تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
مرگ و برزخ
يكشنبه 18 ارديبهشت 1390 در عالم برزخ چگونه به اعمال رسيدگي مي شود يا به عبارتي رتبه ي افراد چطور مشخص مي شود كه گناهكارند يا بي گناه؟ آيا عذاب مي شوند و يا بالعكس صاحب نعمت مي شوند يا خير؟ آيا درست است كه به طور كلي به اعمال رسيدگي مي شود و در روز قيامت به جزء جزء اعمال رسيدگي مي

عالم برزخ متوسط بين دنيا و آخرت و اولين مرحله عالم ملكوت است و برخي از خصوصيات اين جهان را از قبيل محدوديت زماني داراست ولي در عين حال مربوط به عالم عقبي‌َ است‌. آيات و روايات متعددي گواه بر آن است كه انسان مؤمن درعالم برزخ متنعم به نعمت‌هاي الهي است‌. چنانكه در خبر است‌: «برزخ يا بوستاني از گلزار بهشت است و يا حفره‌اي از گودال‌هاي آتش‌» همچنين روايات زيادي صراحت دارد كه اعمال انسان در قبر با او همراه است و پشتيبان يا عذاب‌دهنده او هستند تا در قيامت بر خداوند عرضه شوند. البته بعضي از مؤمنين نيز در برزخ معذب اند و اين عذاب كفاره گناهانشان خواهد بود تا در قيامت وارد بهشت گردند. نكتة ديگر اينكه‌، آنچه در قبر و عالم برزخ مورد سؤال است اعتقادات انسان مي‌باشد ولي بررسي تفصيلي اعمالي مربوط به قيامت است‌.

گناهان داراى مراتبى است، و هر مرتبه، عذاب خاصّى را طلب مى كند. بسيارى از گناهان سبب مى شود كه شخصى براى هميشه و به صورت دائم دچار عذاب الهى باشد؛چنانكه راجع به شرك به خدا بيان مى كنند. گناه شرك آن قدر عظيم است كه شخص مشرك هرگز رهايى از جهنّم ندارد، و در برزخ و قيامت دائم در عذاب خواهد بود و شخص در مورد برخى از گناهان - انشاءالله - مورد شفاعت قرار خواهد گرفت. براى برخى از گناهان عذاب دائمى نيست؛ چه بسا در همان لحظه گرفتن روح - به جهت سخت جان دادن - از گناه پاك شود و در برزخ و قيامت راحت باشد. چنانكه برخى در همان عالم برزخ پس از مدّتى پاك خواهند شد و گروهى هم در قيامت پس از عذاب هايى كه آن هم داراى مراتب است، پاك شده، وارد بهشت خواهند شد.

به هر حال عذاب هر شخصى وابسته به مرتبه خاصّ گناهان اوست. البته معصيّت خدا هر قدر به طور نسبى بگوييم كوچك است، ولى تخلّف از فرمان خالق متعال، بزرگ مى باشد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 3815
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما