تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
اخلاق
دوشنبه 21 شهريور 1390 انسانهايي هستند كه نماز را به طورمستمر نمي خوانند و پس از مدتي رها مي كنند و دوباره مي خوانند اين افراد چه بايد بكنند كه نماز خود را براي هميشه ادامه دهند؟

دعوت مردم به آشنايى با خداوند و عبادت او از برجسته‏ترين و متعالى‏ترين امور است.

براى ترغيب و تشويق به نماز، در آغاز بايستى زير بناهاى فكرى فرد را مورد بررسى قرار داده و در اصلاح آن كوشيد.

ديدگاه فرد در مورد خداوند، جهان هستى، انسان، معاد و... امورى است كه داراى نتيجه مستقيم بر عملكرد فرد است. پس بايد به تقويت و اصلاح اين مبانى كوشيد.

    خلأ عمده‏اى كه موجب ترك نماز از سوى فرد مزبور شده است مشكل فكرى است. ظاهرا"ممكن است  ايشان در فلسفه نماز دچار اشتباه شده و آن گاه نتيجه نادرستى گرفته است.

    بنابراين راه اصلاح وى نيز تصحيح انديشه ايشان است كه البته كار آسانى هم نيست و نيازمند فرصتى طولانى و نيز استفاده از روش‏هاى اصولى و تدابير خردمندانه است.

    براى نمونه بايد با زبانى خوش و همراه با محبت به ايشان تفهيم كرد كه: نماز اولاً، نياز روحى و روانى هر انسانى است زيرا آدمى بدون ياد خدا گم گشته‏اى حيران در ظلمت سراى جهان است الا بذكر اللّه‏ تطمئن القلوب،(رعد، آيه 28)بالاخره رابطه اين انسان با آفرينش چيست. آيا مى‏تواند در قبال آن بى‏تفاوت باشد، نماز پاسخى به اين نياز فكرى و اين سئوال اساسى انسان است.

    ثانيا، نماز دعوت كننده انسان به خير است. نمازهاى پنجگانه همانند چراغ‏هايى هستند كه در مسير طولانى و پيچ در پيچ و ظلمانى زندگى مسير انسان را مشخص مى‏سازند و او را به راه مى‏خوانند تا اسير ديو و دد نگردد و متاع خويش را به دزدان واننهد.

    ثالثا، نماز زير بناى تشكيل جامعه اسلامى و تشكل آن است. هنگامى كه در ساعات معين همه مسلمانها رو به يك قبله مى‏ايستند و با اذكار و حركاتى معين به درگاه خدا عبادت مى‏كنند. عالى‏ترين هماهنگى عميق در پرتو عبادت الهى در مسلمانان شكل مى‏گيرد و....

نماز، عملى است كه در مجموعه عقيده توحيدى، داراى معنا و فلسفه است. پس در آغاز بايستى اين مجموعه شناخته شود تا نماز جايگاه خود را در ذهن و انديشه فرد باز نمايد.

در بينش توحيدى اسلام و ديگر اديان الهى، انسان موجودى است كه به سوى كمال و لقاى پروردگار در حركت است. «انا للّه‏ و انا اليه راجعون ؛ از خدائيم و به سوى او باز مى‏گرديم».

حال در اين مسير، ابزارهايى به مدد انسان مى‏آيد، تا او از فراموش كردن مسير و هدف باز دارد كه از مهم‏ترين آنها «نماز» است. «اقم الصلوة لذكرى ؛ نماز را براى ياد من بپا دار».

آدمى بدون نماز راه را گم خواهد كرد. نمازهاى پنج گانه همانند چراغ‏هاى برق هستند كه مسيرى طولانى و پر خطر را روشن كرده‏اند تا كسى راه را گم نكند و به بيراهه و سقوط كشانده نشود.

آنچه كه موجب مى‏گردد و برخى از نماز، رويگردان باشند و يا نسبت به آن تساهل كنند، ندانستن فلسفه نماز و يا دركى غلط از آن است. برخى چنين مى‏پندارند كه نماز انسان، نيازى را از خداوند برطرف مى‏كند كه البته خيالى واهى است. خداوند نيازى به هيچ مخلوقى ندارد. ازاين‏رو آنچه كه به عنوان عبادات بر آن تأكيد شده، جملگى در جهت كمال انسان است. نماز داراى آثار و فلسفه‏هاى متعدد ديگرى نيز هست كه به آن اشاره مى‏كنيم:

1ـ نماز، تقدير و سپاس‏گذارى از خداوند است.

2ـ موجب آرامش انسان است.

3ـ موجب ياد خداست.

4ـ نماز زمينه پرهيز از گناه را در انسان فراهم مى‏كند.

5ـ تأكيدى بر نظافت و سلامتى است.

6ـ موجب انضباط و وقت‏شناسى است.

7ـ داراى آثار وحدت بخش اجتماعى است.

    البته اين شمه‏اى از آنچه بود كه درباره نماز مى‏توان گفت، اميد آن داريم كه شما با روش صحيح و گفتار نرم بتوانيد در افكار ايشان تغييراتى حاصل نماييد. در اين زمينه اگر بتوانيد از افرادى كه بر روى ايشان نفوذ بيشترى دارند استفاده كنيد مناسبتر است.

    ضمنا خود نيز با مطالعه در اين زمينه سعى كنيد آمادگى بيشترى براى مقابله با چنين افكارى در خود پديد آوريد كتابهاى زير در مورد نماز توصيه مى‏شود.

    1- راز نماز    محسن قرائتى

    2-  راز نماز    بى‏آزار شيرازى

    3-  پرواز در ملكوت    امام خمينى

    4-  از ژرفاى نماز    آيت‏الله خامنه‏اى

    5- اين است نقش عبادات    محمد باقر صدر

    رفتار شما با وى نيز بايد به گونه‏اى باشد كه تحت تأثير اخلاق، عواطف و نحوه برخوردتان قرار گيرد به افكار و انديشه‏هاى شما - به عنوان يك فرد نماز خوان مذهبى - علاقه‏مند شود و با نفوذ در قلب و دل او، بتوانيد تغييرى در فكر وانديشه وى ايجاد كنيد؛ بنابراين:

    1- اگر مشكلي براى وى ايجاد شد، با كمال خوش‏رويى به او كمك نموده، مشكل وى را حل كنيد.

  2- او را سرزنش و توبيخ نكنيد (به خصوص در برابر ديگران) واز جر و بحث و مجادله با وى پرهيز كنيد.

      3- جملات، مقالات و كتاب‏هايى كه در زمينه اهميت و نقش و آثار نماز نوشته شده، تهيه و يا به وى معرفى كنيد و يا به گونه‏اى در معرض ديد او قرار دهيد تا بخواند.

همه آن چه تا به اين جا گفته شد، در صورتى است كه شما بتوانيد با اين روش‏ها در وى تأثير بگذاريد فكر و انديشه وى را اصلاح نماييد ولى اگر نمى‏توانيد و يا خداى نكرده ممكن است تحت تأثير افكار و اعمال بى توجهى او به نماز شما نيز سست عقيده و بى‏مبالات به نماز شويد، در روابط صميمى نزديك خود با او فاصله ايجاد كنيد و در حفظ باورهاى دينى و اعمال عبادى خود كوشا باشيد.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 7693
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما