تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
کنترل شهوت
يكشنبه 18 ارديبهشت 1390 چگونگي جلوگيري از شهوت هاي خياباني را توضيح دهيد؟

در مورد محيط و اطرافيان: مسلما حفظ ايمان و ارزش‏هاى آن در محيط نامساعد بسى دشوار است ولى ارزش افزون‏ترى دارد. خداوند در سوره «تحريم» آيه 11 نمونه‏اى را براى اين گونه افراد يادآورى مى‏نمايد. خداوند براى مؤمنان آسيه همسر فرعون را مثال و نمونه مى‏آوردهنگامى كه از شوهرش بيزارى جست و عرضه داشت: خدايا! من از قصر فرعون و زيورهاى دنيوى گذشتم و تو خانه‏اى در بهشت براى من بنا كن و مرا از شر فرعون و كردارش و قوم ستمكار نجات بخش. حفظ ارزش‏ها در محيط مناسب و مساعد هنر نيست؛ هنر آن است كه در تندبادضد ارزش‏ها، ارزش‏ها مطرح شود. بنابراين سعى كنيد با اعتماد به خدا و يقين به درستى راه، دين و ايمان خود را حفظ نموده و همواره آن را تقويت كنيد. از مطالعه قرآن و توجه به معانى آن و همچنين كتاب‏هاى سودمند ديگر و شركت در مجالس وعظ و ديگر محافل دينى غفلت نكنيد.

    خداوند با حكمت و دانش گسترده خويش همراه با غرايز و نيروهاى ديگر، «غريزه جنسى» را نيز در انسان آفريده است كه به هنگام بلوغ شكوفا مى‏شود و اگر به درستى رهبرى نشود، ناگزير طغيان مى‏كند و شخص را به راه‏هاى انحراف و سقوط مى‏كشاند و براى كنترل وهدايت درست اين غريزه راه‏هاى متعددى وجود دارد كه از جمله آنها، ازدواج بدون تشريفات است. چنان كه قرآن كريم در اين مورد مى‏فرمايد: وانكحوا لايامى منكم والصالحين من عبادكم و امائكم انيكونوا فقراء يغنيهم اللّه‏ من فضله واللّه‏ واسع عليم؛ مردان و زنان بى‏همسر خود را همسر دهيد، همچنين غلامان و كنيزانصالح و درستكارتان را اگر فقير و تنگدست باشند خداوند از فضل خود آنان را بى‏نياز مى‏سازد خداوند گشايش دهنده و آگاهاست.»، (نور ، آيه 32).

    در اين آيه ابتدا جوانان را بر ازدواج آسان و ساده و پرهيز از تشريفات دست و پاگير ترغيب و به آنان اميد داده كه مسأله فقر را مطرح نكنند؛ زيرا با اتخاذ شيوه صحيح و منطقى در زندگى، اين مشكل به راحتى حل مى‏گردد. در مرحله اوّل، كسى كه امكانات ازدواج براى اوفراهم نيست، مى‏تواند با انتخاب همسر و اجراى صيغه عقد، عروسى را به تأخير انداخته و مدتى را به صورت نامزد باقى بماند و در صورت نبود امكانات ازدواج، قرآن مى‏فرمايد: وليستعفف الذين لايجدون نكاحا حتىيغنهم اللّه‏ من فضله، (نور ، آيه 33).

    خداوند در اين آيه، دستور به عفاف و عفت نفس مى‏دهد و اين بهترين شيوه و روشى است كه با به كار بستن آن روح ايمان و تقوا در انسان پرورش مى‏يابد و سبب تقويت اراده و تسلط بر نفس مى‏شود و روحيه عفت در انسان زنده مى‏گردد. همچنين با عمل به سفارش‏هاى زير،مى‏توان بر مشكلات روحى و اخلاقى غلبه كرد:

1- سعى و كوشش در انجام وظايف و واجبات دينى.

2- خواندن نماز با حضور قلب و در اول وقت.

3- گرفتن روزه مستحبى به ويژه دوشنبه و پنجشنبه هر هفته.

4- تلاوت قرآن بويژه بعد از نماز صبح.

5- تأمل و انديشه در آيات قرآن.

6- حتى المقدور سعى در خواندن نماز شب.

7- سحر خيزى.

8- شركت در ورزش‏هاى فردى و دسته جمعى.

9- تنظيم برنامه براى تمام شبانه روز و پر كردن اوقات فراغت با برنامه‏هاى صحيح و سودمند.

10- شركت در فعاليت‏هاى مذهبى و اجتماعى.

11- پرهيز از نگاه نامشروع به افراد نامحرم. امام صادق(ع) فرمود: «نگاه پس از نگاه، در دل بيننده شهوت را مى‏انگيزاند»، (وسائل‏الشيعه، ج 14، ص 138) و باز فرمود: «نگاه، تيرى از تيرهاى شيطان است، چه بسا نگاهى كه اندوه‏هاى دراز در پى دارد»، (همان، ص139).

12- عدم معاشرت و دوستى با افراد منحرف و فاسد.

13- انتخاب دوستان مؤمن و سالم.

14- به ياد خدا بودن در همه اوقات.

15- كنترل افكار و نينديشيدن به صحنه‏هاى شهوت انگيز.

و مى‏توانيد از طريق دوستان و آشنايان پدر و مادر را راضى كنيد كه با ازدواج شما موافقت نمايند.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 6539
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما