تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
خواستگاری و تحقیق
شنبه 10 ارديبهشت 1390 شيوه خواستگاري بايد چگونه باشد؟

     ازدواج و تشكيل زندگي از مهمترين و حساس ترين فصل هاي زندگي انسان است. هدف ازدواج انتخاب يك همسفر و همراه و ياوري است كه به وسيله او به كمال برسيم همان طور كه امام علي(ع) درباره ازدواجش با حضرت فاطمه(س) فرمود: «نعم العون علي طاعه ا...؛ همسرم فاطمه ياور خوبي براي من در اطاعت و عبادت خداست».

اگر بخواهيم به چنين هدفي نائل شويم بايد براي انتخاب همسر ملاك هاي خاصي در نظر بگيريم كه در جاي خود بيان شده است .پس از در نظر گرفتن معيارها و پيدا كردن شخصي بر اساس اين معيارها ، نوبت به خواستگاري مي رسد. خواستگاري نيز در فرهنگ جامعه ما به اين گونه است كه افراد با تجربه تر و بزرگتر قبل از اينكه دختر و پسر خودشان اقدام كنند به خواستگاري مي روند و سپس منتظر واكنش خانواده آنها هستند در صورت پاسخ مثبت نوبت به مرحله بعدي مي رسد. در اين مرحله بايد دختر و پسر با نظارت خانواده هايشان جلسات گفتگو با يكديگر داشته باشند و از نزديك با افكار و نظرات و بطور كلي نگرش هم ديگر آگاه شوند. در اين مرحله هر دو نفر (دختر و پسر) بايد احساسات خود را كنترل كنند و معقولانه تصميم بگيرند و از عجله و شتابزدگي اجتناب كنند زيرا ازدواج يكي از مهمترين مسائل زندگي است كه نقش تعيين كننده اي در سرنوشت آنها دارد.

حتما لازم وضروري است كه دو طرف گفتگوي مستقيم با يكديگر داشته باشند بين تصميم گفتگو وانجام آن فاصله باشد تا بتوانند خود را آماده كرده وآنچه را مي خواهند مطرح كنند، يادداشت نمايند .اگر اين مذاكرات چند جلسه وبا فاصله زماني بين جلسات باشد بهتر است .يكي از فايده هاي مهم اين گفتگو ها اين است كه از سخنان شخص وصحبت با او مي توان مقدار زيادي به مكنونات دروني اش پي برد واز احوال وصفاتش آگاه شد موضوعات مورد گفتگو مي تواند موارد زير باشد:

1-بيان خط مشي كلي زندگي آينده

2-گفتگو در باره اهداف آينده

3-بيان صادقانه صفات واخلاق وخصوصيات خود

4-بيان خواسته هاوانتظارات طرفين از يكديگر

5-بيان نظرات خود درباره چگونگي برخورد ،رفتار ورابطه با خانواده وبستگان وخويشان با يكديگر

6-طرح نظرات خود درباره شيوه تربيتي فرزندان آينده .

7-بيان عيب ها ونواقص وبيماريهاي خود (1)

مراسم خواستگاري بايد خيلي خصوصي و محرمانه باشد ، زيرا ممكن است خداي نكرده بعداً به هم بخورد و بهتر است در اين مراسم خانواده دو طرف حضور داشته باشند . در اين باره پيامبر مي فرمايند :"اظهرو النكاح و اخفوا الخطبه"(2) (3)

پاورقي

1- جوانان وانتخاب همسر نوشته علي اكبر مظاهري ص192-196

2-ترجمه ميزان الحكمه ج5ص2272ح7923

3- راهنماي ازدواج ، امير ملك محمودي ص184

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 7837
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما