تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
آداب و رسوم و اعمال
چهارشنبه 2 شهريور 1390 چگونه مي توان از حافظان و حاملان قرآن بود و آن را در تمام عرصه هاي زندگي خويش عملي ساخت تا از شر دشمنان و شيطان به دور باشيم؟

تصميم و علاقه به حفظ قرآن بسى مايه خوشبختى و سعادت است و لذا قبل از هر تدبيرى بايد از خدا خواست كه ما را در  اين راه پايدار و موفق بدارد و در قدم بعدى براى توفيق در اين امر بهتر است به چند نكته توجه بايد توجه داشت:

 1- انگيزه عالى و خالصانه، براى اين عمل فراهم آوريد لذا با خواندن روايات مربوط به ثواب حفظ قرآن و مانند آن سطح انگيزه خود را افزايش دهيد.

 2- قبل از شروع به حفظ قرآن روخوانى و خوب خوانى (قواعد تجويد)، قرآن را به صورت كامل و دقيق فراگيريد.

 3- تنظيم اوقات براى كارهاى تحصيلى و اختصاص دادن وقت مناسب بعد از نماز صبح و كمى ورزش؛ مثلا هفته‏اى حداقل سه روز به مدت نيم ساعت تا  يك ساعت به حفظ قرآن بپردازيد در ضمن سعى كنيد آرام ترين مكان را انتخاب نماييد.

 4- استفاده كردن از يك نوع قرآن(قرآن خود را عوض نكنيد) و بهترين نسخه ها و رسم‏الخط‏هاى قرآن مجيد (خط عثمان طه)،

 5- به همراه داشتن يك قرآن جيبى از همان خط براى مرور در ايام فراغت،

 6- توجه به معانى الفاظ قرآن و شروع كردن از سوره هاى كوتاه قرآن،

 7- رعايت كردن امورى كه حافظه را تقويت مى‏كند؛ مانند: زدن مسواك، استعمال بوى خوش، داشتن وضو، نگاه به خط قرآن، ، پرهيز از گناه، عمل به  مستحبات و خوردن كشمش و پرهيز از امورى كه حافظه را كم مى‏كنند؛ مانند: گناه، دروغ‏گفتن، گوش دادن به موسيقى، غرور، لجاجت و عصبانيت.

 8- ميزان حفظ را كم و كوتاه انتخاب كنيد و اندك‏اندك اقدام كنيد.

 9- مقدار زياد را براى حفظ بر خود تحميل نكنيد تا موجب خستگى شود.

10- همت و پشتكار شرط استمرار تا رسيدن به هدف است و بايد آن را تحصيل كنيد.

11-نوار استادى كه مى‏پسنديد در ساعات فراغت گوش دهيد.

  براى خطا نكردن در موارد مشابه بايد از نشانه‏گذارى‏هاى مختلف استفاده كرد؛ يعنى، جمله متشابه را با يك مشخصه از موارد  ديگر جداسازى كرده و آنها را مشخص نمود.

.براي آگاهي بيشتر ر.ك : 1- آموزش حفظ قرآن محمود جويباري نشرمصطفي 2- چگونه قرآن را حفظ كنيم شهريار پرهيزگارانتشارات نبوي 3-درباره حفظ قرآن كريم محمد حسين حق جو نشر قدس ;

براي بهره مندي از دولت قرآن و ره يافتن به خلوت آرامش و معنويت آن موارد زير را مد نظر داشت :

 الف )-* فهم قرآن . قرآن مي فرمايد: «... ان الذين اوتوا العلم من قبله اذا يتلي عليهم يخرون للاذقان سجدا" "و يقولون سبحان ربنا ان كان وعد ربنا لمفعولا" "و يخرون للاذقان يبكون و يزيدهم خشوعا"; كساني كه پيش از (نزول قرآن و آيات ) آن , به آن ها دانش داده شده , هنگامي كه (اين آيات ) بر آنان خوانده مي شود, سجده كنان به خاك مي افتند و مي گويند: منزه است پروردگار ما،كه وعده هايش به يقين انجام شدني است . آن ها (بي اختيار) به زمين مي افتند و گريه مي كنند و (تلاوت اين آيات همواره ) بر خشوعشان مي افزايد». (اسراء، آيه 109 - 107). علامه طباطبايي مي فرمايد: «مراد از علم داده شدگان قبل از نزول قرآن، كساني هستند كه خود را براي فهم و هضم سخن حق و قبول آن آماده كرده اند و اين آمادگي از اين روست كه به علم حقيقت معناي قرآن مجهز شده اند و همين علم قبلي هم برايشان صفت خشوع را به ارث آورده ،در نتيجه وقتي برايشان قرآن تلاوت مي شود،بر خشوع شان افزوده مي گردد».(الميزان , ج 13, ص 222).

فهم قرآن را بايد كسب كرد تا خشوع ،خضوع ، لذت و... به دنبال آن بيايد. فهم قرآن، داراي مراحل زير است :

 1. آشنايي با مفاهيم و معاني قرآن : اگر كسي خود علوم اسلامي را فرا نگرفته براي آشنايي با مفاهيم قرآن بطور مستمر و مداوم بايد از تفسيرهاي فارسي مثل تفسير نمونه، تفسير آقاي قرائتي ، تفسير آيه الله جوادي آملي و مانند آن ،استفاده كند.

 2. تدبر: پس از آشنايي با قرآن ، بايد به تعمق و تدبر در آن پرداخت ، تا عبرت و دعوت قرآن را دريافت . مولا علي (عليه السلام ) مي فرمايند: «الا لا خير في قرائه ليس فيها تدبر...؛ آگاه باشيد در آن قرائت قرآني كه تدبر نباشد (خوبي و رشد عقلاني و معنوي و) هيچ خيري وجود ندارد». (ميزان الحكمه , ج 8, ص 88, ر 16234). براي فهم قرآن مراتب ديگري هم وجود دارد،ولي چون در اين مختصر نمي گنجد، از آن مي گذريم .

ب) -* عمل به قرآن :

 بايد دعوت قرآن را لبيك گفت و به آن عمل كرد. نتيجه فهم قرآن و مراتب آن , بايد عمل به قرآن باشد و گرنه به اندازه عمل نكردن به قرآن و بي اعتنايي به آن , قساوت قلب افزون مي گردد و آثار روح افزا و حلاوت تلاوت كاسته مي شود. امام صادق (عليه السلام ) درباره تفسير اين آيه «.... يتلونه حق تلاوته ....؛ كساني كه قرآن را همانگونه كه سزاوار تلاوت است ، تلاوت مي كنند...». (سوره بقره ، آيه 121). مي فرمايند: «يرتلون آياته و يتفهمون معاينه و يعملون باحكام و يرجون وعده و يخشون عذابه و يتمثلون قصصه و يعتبرون امثاله و يائتون اوامره و يجتنبون نواهيه ... يتلونه حق تلاوته ؛ يعني كساني كه آيات را با ترتيل مي خوانند و معاني آن را مي فهمند و به احكام آن عمل مي كنند و به وعده آن اميدوار و از عذابش ترسان مي باشند و از قصه هاي آن الگو مي گيرند و از مثال هايش پند مي پذيرند و اوامر آن را انجام مي دهند و از نواهي آن اجتناب مي كنند....».(ميزان الحكمه ، ج8 . ص 84 . ر 16217. چاپ اول . سال 1363. قم . مكتب الاعلام الاسلامي ).

 ج )-* رقت قلب :

عمل به قرآن موجب رقت قلب و بروز حالات دلپذير معنوي مي شود. تلاوت آن نيز قلب را صفا و جلا مي بخشد. د. تلاوت مستمر: بايد قرآن را هر روزه خواند. رسول اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم ) مي فرمايند: «عليكم بتعلم القرآن و كثره تلاوته ؛ بر شما باد آموختن قرآن و تلاوت زياد آن». (همان ، ص 75، ر 16163). در روايتي ديگر حضرت مي فرمايند: «ان هذه القلوب تصدائ كما يصدائ الحديد قيل : يا رسول الله فما جلاوئها؟قال : تلاوه القرآن» ؛ به درستي كه دل ها نيز مانند آن زنگار مي گيرد. سؤال شد: يا رسول الله جلابخش چنين دل هايي چيست ؟ فرمود: تلاوت قرآن )), (همان , ص 81, ر 16198).

چ)-* ترتيل :

 شايسته است قرآن با ترتيل خوانده شود. حضرت علي (عليه السلام ) در تفسير آيه «و رتل القرآن ...»،(سوره المزمل ، آيه 4) مي فرمايند: «بينه تبيانا"، و لاتنثزه نثر الرمل ، و لا تهذه هذ الشعر، قفوا عند عجائبه ، و حركوا به القلوب ،و لا يكون هم احدكم آخر السوره؛ قرآن را با ترتيل بخوان معنايش اين است : آنرا حتما" واضح و آشكارا بخوان و نه مانند سنگ ريزه (هاي بيابان كه پراكنده است ) پراكنده بخوان و نه مانند شعر با شتاب بخوان . به عجايب قرآن كه رسيديد،مكث كنيد و دل هاي خود را با آن تحريك كنيد (و تحت تائثير قرار دهيد) و هم هيچ كدام از شما اين نباشد كه به آخر سوره برسيد»،(ميزان الحكمه , ج 8, ص 87, ر 16230). نوارهاي ترتيل موجود - مثل نوار ترتيل آقاي پرهيزگار - تقريبا" اين ويژگي ها را دارند.

 ح)-* صوت زيبا: قرآن را با صورت زيبا بخوانيد يا از نوارهاي قرآن استفاده كنيد، تا دل تحت تائثير قرار گيرد. رسول اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم ) مي فرمايند: «حسنوا القرآن باصواتكم فان الصوت الحسن يزيد القرآن حسنا"؛ قرآن را با صداي خود نيكويي بخشيد، زيرا صوت زيبا بر زيبايي و حسن قرآن مي افزايد». (همان ، ص 82, ر 16212). اين ها پلي است براي رسيدن به لذات روحي و عشق به قرآن . در پايان سفارش مي كنيم راهكارها را طبق برنامه روزانه و منظم به كار گيريد تا هر چه بيش تر با قرآن انس گيريد و در سايه اين انس دلباخته و شيفته قرآن شويد.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 3764
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما