تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
معیارهای انتخاب همسر
يكشنبه 11 ارديبهشت 1390 نقش و جايگاه ايمان در انتخاب همسر و زندگي چيست و چه تاثيراتي در زندگي دارد؟

ايمان نقش بسيار مهمي در زندگي و رابطه زناشويي ايفا مي كند ما در اينجا به برخي از اصول و آثار ايمان در زندگي زناشويي اشاره مي كنيم:

اصل آرامش: صاحبان ايمان، از بهترين آرامش و آسايش رواني برخوردارند (1). و به طور حتم آرامش رواني شريك زندگي در آسايش روحي - رواني شريك مؤثر است و ديگر اين كه چنين همسري با اين آرامشي كه در سايه ايمان كسب كرده، در تربيت فرزند نقش مهمي ايفا مي كند.

اصل اميد: زندگي سراسر پر از نشيب و فراز است مملو از شادي ها و غم هاست كسي كه به سلاح ايمان مجهز است در شادي ها عنان از دست نمي دهد و در سختي ها و مصائب دچار بدبيني فلسفي(نسبت به خلق، خالق و هستي) نمي شود چرا كه افراد مادي و غير معنوي از حل مسائلي مثل بلاها و شرور و سختي ها عاجز اند ولي انسان با ايمان چون كه نظام را حكيمانه و عالمانه و مقتدرانه مي بينيد دچار بدبيني و در نتيجه يأس و افسردگي نمي شود بنابراين نهاد خانواده هميشه به نور ايمان گرم و پر فروغ خواهد ماند (بهداشت رواني افراد خانواده).

اصل سنخيت: براي اين كه دو چيز يا شخص در كنار هم و با هم باشند بايد بين آنها سنخيت باشد زن و شوهري كه در اين اصل، ايمان، با هم مشتركند تا ابد در كنار هم هستند اما پيوندي كه براساس مال يا جمال و يا هر دو ايجاد شده با از بين رفتن آنها گسسته مي شود چه بسيار افرادي كه به خاطر پيري طرف مقابل (شريك زندگي) از او سرد شده اند و يا كار به طلاق و... كشيده شده است. قرآن شريف مي فرمايد: در قيامت ممكن است پيوند دو برادر از هم گسسته شود اما پيوندهايي كه براساس معنويت بنا شده اند در آخرت نيز پايدار مي مانند(2).

اصل مجالست: در روايت داريم كه مجالست ها در شخصيت و افكار و رفتار همنشين ها اثر مي گذارد «المجالسه مؤثره» بنابراين كسي كه اهل ايمان باشد مي تواند بر همنشين خود اثر مثبت بگذارد و او را گام به گام به مدارج عالي انساني و تعالي برساند (شوق انسان در خيرات و دينداري).

اصل وفاداري: انسان با ايمان چون كه يك باز دارنده دروني (تقواي الهي) دارد در هر شرايطي امين همسر خود است وبه او خيانت نمي كند و كرامت و شرافت انساني او را به هيچ مال، مقام، زيبايي ديگري عوض نمي كند.

اصل تربيت ايماني يا الگوي برتر: فرزنداني كه تحت تربيت پدر و مادر با ايمان قرار مي گيرند صالح و نيك كردار مي شوند و به هيچ وجه توهين، بي احترامي به والدين خود نمي كنند چرا كه آنها مربيان مؤمن خود را ديده (پدر و مادر) و از آنها الگو گرفته است.

اصل بركت: در روايت داريم زن دين دار و با ايمان بركت زندگي است (3).

اصل نعمت: در روايت داريم از رسول خدا(ص) كه هرگاه شخصي به خاطر مال و جمال و زيبايي تن به ازدواج بدهد به آن نمي رسد اما كسي كه به خاطر دين شخص با او ازدواج مي كند خداوند زيبايي و مال را نيز به او ارزاني مي دارد (4).

نمونه هاي عيني: براي اين كه اثر ايمان را در زندگي زناشويي به طور محسوس ببينيد به زندگي افراد با ايمان دقت كنيد ببينيد كه چگونه درخت ايمان پر از ميوه هاي شيرين صداقت، امانت داري، وفاداري. احترام متقابل تحرك و پويايي، نشاط و شادابي و آرامش گشته است (به زندگي امام خميني و خانواده اش دقت كنيد).

اصل قناعت: همسر با ايمان چون معيارهاي معنوي و اصول اخلاقي را مد نظر دارد سعي دارد به صفات اخلاقي خوب آراسته شود از جمله قناعت كه مورد سفارش دين است وقتي همسر انسان قانع باشد احتمال اين كه مرد خانه به دنبال مال حرام بيفتد كمتر است.

اصل تفاهم و ايثار: در روايت هاي زيادي علائم و نشانه هايي براي مؤمنين شمرده اند (5).كساني كه اين نشانه ها را داشته باشند قطعا زندگي مسالمت آميز و مبتني بر تفاهم و برابري خواهند داشت از جمله آنها: بردبار، صبور، وفادار به عهد، عدم فحاشي، خوش زباني و خوش رفتاري، خير، سخي و...شكي نيست كساني كه در زندگي زناشوئي جوياي سعادت و خوشبختي هستند هم در انتخاب همسر و هم در نحوه تنظيم روابط خانوادگي بايستي به اين تعاليم ارزشمند تأسي كنند و لازمه انجام چنين كاري شناخت كافي است. بنابراين بر هر فردي كه مي خواهد ازدواج كند لازم و ضروري است آگاهي هاي لازم را در مورد انتخاب همسر، ويژگي هاي انتخاب صحيح داشته باشد اين آگاهي ها از چند طريق قابل دستيابي است:

مطالعه كتابهائي كه در زمينه انتخاب همسر، معيارهاي ازدواج صحيح و ... تأليف شده است كه به برخي از آنها اشاره مي شود:

الف: جوانان و انتخاب همسر، تأليف علي اكبر مظاهري

ب: بهشت جوانان (آنچه بايد زن و مرد بدانند) تأليف اسدالله محمدي نيا

ج: آينه ازدواج و روابط همسران، تأليف سيد ضياء الدين صدري

د: ، انتخاب همسر، ابراهيم اميني سازمان تبليغات اسلامي

پي نوشت ها:

1- عدل الهي، شهيد مطهري، ص 85

2- تفسير سوره حجرات، محسن قرائتي، آيه 86

3- وسائل الشيعه، ج 14، ص 30

4- وسائل الشيعه، ج 14، ص 30

5- ميزان الحكمه، ج 1، بحث ايمان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 10218
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما