تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
جهان شناسی
دوشنبه 12 ارديبهشت 1390 بعضي از افراد دچار بيماري مي شوند و در درمان دچار سختي و مشكل مي شوند . آيا براي اين افراد نقطه ي اميدي وجود دارد و پروردگار به آن ها كمك مي كند ؟

حكمت اين بيماري نزد خداوند است و ممكن است در شفا يافتن يا عدم شفا يافتن آن حكمتي باشد كه ما از آن آگاه نباشيم

در اين باره به حكمت بلا ها و مصائبي كه به انسانها وارد مي شود اشاره مي گردد:

بلاها انواع و اقسامى دارند و هر يك داراى علل و حكمتى هستند. آنچه مسلم است اين كه بلا براى اولياى خدا از نعمت‏ها و هداياى بزرگ الهى است. از امام باقر(عليه السلام) نقل شده است كه فرمودند: ان اللّه‏ عز و جل ليتعاهد المؤمن بالبلاء كما يتعاهد الرجل اهله بالهديه من الغيبه؛ خداوند عز و جل بنده مؤمن را از طريق بلاها دلجويى مى‏كند، همان‏طور كه هنگام دورى از اهل و عيالش با آوردن هديه و سوغات آنان را دلگرم مى‏سازد، (بحارالانوار، ج 15، ص 56).

    از امام صادق(عليه السلام) نيز آمده است: ان اللّه‏ اذا احب عبدا غطّه بالبلاء غطّا؛ هنگامى كه خداوند بنده‏اى را دوست مى‏دارد او را به شدت در گرفتارى‏ها غوطه‏ور مى‏سازد، (همان، ص 55).

    همچنين از آن حضرت نقل شده است: ان اشد الناس بلاء الانبياء ثم الذين يلونهم ثم الامثل فامثل؛ از ميان مردم بيش از همه انبيا دچار بلاها مى‏شوند، سپس كسانى كه در رتبه بعد از ايشان قرار دارند و سپس هر كس كه با فضيلت‏تر است به ترتيب از مراتب بالا به پايين، (همان، ص 53).

    اكنون اين سؤال پديد مى‏آيد كه اين چگونه دوستى و رابطه‏اى است كه خداوند با اولياى خود دارد و سرّ اينگونه ابتلائات چيست؟ پاسخ آن است كه بلاها و دشوارى‏ها، فلسفه‏هاى متعددى دارند. حداقل آن در مورد بندگان صالح خدا امور زير است:

    1- وسيله‏اى براى آمرزش گناه، 2- زمينه تقرب بيشتر و اعتلاى رتبه، 3- وسيله‏اى براى تربيت و استكمال نفس.

    به عبارت ديگر در بسيارى از موارد رفاه و آسايش، آدمى را به تعلقات مادى سرگرم و از ياد خدا بازمى‏دارد؛ ولى دشوارى‏ها و سختى‏ها از سويى آدمى را به ياد خدا انداخته و به التجاء و تضرع در درگاه الهى و انس با پروردگار مى‏كشاند. از سوى ديگر دست و پنجه نرم كردن با دشوارى‏ها و سختى‏ها، انسان را آبديده و اراده او را قوى و نيرومند مى‏سازد. به تعبير آيت‏اللّه‏حائرى زمين ساده و دست نخورده، قابليت توليد و حاصلخيرى بالايى ندارد؛ اما همينكه شخم زده شد، بذر نيكو در آن رشد و بالندگى مى‏يابد و حاصلى انبوه پديد مى‏آورد. خداوند نيز قلب مؤمن را با بلاها شخم مى‏زند تا بذر ايمان و اراده و محبت و ياد خدا و عمل صالح در آن رشد و بالندگى يابد و در سايه آن شخصيت‏هايى چون اميرالمؤمنين(عليه السلام) و حسين‏بن على(عليهما السلام) پديد مى‏آيد كه نه تنها بزرگترين افتخارات بشريت‏اند؛ بلكه در ملكوت آسمان‏ها نيز مورد تكريم و ستايش‏اند.

    براى آگاهى بيشتر ر.ك: عدل الهى، شهيد مطهرى، ص 139 - 162.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 3770
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما