تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
معیارهای انتخاب همسر
يكشنبه 11 ارديبهشت 1390 براي اين كه انسان در انتخاب همسر گرفتار احساسات نشود و از روي عقل تصميم بگيرد چه بايد بكند؟

براي اين كه در زمان ازدواج كمتر دچار احساسات شويم مي‏بايست نكات ذيل را رعايت كنيم.

براي هر انساني لازم است كه يك «راهنماي دانا» برگزيند و در همه امور مهم زندگي‏اش، با او مشورت كند هر چند كه براي يافتن چنين راهنمايي، لازم باشد زحمت‏هايي را تحمل كند، زيرا راهنما در زندگي انسان، تأثير به‏سزايي دارد. تكيه به رأي خود و مشورت نكردن، براي جوانان خطرناك است. خصوصا در مسأله «انتخاب همسر» و ممكن است پشيماني‏هاي غيرقابل جبراني به بار آورد. خداوند در توصيف مؤمنان مي‏فرمايد: «آنان اهل مشورتند»، (شوري، آيه 38) و چه امري مهمتر از انتخاب همسر؟! پس در همه مراحل ازدواج و تشكيل زندگي مشترك، بايد با اين «راهنماي دانا» مشورت كرد و مسائل را «گام به گام» با او درميان گذارد.

دوم اين كه تحقيق كنيم و راه‏هاي تحقيق و چگونگي پيمودن آنها را مطالعه كنيم و بررسي كنيم. ميزان تحقيق براي همه يكسان نيست زيرا فرد مورد تحقيق هر چه آشناتر باشد، تحقيق كمتري مي‏طلبد و هر چه ناآشناتر باشد، بيشتر. كساني كه بخواهند با خويشان و آشنايان خود ازدواج كنند، كارشان آسان‏تر است و شايد لازم نباشد كه همه مسائلي را كه درباره تحقيق بيان مي‏شود رعايت كنند، هر چند كه آنان نيز از تحقيق و مشورت و بررسي همه جوانب، بي‏نياز نيستند. در هر حال بايد شناخت كافي و همه‏جانبه حاصل شود.

سوم اين كه گفتگوي مستقيم داشته باشيد. لازم و ضروري است كه دختر و پسر «مذاكره مستقيم» داشته باشند و در فضاي آرام و بدون خوف و فشار از طرف ديگران، مسائل و نظرات خود را بررسي كنند. اين گفتگو بايد خونسردانه و با آمادگي قبلي باشد و بين تصميم گفتگو وانجام آن فاصله باشد تا بتوانند خود را آماده كرده و آنچه را مي‏خواهند مطرح كنند يادداشت نمايند. يكي از فايده‏هاي مهم اين گفتگوها اين است كه: از سخنان شخص و صحبت با او، مي‏توان مقدار زيادي به مكنونات دروني‏اش پي برد و از احوال و صفاتش آگاه شد. اين يكي از اصولروان‏شناسي است كه امام علي(ع) اين‏گونه بيان مي‏فرمايد: «انسان هر چه را در دل و درونش پنهان كند، از لغزش‏هاي زبان و حالت‏هاي چهره‏اش آشكار مي‏شود»، (نهج‏البلاغه، صبحي صالح، حكمت 26).

چهارم اين كه ،افرادي كه به شدت ممكن است گرفتار احساسات شوند اين گونه افراد قبل از تصميم نهايي جهت ازدواج، سعي كنند همديگر را نبينند اگر چه عقل سليم حكم مي‏كند كه دو همسري كه بايد يك عمر با هم زندگي كنند لازم است علاوه بر هماهنگي‏ها و مسائلي كه تاكنون بيان شد، چهره ظاهري همديگر را بپسندند و اين پسنديدن مستلزم ديدن يكديگر است. اما تحقيقات نشان داده بيشتر ازدواج‏هاي احساسي به خاطر اين بوده است كه دختران و پسران با ديدن خواستگار خود احساسي عمل كرده‏اند. بهتر است فاكتور ديدن در خصوص اين گونه افراد كه بيشتر حالت احساسي دارند آخرين مرحله باشد.

پنجم اين كه به خدا توكل كنيد و از او طلب خير و هدايت بخواهيد و از او كسب تكليف كنيد
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5339
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما