تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
مشکلات ازدواج
يكشنبه 11 ارديبهشت 1390 با توجه به مشكلات اقتصادي ازدواج چگونه مي توان مشكلات مالي را حل كرد؟

جوان اولين مشكل را در امر ازدواج، مشكل امور مالى و اقتصادى مى‏داند. اگر زندگى ما براساس مبانى اسلام و  فطرت انسانى استوار شود، اين مشكل وجود خارجى نخواهد داشت، يا بسيار اندك خواهد بود.

  1- خداوند و رهبران اسلام، در اين باره نويدهاى اميدبخش فراوانى داده‏اند كه مى‏توانند پشتوانه‏هاى اطمينان‏بخشى  براى جوانان باشند.

  براى نمونه خداوند مى‏فرمايد: و انكحوا الايامى منكم... ان يكونوا فقراء يغنهم الله من فضله :جوانان بدون همسر را همسر دهيد... اگر  فقير باشند، خداوند با فضل و رحمت خود آنان را غنى و بى‏نياز مى‏كند(1). 

  اين وعده و تضمين صريح و روشن خداوند است و چه تضمينى بالاتر از تضمين خدا؟! عموم كسانى را كه ازدواج كرده‏اند  ملاحظه كنيد، اكثر ايشان قبل از ازدواج بهره‏اى از خانه و ثروت نداشته‏اند ولى بعد از ازدواج، خانه‏دار و متمكن شده‏اند.

  پيامبر اكرم(ص) كه امين اسرار خداوند است درباره امدادهاى الهى به جوانان مجرد چنين مى‏فرمايند: زوجوا اياماكم،  فان الله يحسنُ لهم فى اخلاقهم و يوسع لهم فى ارزاقهم و يزيدهم فى مرواتيهم :بى‏همسرانتان را همسر دهيد، زيرا خداوند در پرتو ازدواج  اخلاق آنان را نيكو مى‏گرداند و رزق و توان مالى آنها را وسعت مى‏دهد و بر مروت و ارزش‏هاى انسانى‏شان مى‏افزايد(2). 

  و باز آن حضرت مى‏فرمايند: من ترك التزويج مخافة العيله، فقد ساء ظنّه بالله،ان الله يقول «ان يكونوا فقراء يغنهم الله من  فضله»: كسى كه ازدواج را از ترس فقر ترك كند همانا به خداوند گمان بد برده است، زيرا خداوند مى‏فرمايد : اگر فقير باشند خداوند با فضل و رحمت  خويش آنان را بى‏نياز مى‏سازد(3). 

2- در پرتو ازدواج، افق‏هاى جديدى به روى انسان باز مى‏شود كه پيش از ازدواج وجود نداشته، زيرا انسان در اثر ازدواج،  احساس مسؤوليت بيشترى مى‏كند و خود را مسؤول اداره زندگى جديد و تأمين معاش و حفظ آبروى خانواده مى‏بيند،  بنابراين تمام ابتكار و استعدادهاى نهفته و پنهان را به كار مى‏گيرد و از سوى ديگر فشارهاى جنسى، پريشانى، تنهايى و  احساس حقارت‏ها و كمبودها، در پرتو ازدواج و قرار گرفتن در كنار همسرى مهربان و همدم و دلسوز از بين مى‏رود و در نتيجه  جان انسان شكوفا مى‏شود و شوق تكامل در او بالنده مى‏شود. بسيارى از جوانان در سايه ازدواج شخصيتى تازه پيدا مى‏كنند  و سيرشان در تمام امور، سرعت بيشترى به خود گرفته است.

 جوانان با ازدواج هويت و شخصيتي جديد پيدا مي كنند و جامعه نيز براي آنها اعتبار ويژه اي قائل مي شود علاوه بر اين از يك سلسله تسهيلات مانند وام ازدواج و مزاياي شغلي نيز برخوردار مي شوند. علاوه بر اين يك سلسله امكانات و وسايل زندگي به صورت جهيزيه از طرف خانواده همسرشان داده مي شود كه در واقع بيشتر وسايل يك زندگي مشترك براي ادامه زندگي آنها فراهم مي شود دوستان و فاميل نيز با اهداء كادوهايي، ازدواج آنها را تبريك مي گويند و اين امكانات مادي و معنوي همراه با آرامش رواني در واقع نعمت هاي الهي هستند كه با ازدواج سرازير زندگي زوجين مي شود.

بايد توجه داشته باشيد كه در حال حاضر ترس از مشكلات، بيش از خود مشكلات، جوانان را از ازدواج دور مى‏سازد. واقع مطلب اين است كه در هيچ مسأله‏اى نمى‏توان نشست تا مشكلات حل شود و سپس اقدام نمود. همه پيشرفت‏ها و موفقيت‏هايى كه بشريت تاكنون به دست آورده مرهون اقدامات انسان‏هاى مصمم، جدى و با پشتكار قوى است كه خود را به آب و آتش زده و قهرمانانه از انبوه مشكلات استقبال كرده و با عزم و اراده و تلاش بر آن فائق آمده‏اند. به قول شاعر:

         زندگى جنگ است جانا بهر جنگ آماده شو                    

             نيست هنگام تأمل بى‏درنگ آماده شو 

بسيارى از جوانان همين كه ازدواج كرده‏اند و خود را ناچار به كاريابى ديده‏اند، به تلاش مضاعف پرداخته و پس از چندى، زندگى خود را رو به سامان برده‏اند.

 نكتة مهم ديگر كه در امر ازدواج بايد به آن توجه داشت اينكه  اگر تشريفات و خرج‏هاى اضافى در امر ازدواج كنار گذاشته شود و يا تعديل شود ازدواج يكى از سهل‏ترين امور زندگى  خواهد بود . متاسفانه امروز تجملات و رسومات غلط و نابجا موجب ترس جوانان از ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج گرديده است و تمام خانواده ها در اين زمينه مسئول هستند تا با كنار گذاشتن رسومات نابجا زمينه ازدواج هر چه ساده تر جوانان را فراهم كنند. لذا اگر با خانوده اي كه موقعيت اقتصادي آنها همسطح با شما باشد و موقعيت شما را درك كند مي توان با مراسمي ساده و در حد توان به دور از تجملات اضافي زندگي مشترك را تشكيل داد، و يا با توافق طرف مقابل وخانواده‏اش او را به عقد رسمى خود درآوريد.  ولى زمان ازدواج را دو يا سه سال به تأخير بيندازيد. اين كار مزاياى زير را در بر دارد:

1- از شيرينى دوران نامزدى كه دلپذيرترين دوران زندگى است بهره‏مند مى‏شويد.

2- مخارج سنگين ازدواج بر دوش شما سنگينى نمى‏كند.

3- به تدريج در برخورد با مشكلات و تلاش براى حل آنها، پختگى بيشترى براى زندگى كسب مى‏كنيد.

4- در طى اين مدت،اگر مشكل كاري داشته باشيد و يا در حال تحصيل مي باشيد،كم كم در جستجوى كار برمى‏آييد تا بتوانيد در كنار تحصيل، كارى نيز دست و پا كنيد و بدين صورت بر مشكلات اقتصادى فائق آمده و زمينه‏هاى ازدواج را فراهم مى‏كنيد.

 

1- نور، آيه 32

2- نوادر الراوندى، ص 36

3- وسائل‏الشيعه، ج 3، ص 5
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 9018
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما