تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
تفاهم
چهارشنبه 21 ارديبهشت 1390 زن و شوهر از لحاظ اخلاقي چگونه باشند تا زندگي خوب و شيرين داشته باشند.

اكثر خانواده‏ها معمولاً در آغاز با يكديگر بسيار مهربان و با صفا و صميميت برخورد مي‏نمايند، ولي گذشت زمان ممكن است در اخلاق و رفتار آنان تأثير گذاشته، و كانون مقدّس خانواده را دچار وحشت و نگراني بنمايد. اگر ازدواج و انتخاب همسر به صورت عقلائي، و بامعيارهاي صحيح صورت پذيرد، و حقوق و شرائط بهزيستي زوجين مراعات گردد، گذشت زمان نه تنها فروغ خانه و خانواده را تضعيف نمي‏كند بلكه روز به روز بر شدّت علاقه و صفاي آنان افزوده مي‏شود. اسلام براي زن و شوهر حقوق واجب و مستحبي قرار داده كه لازم استرعايت كنند و مراقب باشند اين دستورات حيات بخش را زير پا نگذارند، چه اين حقوق پايه اساسي خانواده را تشكيل مي‏دهد. پس بهتر است هر كدام به وظايف خود واقف باشند مثلاً:

 

    1. محبّت و احترام متقابل را فراموش نكنند: و از تحقير و تنبيه جدا خودداري نمايند، و سعي كنند كليه زمينه‏هاي بي مهري و احيانا توهين را خنثي سازند و با اخلاق نيك و مودّت‏آميز معاشرت نمايند. رسولخدا به شوهران سفارش مي‏كند كه: زنان محبوب و دلبر شوهران هستند، سعي كنيد حقوق، آنان را ضايع نسازيد،   انما المرأة لعبة من اتّخذها فلا يضيّعها   (كافي، ج 5، ص 510). و در حديثيآمده است كه اميرالمؤمنين با آن همه اشتغالات شخصي و مسؤوليت‏هاي اجتماعي و مذهبي و جنگ و جهاد و... در كانون زن و شوهري در كنار فاطمه(س) عدس پاك مي‏كرد مي‏فرمود: «هر كس در درون خانه به خانواده‏اش كمك كند، خداوند نام او را در ديوان شهداء ثبت كرده وبراي هر شبانه روزش پاداش هزار شهيد مرحمت مي‏فرمايد، (بحارالانوار، ج 104، ص 132). و خداوند در يك جمله كوتاه رمز صفا و محبت خانوادگي را بيان نموده و مي‏فرمايد:   و عاشروهنبالمعروف      با خانواده خود زيبا و شايسته معاشرت كنيد، (نساء، آيه 19).

 

    2. نظام خانواده و حفظ حريم شوهر: قرآن مجيد با يك جمله ظريف مي‏فرمايد:   الرجال قوامون علي النّساء      مردان سرپرست ومسؤول خانواده‏ها هستند ، (سوره نساء آيه 34). و رسول اكرم(ص) مي‏فرمايند: «شوهر سرور خانواده و زن مدير داخلي آن است» (الرجل سيّد اهله، و المرأة سيّدة بيت‏ها).حضرت امام صادق(ع) مي‏فرمايند: خداوند به رسول خدا سفارش كرد كه به فاطمه بگويد: اگر نسبت به حضرت علي(ع) نافرماني كني، و وي را به خشم آوري، من نيز خشمگين مي‏گردم!، (جلاء العيون شبّر، ج 1، ص 176 و بحار، ج 43، ص106). اين حديث كنايه از اطاعت همسران از شوهران است، و گرنه فاطمه الزهرا(س) هرگز مخالفت با علي(ع) نداشت.

 

    3. اجتناب از تمجيد ديگران در مقابل همسر خود: زن و شوهر سعي كنند كه از تمجيد زن و شوهران بيگانه خودداري كنند، زيرا اين مسأله علاوه بر عوارض نامطلوب ديگر، باعث بوجود آمدن و سوءظن در كانون خانواده مي‏گردد. و صدها معصيت را به بار مي‏آورد. و صفا و گرمي زن و شوهر را ضايع مي‏سازد. بهتر است از همديگر تمجيد و تعريف واقعي داشته باشند.

 

    4. بزرگ نكردن اشتباهات همديگر: رسول خدا(ص) و حضرت امام صادق(ع) مي‏فرمايند: بدترين مردان و زنان كساني هستند كه عفو و اغماض نداشته، و گناه يكديگر را نبخشند، (بحار، ج 103،ص 235 - وسائل الشيعه، ج 14، ص 18). و روي اين جهات بود كه انبياء الهي و از جمله حضرات: ابراهيم، لوط، رسول خدا با زنان ناسازگار سازش كردند و حضرت امام باقر(ع) و امام حسن(ع) با همسران بد خلق معاشرت نموده، و راه زندگي وعفو و اغماض را به راهيان راه خود نشان دادند. بنابراين مشكلات را بزرگ نكنيد، و عيوبات غير قابل اغماض را بطور دوستانه آنهم در حال محبت و صفا به يكديگر تذكر دهيد.

 

    5. اجتناب از سوء ظن‏هاي بي‏مورد: از آنجا كه سوء ظن از بيماري‏هاي بزرگ رواني است كه در اسلام نيز از گناهان كبيره است به شمار آمده است، اگر خداي نكرده زن و شوهري نسبت به يكديگر سوء ظن داشته باشندلازم است هر چه زودتر عوامل آن را بررسي، و سپس بي درنگ زمينه‏هاي آن را بخشكانند.

 

    6. رعايت انضباط و نظافت و بهداشت خانواده: زن و شوهر هر كدام بايد بدانند كه صيّادهاي خطرناك براي صيد آنان در كمين مي‏باشند، بنابراين آراستگي در نظافت علاوه بر منافع ديگري كه دارد، زن وشوهر را نيز به يكديگر علاقمند مي‏سازد، و بهداشت خانه و لباس و اثاث... را تأمين مي‏كند و آنان را از گرفتاري به بيماري‏هاي كه عامل اساسي‏اش مراعات نكردن مسائل بهداشتي است بيمه مي‏نمايد.

 

    7. تأمين نياز جنسي: يكي از اهداف مهم ازدواج حفظ نفس و تأمين آرامش جنسي است كه بطور متقابل بين زن و شوهر صورت مي‏پذيرد و اگر يكي از طرفين در اين مورد تأمين نشود. عوارض نامطلوبي را به دنبال خواهد داشت. ومي‏توان گفت بد رفتاري و سوء خلق، اضطراب دروني، عقده‏اي شدن در مسائل جنسي، انحراف و فساد اخلاقي در اجتماع، ترويج فساد در جامعه... از جمله عوارضات آن مي‏باشد. زن و شوهر موظّفند خود را به هر كيفيّتي كه باعث ارضاء مقابل است آماده سازند، و چنانچه موانعي دركار باشد، از طريق دارو و درمان و تقويت جسمي برطرف نمايند، تا طرف مقابل با محروميت و يا خداي نكرده، با فساد اخلاقي روبرو نشود.

 

    8. مديريت اقتصادي خانواده: زن و شوهر در اداره خانه بايد تدبير اقتصادي داشته باشند و قبل از هر چيز كارها و مسؤوليت‏ها را در بين خود تقسيم كنند، اگر زن وظيفه دارد در درون خانه به شوهرداري و بچه‏داري و انجامساير كارهاي خانه بپردازد، متقابلاً شوهر و سرپرست خانه نيز موظف است با تلاش كافي نيازهاي مادي و معنوي اعضاي خانواده را تأمين ساخته و شخصيت و آبروي خود و اهل بيت خويش را حفظ كند و در كارهاي خانه به همديگر كمك كنند.

 

    9. مراعات غيرت شوهر و مصونيت از ديگران: شوهران نسبت به نواميس خود شديدا حساس هستند و كوچكترين انحراف اخلاقي و جنسي زنانشان را تحمل نمي‏كنند، حتي برخي شوهران بي‏تفاوت نيزكه رگ مردانگي ندارند، در نهايت امر حركات نابخردانه زنان خود را با كيفرهاي خشن پاسخ مي‏گويند. رسول خدا مي‏فرمايند: بهترين زنان امت من كسي است كه در كنار شوهرش آراسته، ولي نسبت به ديگران نفوذناپذير باشد، و بالعكس، بدترين زنان زني است كه در برابر شوهر خودخويشتن‏دار، ولي نسبت به اجانب و نامحرمان خودنمائي كند، (وسايل، ج 14، ص 14).

 

    10. خوش زبان باشيد: در گفتگوها سؤال و جواب‏ها لطف سخن و نرمش گفتار را رعايت فرمائيد. پيغمبر(ص) مي‏فرمايد زيبائي در زبان نهفته است علاوه كه قرآن مجيد و روايات بسيار درباره خوش زباني با همه مردم تأكيد فراوانكرده، قرآن فرموده: با مردم نيكو سخن گوئيد، (بقره، آيه 83) پس زبان را حفظ كنيد و آن را از سخنان زشت و ركيك نگه داريد.

 

    11. تندخويي و گاهي بد اخلاقي را تحمل كنيد: در حديث از پيامبر اكرم(ص) آمده است كسي كه براي رضاي خدا اخلاق بد همسر خود را تحمل كند خدا ثواب شكرگزاران به او عنايت فرمايد،(وسائل ابواب مقدمات النكاح، باب 9، خ 5). همسران بايد با اخلاق ناپسند يكديگر بسازند كارهاي ناستوده همديگر را ناديده بگيرند و از لغزش‏هاي همديگر بگذرند كه اين رفتار در پا برجائي و دوام زناشوئي و الفت زن و مرد تأثير فراواندارد.

 

    در خاتمه مي‏توان گفت از جمله مهمترين عوامل سعادت و خوشبختي در زندگي، تفاهم، درك متقابل ـ آرمان مشترك، تعهد به اصول اخلاقي، انضباط و اهتمام به زندگي است در پرتو اين اصول، مي‏توان عشق به زندگي را تقويت نمود و اين عنصر اصلي را در زندگي حفظ كرد.و به چند نكته زير توجه فرمايند:

 

    1. سعي كنيد به خواسته‏هاي يكديگر احترام بگذاريد.

    2. به كليه فاميل و آشنايان يكديگر احترام بگذاريد.

    3. اجازه دخالت به هيچكس را در زندگي مشتركتان ندهيد.

    4. به هنگام به وجود آمدن اختلاف هيچ كس را مطلع نكنيد و هميشه دشوارترين اختلاف را خودتان حل كنيد.

    5. در هر مكان و محفلي از خوبي‏ها و محسنات يكديگر تعريف و تمجيد كنيد و هرگز عيوب هم را در جمع مطرح نكنيد.

    6. در تمام مدت زندگي به يكديگر ابراز علاقه كنيد و به هر مناسبتي كه شده براي هم هديه هر چند ارزان قيمت تهيه كنيد.

    7. با تمام مشكلات به طور منطقي برخورد كنيد و كمتر دچار احساسات شويد.

    8. هرگز با همديگر دروغ نگوئيد.

    9. در كارها به همديگر احترام بگذاريد و كمك كنيد.

    10. خوش زبان باشيد.

    براي مطالعه بيشتر در اين زمينه ر.ك:

    1. آئين همسرداري: ابراهيم اميني.

    2. خوش زيستن در زندگي زناشويي، اندره مودوا.

    3. ازدواج در اسلام: آيت‏الله احمد جنتي.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 46065
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما