تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
جهان شناسی
دوشنبه 12 ارديبهشت 1390 آيامي توان گفت: چون فقر منشأ بي ايماني است پس همه چيز وميزان ايمان به ماديات بستگي دارد؟

درست است كه ماديات نقش مهمي در زندگي دارد ولي چنين نيست كه فقر منشا بي ايماني باشد. اسلام به ماديات در حد رفع نيازهاي خانه و خانواده بسيار اهميت مي دهد.اما وابستگي به آنرا كاملاً رد و نهي كرده است. بندگان خاص خداوند در اثر برخورداري از تقواي بالاو نورانيت دل و درون با ماهيت و ويژگي دنيا و لذت ها و بهره هاي آن آشنايند و خوب مي دانند كه دلبستگي و وابستگي بيش از حد ضرورت به دنيا و بهره هاي مادي، موجب محروميت از ياد خداوند و غفلت از حق مي شود و هر چه در لذت ها و بهره هاي دنيوي بيشتر فرو روند، اين غفلت و محروميت بيشتر مي شود. بنابراين بندگان پاك و صالح خداوند براي حفظ انس و ارتباط خود با خداوند حتي با امور مكروه و حلالي كه اين انس و ياد را كمرنگ كرده و لذت ياد حق و توجه به خداوند را از آنها سلب و يا ضعيف مي سازد پرهيز دارند. ولي نكته مهم اين است كه اين رفتار بزرگان و اولياي الهي متناسب با ميزان معرفت و موقعيت اجتماعي آنهاست. و قابل توصيه براي هر كس نمي باشد در نظر گرفتن ميزان معرفت و ظرفيت ها و توانايي ها از مسايل بسيار مهمي است كه خود معصومين( عليهم السلام)بر آن تأكيد دارند و ما را به رفق و مدارا و دوري از افراط و زياده روي دعوت كرده اند.

نتيجه مقايسه حالات ما با حالات اولياي حق و بندگان خوب خداوند، درك فاصله زياد ميان خود و آنها است و بايد باعث تشويق و ترغيب ما در پيروي از آنها و دنباله روي از آنها به اندازه وسع و توانايي ما گردد نه اين كه ثمره آن اين باشد كه همه اعمال و جزئيات زندگي ما درست مانند آنها باشد و هيچ گونه تفاوتي با آنها نداشته باشد. هدف افزودن بر ظرفيت ها و توانايي هاي معنوي و رسيدن به ميزان بالاتري از معرفت و شناخت است.

اميرمؤمنان( عليه السلام) در قسمتي از نامه 45 نهج البلاغه خطاب به عثمان بن حنيف مي فرمايد: «امام شما از دنياي خود به دو جامه فرسوده و دو قرص نان رضايت داده است، بدانيد كه شما توانايي چنين كاري را نداريد، اما با پرهيزكاري و تلاش فراوان و پاكدامني و راستي مرا ياري دهيد».

بنابراين بزرگترين وظيفه ما انجام واجبات و تكاليف الهي و دوري از گناهان و محرمات است كه خود كار سنگين و دشواري است.

بنابراين نبايد در اين موارد دچار زياده روي و افراط گرديد كه اين خود از دام هاي خطرناك شيطان است كه مي خواهد با بلند پروازي و برداشتن باري كه توانايي حمل آن را نداريم ما را از انجام كارهايي كه از عهده مان ساخته است و با آن مي توانيم رضايت الهي و خشنودي اولياي الهي را جلب كنيم، محروم سازد.

بار ديگر تكرار مي كنيم وراي انجام واجبات و ترك محرمات، بايد ظرفيت و آمادگي و توانايي را در نظر گرفت. حتي در مورد عبادت هاي مستحبي. علي( عليه السلام)در يكي از حكمت هاي نهج البلاغه مي فرمايد: «وقتي دل و قلب شما آمادگي و نشاط دارد، نوافل را انجام دهيد» (حكمت 312)

در پايان گفتني است «دارايي» نكوهش نشده بلكه «دلبستگي» نكوهش شده لذا كساني كه داراي امكانات هستند اگر به مقدار توانايي به ديگران كمك كنند و مشكلات نيازمندان را حل كنند بسيار پسنديده است.بهترين دليل بر ارتباط علي ومعلولي بين ايمان وماديات وجود انسانهاي به ظاهر فاقد امكانات مالي است كه از ايمان بالائي نيز برخوردار بوده اند

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5594
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما