تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
معیارهای انتخاب همسر
يكشنبه 11 ارديبهشت 1390 ظاهر و جمال همسر آينده چه اندازه اهميت دارد؟و آيا به ظاهر شخص هم بايد به عنوان يك ملاك و معيار توجه كرد و آن را مهم دانست؟

زندگي مشترك زن و مرد يك حركت و تلاشي در جهت قرب الهي و تأمين نيازهاي روحي و جسمي و رسيدن به آرامش خاطر است، و مسلم تشكيل چنين كانوني نياز به شرايط متعددي دارد، اسلام هم در روايات متعدد به آن ويژگي‌ها توجه داشته است، دين و ايمان همسر، اخلاق و تفاهم، هم كفو بودن و ... همه و همه مهم است در ضمن همه آن شرايط اسلام توجه به زيبايي همسر هم بوده است.

در روايتي امام باقر( مي فرمايند : "هر گاه مردي از شما قصد ازدواج داشت از موي دختر سئوال كند چنانچه از رخسارش سئوال مي كند، زيرا مو يكي از دو ركن جمال است."(1)

از پيامبراكرم(ص) روايت شده: "اطلبوالخير عند حسان الوجوه؛(2) خير و خوبي ها را نزد زيبا چهره ها جستجو كنيد". داشتن همسر زيبا، از سعادت و خوشبختي است و زمينه ساز سرور و نشاط است.

زيبايي يك امتياز است و در شيريني و سعادت زندگي زناشويي تأثير به‏سزايي دارد. به طوري كه لازم است يكديگر را از  نظر اندام و چهره و شكل ظاهري دوست داشته باشند.

حسن ظاهر و داشتن جمال از اهميت  زيادي برخوردار است و گمان نشود حال كه دختر مورد نظر داراي معيارهاي اساسي مثل ايمان، صداقت، ... است پس داراي هر نوع كيفيت ظاهري بود بايد انتخاب كرد و اقدام به ازدواج نمود. بلكه بايد از جمال و زيبايي ظاهري كافي نيز برخوردار باشد و به عبارت ديگر با شما تناسب داشته و مورد پسند باشد . غفلت از اين نكته و يا بي اهميت جلوه دادن آن و بي توجهي به اين تناسب (تناسب ظاهري با شما) چه بسا موجب مشكلات در زندگي مشترك شود زيرا اگر از نظر ظاهري مورد پسند نباشد و نتواند همسر را ارضا كند ، شيطان انسان را به گناه مي كشاند. نكته ديگر اين كه زيبايي ظاهري ارتباط مستقيم با لذت بردن و ارضاء غرايز جنسي دارد، بنابراين تمايل به همسر زيبا در جوانان امري طبيعي است و حتي كساني كه ساير شرايط از قبيل ايمان، اصالت و شرافت خانوادگي و... را در انتخاب همسر مد نظر قرار مي دهند دوست دارند كه همسرشان زيبا نيز باشد.

البته بايد توجه داشت كه زيبايي يك معيار و اندازه معين و قانون استاندارد ندارد بلكه تا حدودي به سليقه افراد بستگي دارد. حتي ممكن است فردي در  نظر كسي زيبا باشد و در نظر ديگري زشت. اگر انساني قيافه ظاهري و اندام همسرش را نپسندد و او را دوست نداشته باشد ممكن  است به طور ناخواسته به او ستم و جفا كند و از او بهانه و ايراد بگيرد و زندگي را بر او تلخ نمايد.

مي‏توان گفت زيبايي به اندازه‏اي بايد باشد كه همديگر را بپسندند و جذابيت كافي براي همديگر داشته باشند و متناسب با ويژگي‏هاي خود، ديگري را انتخاب كند. به عبارت ديگر از نظر ظاهري نيز بايد كفو همديگر باشند.

به هر حال زيبايي دوستي امري فطري است و همه افراد زيبايي را دوست مي دارند و زيبايي مصاديقي دارد كه يكي از آنها همين زيبايي ظاهري است.

بنابراين بر اساس روايات ضمن اينكه زيبايي طرف مقابل مي تواند در كنار شرائط ديگر مطرح باشد (و دليل آن هم واضح است چون زندگي واهداف آن در قبال محبت زن و مرد به هم معني پيدا مي كند و نمي توان تأثيرات  صورت و خصوصيات جسم را در آن منكر شد) اما نبايد فراموش كرد زيبايي يك صفت كمال است كه اگر با صفات و معيارهاي اساسي مثل تدين، اخلاق، عقل، شرافت خانوادگي همراه  باشد ارزش خواهد داشت ولي به هيچ وجه ملاك اصلي و اولي را نبايد زيبايي قرار داد.

لذا در روايات به صراحت بيان شده كه زيبايي نبايد تنها ملاك قرار گيرد و اولويت اول انسان در ازدواج باشد.

رسول گرامي اسلام( مي فرمايند : "كسي كه با زني تنها به خاطر جمالش ازدواج كند خوشايند خود را از او نبيند و كسي كه با زني به خاطر مال و ثروتش ازدواج كند، خدا او را با همان مال واگذارد، بر شما باد به زني كه دين داشته باشد."(3) و در روايتي ديگر رسول اكرم(ص) فرموده‏اند:   ايّاكم و خضراء الدّمن قيل يا رسول اللّه‏ و ما خضراء الدمن؟ قال المرأة الحسناء في منبت السوء  ؛   از گل‏هاي زيبايي كه در جاهاي متعفن مي‏رويد بپرهيزيد، سؤال شد كه منظور چيست؟ فرمودند: زن زيبايي كه در خانواده‏اي پليدپرورش يافته باشد »، (4).

 

تذكر چند نكته:

همسر زيبا، موجب شادي و ماية دلگرمي است و در روايات اسلامي به اين موضوع توجه شده، امّا به دو مطلب مهم بايد توجه داشت:

1ـ زيبايي حلاّل همة مشكلات نيست و خيال نشود هر كسي همسر زيبا دارد، حتماً در آغوش خوشبختي آرميده است. نيازي به ارائه سند و آمار نيست هر كسي كه در اجتماع زندگي مي كند، به آساني مي يابد كه چه بسا زوج هاي زيبايي كه، زندگي آنان مرگ تدريجي است. قهر و غضب، تلخي و جدايي نتيجه اين است كه در ازدواج فقط به "جمال ظاهري يا مال و موقعيت اجتماعيِ همسر و خانواده اش توجه شده، به ملاك هاي اصلي توجه لازم نشده است. ايمان و اخلاقِ نيكو از مهم ترين معيارها است امّا تناسب هم شرط موفقيت است، مثلاً تفاوت زياد ايمان و پايبندي به دين ميان همسران، براي هر دو مشكل ساز است. يكي از ضعف ايمان همسر رنج مي برد و ديگري از شدت پايبندي و تقيّدش به مسايل ديني.

زيبايي امري نسبي است. بستگي دارد با چه ديدي و از كدام منظر به همسر نگريسته شود.

در انتخاب همسر ايده آل گرايي و مطلق گرايي را بايد كنار گذاشت. همسري كه از هر جهت ايده آل و باب ميل انسان باشد و همه ويژگي ها و ملاك ها را در حد عالي داشته باشد، دست نيافتني است.

فكر معقول بفرما             گل بي خار كجاست

كسي كه منتظر همسري است كه از لحاظ ايمان و تقوا، اخلاق نيكو، اصالت خانوادگي و زيبايي ظاهري درحد عالي باشد، آيا خودش از چنين ويژگي هايي در حد عالي برخوردار است؟! زيبايي ظاهر ملاك درجه دوم است. اگر معيارهاي اصلي و اوّلي در حد مطلوب و زيبايي مورد پسند باشد، پيشنهاد ازدواج را بايد پذيرفت.

از نظر طبيعي و با توجه به روحيات زن و مرد، مسئلة زيبايي همسر براي مرد مهم تر است. آن چه بيشتر براي زن مهم است، شخصيت مرد و جايگاه او و رفتار او درجة محبت و عشق وي نسبت به همسر و ... است. زيبايي ظاهر در مرتبة بعدي قرار دارد.

پي نوشت:

1- وسائل،ج14،ص37

2- وسايل الشيعه، ج 14، ص 37، حديث شمارة 4.

3- وسائل،ج14،ص31

-4 وسائل الشيعه، ج 20، ص 35
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 33508
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما