاب هاي زير:

كودك، فلسفى - آيين تربيت، امينى - آنچه والدين و مربيان بايد بدانند، رضا فرهاديان

2-پرورش روحيه دين‏باورى و رعايت قوانين تعليم و تعلم و تربيت اخلاقى و دينى در مقاطع مختلف سنى (كه در هر مقطعى قوانين و شكل تعليم و تربيت متفاوت است).

3-جلوگيرى از بروز آسيب‏ها و آفت‏ها و اختلال‏هاى خانوادگى حتى مشاجرات ابتدايى و ساده.

4-مراقبت تغذيه از نظر حلال بودن و هم از نظر سلامت و كامل بودن؛ چرا كه غذا نقش بسيار مهمى در روحيه بچه باقى مى‏گذارد.

5-مراقبت بر رفت و آمدها؛ سلامت اخلاقى افرادى كه مرتبط با انسان هستند در روحيات و عادات كودك نقش به سزايى دارد.

6-مراقبت بر محيط تربيتى و درسى.

7-مراقبت بر ابزارها و وسايلى كه ممكن است در خانه باشد و از آنها استفاده ناصحيح صورت گيرد مانند ويدئو و كامپيوتر و وسايل ديگر).

8-آشنا ساختن كودك با آموزه‏هاى دينى و روش‏هاى صحيح اخلاقى؛ به وسيله تشويق و تنبيه و بردن آنان به مجالس مناسب وعظ و محافل قرآن.

ج)آداب كلي

1-مراقبت از رفتارها؛ فرزند پيش از هر چيز تحت تأثير رفتارهاى پدر و مادر است و همواره از آنان الگو مى‏گيرد. بنابراين هر قدر رفتار والدين، منضبط‏ تر باشد و به اصول اخلاقى و دينى پايبند باشند، فرزند از آنها الگوى مناسبى خواهد گرفت.

2-همواره دعا كردن و از خداوند طلب فرزند صالح نمودن به ويژه دعاهاى قرآنى مربوط به اين موارد؛مانند:       

      1ـ «رب هب لى من لدنك ذريه طيبه انك سميع الدعاء»، آل عمران، آيه 38)

2ـ «ربنا هب لنا من ازواجنا و ذرياتنا قره اعين و اجعلنا للمتقين اماما»،(فرقان، آيه 74)

3ـ «رب اجعلنى مقيم الصلوة و من ذريتى ربنا و تقبل دعاء»، (ابراهيم، آيه 40)

3ـ خود وهمسرتان سعي كنيد از لحاظ معنوي وارسته شويديعني تقواي الهي راپيشه خودسازيد وبا انجام واجبات وترك محرمات در پيشبرد اخلاق معنوي خود وفرزندانتان كوشا باشيد.

براى مطالعه بيشتر ر.ك:

آيين همسردارى   , ابراهيم امينى

بهشت خانواده    ,مصطفوى

بهداشت ازدواج  ,  مصطفوى  

خوش زيستن در زندگى  ,  اندره مورا

ازدواج مكتب انسان‏ساز  ,  شهيد دكتر پاك‏نژاد  

ازدواج آسان ,   اشتهاردى

حليه المتقين  ,  علامه مجلسى

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 3417
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما