تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
مرگ و برزخ
يكشنبه 18 ارديبهشت 1390 به همراه داشتن چه چيز هائي در هنگام مرگ به همراه كفن در قبر به منظور آرامش روح وروان توصيه ميشود؟

 براي دفن ميت علاوه بر واجبات، اموري نيز مستحب است كه مسلما در اوضاع و احوال ميت موثر است.

مستحب است كفن از پنبه و سفيد باشد; بهتر است از پارچه‏ئ (حبره) قرمز يمني معروف به برديماني باشد; مستحب است از پارچه‏اي باشد كه با آن احرام بسته يا با آن نماز مي‏خوانده است; مستحب است بر حاشيه‏ئ تمام قطعه‏هاي كفن نام شخص و پدرش را بنويسند و بگويد.

فلاني فرزند فلاني شهادت مي‏دهد به اين كه: ((اشهد ان لا اله الا الله وحده لاشريك له و شهد ان محمد رسول الله و ان عليا و الحسن و الحسين و علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الحجه المهدي عليهم السلام امامان). البته نوشتن اين كلمات در صورتي است كه مطمئن باشد از نجاست و آلوده شدن محفوظ مي‏ماند و بايداز نوشتن كلمات در جاهايي كه عرفا به آن‏ها بي‏احترامي مي‏شود خودداري كرد.

  شيخ عباس قمي در كتاب منازل الاخره ومطالب الفاخرة در مورد اموري كه باعث رهائي از فشار قبر وعذاب آن است به چند چيز اشاره ميكند كه عبارت است از :

خواندن سوره نساءدر هرجمعه كه بنا به روايت حضرت امير (عليه السلام)باعث ايمني از فشار قبر ميشود .

از حضرت رسول (صلي الله عليه وآله والسلم)مروي است:هركه بخواند الهيكم التكاثر را در وقت خواب ،نگاه داشته ميشود از عذاب قبر .

3-دفن شدن در نجف اشرف زيرا از خواص آن تربت شريف آن است كه ساقط مي شود عذاب قبر از كسي كه در آن مدفون ميشود اين موارد وموارد ديگري كه شيخ تا هشتمين مورد در كتاب مزبور خود آورده مربوط به اعمالي ميشود كه معمو لا توسط خود شخص در حيات خويش بايد انجام شود امادر مورد اعمالي كه بعد از مرگ شخصي براي آرامش روح او ورهائي از فشار قبر مشود بع جا آورد اين موارد را ذكر ميكند .

1-گذاشتن جريدتين يعني دو چوب تر است با ميت 0وروايت شده كه ما دامي كه آن چوب ترباشد رفع عذاب از ميت ميشود .

2-از جمله چيزهائي كه باعث نجات است از عذاب قبر خواندن سوره تبارك الملك است با لاي قبر ميت .

3- از كتاب دعوات راوندي روايت شده است كه حضرت رسول (صلي الله عليه وآله والسلم )فرمود :هر كه بگويدنزد قبر ميتي كه دفن ميشود،سه مرتبه(اللهم اني اسالك بحق محمد وآل محمد ان لا تعذب هذا الميت)

حق تعالي بردارد از او عذاب را تا روزي كه دميده شود در صور.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 101270
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما