تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
تربیت جنسی
يكشنبه 11 ارديبهشت 1390 عوامل غير از عوامل فردي و اجتماعي كه باعث تحريك مسائل جنسي از كودكان و نوجوانان مي‌شود چيست؟

چه بسيارند شرايط و عواملي كه وجود آنها سبب بيداري نابموقع و تحريك بيجاي كودكان و نوجوانان درامور غريزي ميشود كه ما آنها را مطرح نكرده‌ايم و چه بسيارند شرايط وعوامل ديگري كه بخاطر رعايت جنبه‌هاي اخلاقي ذكرش را در كتاب مناسب نديده و از آن صرف نظر كرده‌ايم.

كلاً اين نكته را بايد متذكر شد كه كودك و نوجوان در اين جهان كون و فساد تحت تأثير ده‌ها شرايط و عواملي گوناگون هستند كه هر كدام بتنهائي براي آلوده كردن و به فساد كشيدن آنها كافي است و پدر و مادر بايد هشياري‌هاي لازم را در رابطه داشته باشند تا بتوانند فرزندان خود را نيكو به ساحل سلامت و نجات برسانند.

در نظرات بسياري از روانكاوان مي‌بينيم كه حيات جنسي در دوران كودكي هم بصورت خفيف وجود دارد و زمينه‌ها و موجبات براي انحراف آنان در محيط انحراف انگيز از هر حيث فراهم است. كودكان هم بمانند افراد بالغ در مواردي تهيج ميشوند، بويژه آنها كه دچار حالتي عصبي هستند براي نجات و سكون خويش تن به انحرافات و آلودگي‌هائي غريزي مي‌دهند.

بر اساس ضرورت ايجاب مي‌كند كه كودكان و نوجوانان از شرايط و عوامل تحريك كننده دور و بر كنار باشند. و اين افراد در خواب را بر خلاف مشي و توصيه غربيان و روانكاوان دلسوزشان!! بيموقع بيدار نكنيم. ما در دو فصل گذشته از عوامل فردي و اجتماعي تحريك بحث كرديم و در اين قسمت از ديگر عوامل تحريك سخن خواهيم گفت كه برخي از آنها عبارتند از:

1- بحث‌هايي دوستانه: متأسفانه كودكان و نوجوانان بخش مهمي از اطلاعات و آگاهيهاي خود را در اين رباطه از دوستان و گروه معاشران خود دريافت مي‌دارند بد نيست كه اين نكته را هم متذكر شويم كودكان 10-12 ساله در زمينه مسائل جنسي نسبه آگاهيهاي وسيعي دارند و آن را از دوستان همراز خود بدست مي‌آورند. ميزان آگاهي آنها شايد از افراد نابالغ نباشد و بالغان چيز بيشتري در اين زمينه از آنان نمي‌دانند.

گاهي اينان اطلاعات غلط و ناروائي را به دوستان خود مي‌دهند و حتي از روابط والدين و تجربه‌هاي خلافي را كه در اين زمينه داشته و يا بدست آورده‌اند براي دوستان خود مسائلي نقل مي‌كنند كه اولاً بد آموز و ثانياً‌ براي آنها و خودشان نيز تحريك كننده ات. ضمناً اين نكته را هم يادآور شويم كه اينان وقتي در كنار هم قرار ميگيرند سعي دارند دراثبات برتري اطلاعات خود گوي سبقت را از ديگران بربايند بحث درباره مسائل جنسي از موضوعات اساسي قابل بحث براي هر نوجوان و نوبالغي است و در همان ساعات و لحظات اوليه آشنائي بحث‌شان را در اين رابطه آغاز مي‌كنند.

تماشاي روابط ديگران: كودكان به طور طبيعي از ديدن روابط غريزي ديگران و تماشاي صحنه‌هاي آن در وضع عادي تحت تأثير قرار نمي‌گيرند ولي دو مسأله دراين رابطه قابل ذكر است  يكي اينكه ديدن اين صحنه‌ها خاطره‌اي در ذهن كودك باقي مي‌گذارد كه يادآوري آن در سنين بعدي مسأله ساز است. ديگر اينكه برخي از كودكان آلوده بويژه آنها كه در اين زمينه بيماري‌هائي دارند كارشان به جائي مي‌كشد كه حتي از شنيدن يا ديدن مسائل مربوط به آنان لذت مي‌برند و يا از اين طريق هيجان خود را تخفيف و خود را آرامش مي‌دهند.

در سنين بالاتر و نوجواني كه در اين رابطه ابتلا آتي دارند تماشاي صحنه‌هاي شهواني حتي در قالب عكس و تصوير حالت تحريك آميزي پديد مي‌آورد و يا گاهي او تحريك ميشود از آن بابت كه ديگري را در حال تحريك ديده است.

3- تماشاي عكس‌ها و پوسترها: اين هشداري براي پدران و مادران است كه مراقب عكس‌ها، تصويرها، پوسترها و حتي فيلمهائي باشندكه در معرض ديد فرزندانشان قرار مي‌گيرند. عكس‌هائي از مردان و زنان لخت، صحنه‌هائي از آن روابط غلط، گاهي تماشاي فيلمي كه بظاهر وضع عادي حيات اراد را نشان مي‌دهد ولي در بردارنده نكات زننده‌اي در اين رابطه است ميتواند براي فرزندان كودك و نوجوان ماتحريك كننده و برانگيزاننده باشد.

شما بايد بدانيد كه چه چيزهائي از اين قبيل وارد خانه شما مي‌شوند و فرزندان تان را در اوقات فراغت و يا در اطاق خلوت سرگرم تماشاي چه صحنه‌هائي هستند. از علل مطالعه كتب نمونه توسط نوجوانان اين است كه عكسها و يا مطالب آن براي‌شان جنبه تحريكي و لذت آفريني دارد و سبب آن خواهد شد كه التذاذي نسبي حاصل گردد. گاهي نيز برخي از افراد بي اطلاع، عكس‌هائي از افراد لخت و تحريك آفرين را از كتب و نشريات گوناگون تهيه كرده و در اختيارش مي‌گذارند و از اين طريق فكر او را به اين مسأله جهت داده و بهيجانش مي‌آورند. كه پيداست اني عمل ناآگاهانه موجب پيدايش چه صدمه‌ها و خطراتي براي آنان خواهد شد.

4- ضربه زدن‌ها: برخي از روانكاوان احتمال نزديك به حقيقتي را در رابطه با تحريك جسمي در كودكان و نوجوانان ذكر كرده و گفته‌اند مجازاتهاي كودكان اگر به صورت ضربه زدن بر كفل كودك باشد در مواردي موجبات التذاذ و در نتيجه انحراف او را فراهم خواهد كرد، بعبارت ديگر تنبيه والدين ومرباين بصورت غير مستقيم باعث لغزيدن آنها مي‌شود.

آنها مي‌گويند برخي از كودكان از احساس ضربه بر كفل لذتي مي‌يابند كه نمونه آن در در دستمالي بر كشاله ران كودك مي‌يابيم. بهمين نظر متعقدند كه تنبيه نبايد به صورت كتك زدن به آن نقطه بن كودك يا نوجوان باشد و حتي نيشگون گرفتن هم بدين صورت بايد ممنوع شود. (ما در مطالعاتخوئد در كتب  اسلامي به چنين امري برنخوده‌ايم و ظاهراً برخي از قرائن اين دعوي را نفي مي‌كنند. ولي در همه حال نياز به بررسي‌هاي بيشتري در اين زمينه وجود دار.)

5- ستايش جنس مخالف: اين مسأله درباره نوجوانان و بالغان بيشتر صادق مي‌آيد و يا لااقل درباره كودكاني كه به دنياي متفاوت زن و مرد آگاهي داشته و توس برخي از آلودگان به آلودگي كشانده‌ شده‌اند و اينك حيا جنسي بخشي از حيات معمول آنها را تشكيل مي‌دهد.

در دوران نوجواني و اوائل بلوغ مخصوصاً‌ پسران از ستايش دختران درباره خود بسيار لذت مي‌برند و بهنگامي كه مي‌شنوند دختري درباره آنها تعريفي كرده بسيار خوشحال مي‌شوند. دوست دارند اين ستايش‌ها مكرر گردد و حتي در هر مجلس و محفلي و براي هر دوست و آشنائي آن را تعريف مي‌كنند آنها در ضمن چنين تعريف‌هائي تحريك شده و لذتي را در خود احساس مي‌كنند. اين امر درباره دختران هم وجود دارد كه از شنيدن تعريف پسري در رابطه با خود لذتي احساس مي‌نمايند ولي نسبت درصد آن نسبت به پسران كمتر است.

6- آرايش‌ها: در مواردي كه آرايش هاي افراد، بويژه بصورتي كه جالب و جاذب باشد سب تحريك خواهد شد، البته اين تحريك براي كسي ات كه از دنياي غرايز سر درآورده و در سنين بلوغ باشد ولي مسأله آنچنان نيست كه ديگر سنين هم از آن كاملاً دور و بركنار باشند.

عوامل تحريك كننده در اين زمينه بسيارند: گاهي موي سر و آرايش آن، زماني روبان سر يك دختر، گاهي وضع آرايش صورت، در مواردي حتي فرم و رنگ لباس، كفش و صداي آن ديدن زير پوش و زيرجامه ميتواند براي فرد بالغ و يا آلوده نابالغ تحريك كننده باشد.

ديدن فردياز جنس مخالف، تماشاي بدن او، فكر كردن و تخيل درباره او، گفتن يا شنيدن لطيفه‌هاي در اين زمينه، نوع آرايش و چهره آرائي آنها، چه براي پسر و چه براي دختر ميتواند تحريك كننده باشد و البته باز هم نسبت درصد اين تحريك پذيري در پسران بيشتر است.

بررسيهاي علمي نشان مي‌دهند كه در اين تحريك‌ها لغزش ها و انحرافات فرزندان گاهي مادران بيش يا كم،  دانسته و يا ندانسته دخالت دارند. مادري كه براي پسر لباس دخترانه يا شبه دخترانه تهيه مي‌كند و يا براي دخترش لباس شبه مردانه تهيه مي‌بيند و يا اطاق خواب و بستر پسرش را با آرايش‌هاي اطاق خواب عروس تهيه مي‌نمايند به تحريك و لغزش او دامن مي‌زند.

 7- ذكر داستانها: گاهي پدران و مادران و زماني هم دوستان يا بستگان پير و كهن سال براي بچه‌ها داستانهائي مي‌گويند كه در آن بحث از جريانات و وقايعي به ميان مي‌آورند كه در آن مسأله جنسي و عروسي و روابط زناشوئي و تصوير صحنه‌هائي از اين قبيل مطرح است. بررسي‌هاي علمي نشان ميدهد كه شنيدن اين گونه داستانها و يا افسانه‌ها اثرات تحريك آميزي در كودك بر جاي مي‌گذارد و جلوه آن در سنين بعدي قابل يادآوري و تكرارند.

تحقيقات برخي از روانكاوان نشان داه است كه كودكان از حدود سنين 6-7 دورنمائي از ازدواج و روابط جنسي را در ذهن دارند و بويژه آنها كه در چنين صحنه‌ها را از پدر و مادر خود و يا در جائي از افراد ديگر يا از حيواناتي كه در خانه و مزرعه‌ند ديده‌اند.

وجود چنين سابقه ذهني سبب خواهد شد كه آنان بمحض شنيدن آن داستان به فكر وتخيل در آن صحنه‌ها و يا آوري آن سوابق بپردازند و اين امر مدتها ذهن‌شان را بخود مشغول داشته و يا موجبات تحريك شان را فراهم آورد. شايد برخي والدين و مربيان ناآگاه بنا به توصيه صاحبنظران !! اصرار دارند هر چه زودتر فرزندان را در اين جريان وارد كنند و آگاهي‌هاي لازمه را به آنان بدهند!! اينان بايد بدانند كه نخستين زيان اين بيداري پيش رس متوجه زندگي شخصي و خانواده خودشان خواهد شد و ما چه از خانواده‌هائي را ديدم كه فرزندان آنها لغزيند و خطر آن لغزش حتي برادران  و خواهران يك خانواده را گرفتار كرده است.

8- مواردي ديگر:‌ از مواردي ديگر در جنبه بايد جنبه‌هائي را نام برد كه شرح هر كدام بحثي جداگانه مي‌خواهد و ما براي رعايت اختصار آنها را نام برده و از ذكر تفضيلي آنها خودداري مي‌كنيم:

- قرار گرفتن در وان حمام بصورت لخت و بدون شورت يا ساتر عورت/.

- قرار گرفتن زير دوش آب با ريزش سريع و تند آن بويژه براي آنها كه زمينه‌هائي در انحراف دارند.

- ارتعاش بدن در وسيله نقليه با حركت‌هاي بسيار شديد مثل مسافرت با قطارهائي كه فرسوده و ارتعاش آفرينند.

- سُر خوردن و لغزيدن از روي نرد پلكان و يا وسيله سفت و لغزنده ديگر.

- غلطيندن در رختخواب و يا خوابيدن دمر و ماليدن خود بهتشك و ديوار و ...

- قرار گرفتن پاهاي لخت برروي هم در رختخواب و يا خوابيدن بدون پيژامه.

- ...

والدين و مربيان در اين جنبه بايد مراقبت‌هاي لازم را معمول دارند و تا حدودي امكان از وقوع چنين حوادثي بايد جلوگير باشند، البته بدون اينكه آنها را به زيان اين گونه مسائل سوق دهند، بايد به آنها تفهيم كرد كه براساس توصيه‌هاي اخلاقي و مذهبي بايد اين چنين خوابيد، آنچنان بود  و زندگي كرد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 7003
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما