تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
تزکیه نفس
دوشنبه 19 ارديبهشت 1390 منظور از چله نشيني چيست؟

منظور از چله و چله نشيني، آن است كه انسان چهل روز با مراقبت و مواظبت به ياد حق و ذكر و عبادت و توجه به او مشغول باشد و امور غير ضروري و غير لازم را كه باعث پراكندگي خاطر و تفرقه فكر مي گردد و در حد امكان ترك نمايد و همه انديشه و فكرش خداوند و ياد او و اطاعت او باشد به عدد چهل در روايات توجه و عنايت خاصي شده است. در قرآن كريم مدت خلوت حضرت موسي(ع) را در كوه طور با خداوند چهل روز ذكر مي كند: «و واعدنا موسي ثلاثين ليله و اتممناها بعشرفتم ميقات ربه اربعين ليله» (اعراف، آيه 142).

در روايات آمده است: «من خلص لله اربعين يوما فجر الله ينابيع الحكمه من قلبه علي لسانه؛ هر كس خود را چهل روز براي خداوند خالص و پاك گرداند، خداوند چشمه هاي حكمت را از قلبش بر زبانش جاري مي سازد (عيون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 85).

 انسان در چهل سالگي به كمال عقل مي رسد: «اذا بلغ اربعين سنه فقد بلغ منتهاه» (خصال، ص 545)

و خداوند در قرآن كريم در اين باره مي فرمايد: «حتي اذا بلغ اشده و بلغ اربعين سنه قال رب اوزعني ان اشكر نعمتك التي انعمت علي» (احقاف، آيه 15).

در روايت آمده است: «من قدم اربعين من المؤمنين ثم دعا استجب له؛ هر كس چهل مؤمن را جلو خود قرار دهد و سپس دعا نمايد، دعاي او مستجاب مي گردد» (عده الداعي، 128).

چله نشيني به اين معناست كه انسان در مدت چهل روز كمال مراقبت و توجه به خداوند را داشته باشد و سعي بليغ در ترك گناهان و دوري از محرمات الهي داشته باشد و در اين مدت با ياد الهي وذكر او و عبادت خالصانه شبستان وجودش را از نور و صفا لبريز سازد و زمينه تابش انوار الهي و درخشش آفتاب فطرت را در درون خويش فراهم آورد.

در روايت داريم كه در جريان تولد حضرت زهراي مرضيه(س) به امر الهي جبرئيل(ع) بر پيامبر(ص) نازل گرديد و به ايشان گفت: چهل روز از حضرت خديجه(س) كناره گيرد.

حضرت در اين مدت روزها روزه دار و شب ها مشغول عبادت بودند تا زمينه براي پيدايش و تولد حضرت فاطمه(س) فراهم گردد. آثار چله نشيني بستگي كامل به زمينه هاي موجود در انسان و اراده و توجه و همت و اخلاص او دارد كه به حسب افراد از شدت و ضعف برخوردار است ولي به هر حال در اين مدت، قلب انسان نوراني و با صفا مي گردد و مطالب ظريف و عالي معنوي و معارف دين را بهتر و عميقتر مي فهمد و درك مي كند و زمينه براي عروج معنوي و تعالي روح انسان فراهم مي گردد. البته انسان بايد توجه داشته باشد كه از زياده روي و فشار بي مورد و عبادات سنگين و روزه هاي پي در پي خودداري كرده و بهتر اين است برنامه با راهنمايي انساني راه رفته و پخته و قابل اعتماد صورت گيرد تا در اين راه دچار افراط و تفريط نگردد و بار زيادي بر نفس خود بار نكند.

تذكر اين نكته لازم است كه معناي چله نشيني بريدن از مردم و شانه خالي كردن از مسؤوليت هاي اجتماعي و شرعي و انساني نمي باشد و مهم اين است كه انسان در ميان اجتماع باشد و از خود مواظبت و مراقبت نمايد و بر خود مسلط باشد چون گاهي خدمت به مردم و گشودن گرهي از كار آنها و گرفتن دست انساني درمانده و بيچاره اثرش از ده ها چله نشيني بيشتر و عميقتر است.

در راه بندگي خدا هيچ عنصري مانند عمل به واجبات الهي و دوري از محرمات نقش آفرين نمي باشد و در سلوك راه بندگي نماز و توجه به آن و اهميت دادن به آن نقش ويژه اي دارد.

با توجه به مطالب بيان شده ازآنجا كه خلوص كامل دراين چهل روز نيازمند همتي بسيار والا وعزمي راسخ است تا چله نشيني حقيقي صورت پذيرد لذا اين كاراز عهده هر كسي بر نمي آيد.

اما در مورد مراحل آن با توجه به اينكه مفصل است مي توانيد به كتاب"رساله سيروسلوك منسوب به بحرالعلوم"(تحفه الملوك) بامقدمه وشرح علامه محمد حسين حسيني طهراني  انتشارات علامه طباطبائي مراجعه فرمائيد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 14493
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما