تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
توبه
پنجشنبه 22 ارديبهشت 1390 اگر انساني بوسيله ديگري به اجبار گناه كند توبه كرده باشد آيا گناه به حساب كدام طرف مي باشد و آيا توبه شخص با اينكه بارها بوسيله او شكسته شده قبول است؟ (لطفاً كاملاً توضيح داده شود)

بر فرض سؤال اگر مجبور شدن به اين معني باشد كه فرد به طور كلي اختياري از خود نداشته باشد گناهكار محسوب نمي شود و همين طور اگر او را تهديد به قتل و يا از بين بردن مال قابل توجه يا آبروي او بنمايند در اين صورت ارتكاب گناه ،گناه محسوب نمي شود بنابراين حكم كليت ندارد و به حسب موارد فرق مي كند.

نخست بايد دانست ميان روش هدايتي خداوند و وسوسه هاي شيطان تفاوت اساسي وجود دارد؛ «قبل از انجام گناه» خداوند آدمي را از نزديك شدن به حريم گناه به شدت هشدار مي دهد. اما شيطان گناه را در نظر انسان كوچك مي كند و آن را قابل جبران جلوه مي دهد.

«بعد از انجام گناه»، خداوند به كساني كه پشيمان مي شوند و به فكر اصلاح و جبران مي باشند وعده آمرزش و حتي پذيرش بيش از گذشته به بندگان مي دهد. تا آدمي با  اميدواري به رحمت بي پايان خدا هر چه سريع تر و پايدارتر به راستي و درستي گرايش پيدا كند. اما شيطان نااميدي و بريدگي را در دل و جان آدمي رخنه مي دهد تا بيش از پيش در لجن زار آلودگي غوطه ور شود.

با آگاهي به آن چه گفته شد حال بايد دانست؛ ياءس از رحمت خداوند گناهي بزرگ است مگر خود او نفرموده است : «به آن بندگانم كه با عصيان بر نفس خويش اسراف كردند بگو: هرگز از رحمت خدا نااميد مباشيد البته خدا گناهان را خواهد بخشيد كه او بسيار آمرزنده و مهربان است .» و پيامبرش فرمود : «التائب من الذنب كمن لا ذنب له ; توبه كننده از گناه همانند كسي است كه گناهي نكرده است» (بحار ج 2 ص 154) پس چرا از رحمت او ماءيوس باشيم ؟! به فرموده ء امام سجاد (ع ) در دعاي ابوحمزه : «خدايا آن گاه كه به گناهانم مي نگرم آه از نهادم بر مي آيد و جزع و فزع مي كنم و آن گاه كه به كرم تو مي نگرم طمع مي كنم».

                         بازآ بازآ هرآنچه هستي بازآ             گر كافر و گبر و بت پرستي بازآ

                         اين درگه ما درگه نوميدي نيست     صدبار اگر توبه شكستي بازآ

 سفارش ما به شما اين است كه وقتي توبه مي كنيد عزم راسخ داشته باشيد كه ديگر گناه نكنيد و گذشته ء خود را فراموش نماييد.

 راهي كه صد درصد گناه نكردن در تمام زندگي را تضمين كند براي افراد عادي بشر چيز سهلي نيست ; زيرا انسان موجودي مختار و داراي تمايلات گوناگون است . بلي با عزمي آهنين و مبارزه اي دائمي با نفس تدريجا مي توان به چنين جايگاه رفيعي دست يافت . موارد زير در اين زمينه بسيار سودمند است ولي هيچ يك را تضمين قطعي نمي توان به حساب آورد. بلكه تضمين نهايي در نفس و عزم راسخ خود انسان است : 1) مطالعه پيوسته در عوالم پس از مرگ و احوال برزخ و قيامت و جديت در ترس از عوالم پس از مرگ . 2) مطالعه پيرامون عواقب وخيم گناهان . 3) ارتباط پيوسته و قلبي با خداوند خواندن قرآن دعاها نماز شب و ... وليكن با توجه و حال . 4) داشتن حالت انابه خضوع و تضرع دائمي توبه و استغفار. 5) دوري از عواملي كه انسان را به گناه متمايل مي سازد; مانند محيط هاي آلوده به گناه . 6) از بين بردن زمينه هاي گناه ; مثلا كسي كه انحرافات جنسي دارد بايد هر چه سريع تر ازدواج كند. 7) نشست و برخاست با افراد مومن و خداترس واقعي . 8) جديت در مبارزه با خواهش هاي نفساني .
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 6183
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما