تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
کنترل شهوت
يكشنبه 18 ارديبهشت 1390 راه هاي كنترل شهوت غير از ازدواج براي افرادي در سنين نوجواني براي ارضاي اين غريزه كدامند؟

الف)-* شهوت يكى از غرايز نيرومند انسان است كه بايد قبلاً ماهيت آن را شناخت و سپس با آن مبارزه كرد. آدم شهوانى كراست و كور و از هر طريق ممكن در پى ارضاى خويش است.

    حضرت على(عليه السلام) در وصف شيفتگان دنيا و شهوت پرستان مى‏فرمايد: قد خرقت الشهوات عقله و اماتت الدنياقلبه ؛ شهوت‏ها پرده عقلش را دريده‏اند و دنيا قلبش را ميرانده است.(نهج البلاغه، خطبه 108)

   براى شخص شهوت پرست، سلامت جسم، و روح، مصلحت فرد و اجتماع، آبرو و حفظ شخصيت، رسوايى ومنفور گشتن و... هيچ كدام مطرح نيست و فقط ارضاى شهوت مد نظر اوست و بس. بنابراين با شناخت اين موارد، بهترمى‏توان به مبارزه با شهوات برخاست.

ب )-* هم چنين با آگاهى از مفاسد و مضرّات شهوت رانى؛ مانند: اثر مخربى كه شهوت‏رانى بر سلامت جسم دارد، نا امنى وهرج و مرجى كه در اجتماع به بار مى‏آورد، سرنوشت شومى كه بچه‏هاى نامشروع پيدا مى‏كنند، باز ماندن از اهداف عالى و شخصيت انسان و... انسان از شهوت رانى دورى مى‏جويد و سعى مى‏كند كه همواره در زندگى پاك باشد.

ج )-*عامل مهمى كه بسيار بازدارنده است، «تقواى الهى» است. كسى كه در صدد غلبه بر شهوت است، بايد به جلال وعظمت و حساب خواهى پروردگار، نيك بينديشيد و به خاطر جلب رضايت خدا و ترس از عذاب و شراره‏هاى دوزخ،عفاف و پاكى را مراعات نمايد.

    چه زيبا و دلنشين است سخن امير مؤمنان على(عليه السلام) در وصف فرشتگان كه:  هرگز عرصه اراده پولادينشان، جولانگاه كندى غفلت‏ها نشود و امكان ندارد شهوت‏ها تصميم خلل ناپذيرشان را نشانه گيرند.(نهج البلاغه، خطبه 90)

     

گر تو را با عرشيان است آرزو      طلعت خورشيد مى‏كن جست و جو

      

هر كه را قرب وصال اندر دل است     گوهر تقواش شمع محفل است

      

د )-* تدبر در آيات قرآن بويژه آياتى كه ما را از پيروى شهوات بر حذر داشته است؛ مثلاً خدا مى‏فرمايد: و من خاف مقام ربّه و نهى النّفس عن الهوى فاِنّ الجنّه هى المأوى؛ و كسى كه از مقام ربوبى در بيم و هراس به سر برد و نفس خويش را از هوا و هوس بازدارد، به راستى كه بهشت برين مقصد و مأواى او خواهد بود.(نازعات، آيه 40 و 41)

   و يا در مذمت آنهايى كه چشم و گوش بسته، به دنبال هوا و هوس سرگردانند، مى‏فرمايد: ارأيت من اتخذ الهه هواه (در سوره جاثيه، آيه 23 اين آيه به گونه‏اى ديگر آمده است)؛ آيا ديده‏اى آن كسانى را كه معبود و خداى خويش را هواى نفس خودقرار داده‏اند.(فرقان، آيه 43)

و)-* الگو قرار دادن افراد عفيف و پاكدامنى نظير حضرت يوسف(ع)، آن جا كه مى‏فرمايد: وما اُبرّء نفسى ان النفس لامّارةٌبالسّوء الاّ ما رحم ربّى؛ و من نفس خويش را تبرئه نمى‏كنم، به راستى كه هواى نفس بسيار قوى و نيرومند، انسان را به سوى زشتىمى‏كشاند؛ مگر آن جا كه رهايى از آن، جز با لطف و رحمت پروردگار ميسور نيست».

ز)-* نشست و برخاست با افراد پارسا و پاكدامن الهام بخش خواهد بود.

ح)-* عامل بارز ديگرى كه در حفظ عفاف و غلبه بر شهوت مؤثر است، ازدواج مشروع و قانونى است كه به طور طبيعى ازشهوت زياد مى‏كاهد.

ط)-* براى كاهش شهوت، نكات ديگرى نيز مطرح نموده‏اند از قبيل:

1ـ نخوردن برخى از غذاهايى كه در تهييج شهوت مؤثر است.

2ـ روزه گرفتن.

ى)-* هم چنين براى كاهش شهوت زياد، حتى الامكان از محيطى كه مهيج شهوت است اجتناب كردن. فيلم‏ها، مجلات وعكس‏ها در زمره همين عوامل محيطى به شمار مى‏روند.

ك)-* كنترل افكار و تخيلات.

    در قرآن آمده است: ولا تقربوا الزّنا، (اسراء، آيه 32). نفرموده مرتكب فحشا و زنا نشويد بلكه فرموده است نزديك زنا نرويد. به همين دليل است كه در چنين شرايطى، حتى در محيط فكر و تخيل نيز، نبايد به شهوت‏رانىپرداخت.

    امير مؤمنان حضرت على(عليه السلام) مى‏فرمايد: من كثر فكره فى المعاصى دعته اليها؛ كسى كه در وادى خيال به دنبالگناهان پرسه زد، همين افكار او را به سوى گناهان سوق خواهد داد.(غرر الحكم)

   علاوه بر اين كه فكر گناه اگر چه ممكن است عقوبت نداشته باشد، ولى اثر وضعى و تخريبى خواهد داشت.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 19998
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما