اگر منظور شما زنده شدن انسانها در قيامت است بدانيد كه زندگى و حيات انسان فقط منحصر به همين عالم نبوده بلكه بعد از مرگ ، عالمى ديگرى پيش رو داريم كه اصطلاحاً به آن ، «عالم آخرت » گفته مى شود. و به طور خلاصه و اجمال بايد گفته شود كه انسانها پس از آنكه از نظر جسمى در اين عالم مردند و اجساد آنها به خاك سپرده شد، در قبر دوباره زنده شده، مورد «سؤال » و بازخواست قرار مى گيرند، بعد ارواح آنان در بدنهايى كه شبيه بدنهاى دنيايى آنان هست، قرار گرفته و روانه «عالم برزخ » كه بين عالم دنيا و آخرت قرار دارد مى شوند. در آنجا يا متنعم به نعمت و يا معذّب به عذاب و نقمت خواهند بود تا روز قيامت فرا برسد و آن روزى است كه ارواح خلق اولين و آخرين با همان بدنهاى دنيايى در صحرايى به نام «صحراى محشر» گردهم مى آيند و آنجاست كه محكمه عدل خداوند، داير شده و همه مورد سؤ ال و بازپرسى قرار مى گيرند. پس از پايان آن روز عده اى به سبب طاعات يا شفاعت اولياى خدا روانه بهشت شده و عده اى هم محكوم گرديده و روانه جهنم مى شوند. عالم آخرت، «عالم تكليف » و امر و نهى نيست ، بلكه آن عالم ، «عالم حساب » و در نتيجه پاداش يا كيفر است همچنين بهشت و جهنم ابدى بوده و هيچ وقت به پايان نخواهند رسيد.
واگر منظور شما زنده شدن در زمان ظهور امام زمان است كه اصطلاحا به آن رجعت ميگويند بايد بدانيد كه رجعت از «رجع و رجوع » گرفته شده است و به معناى برگشتن به جاى اول است، و اصطلاحاً اطلاق مى شود به عود حيات عده اى از اموات، بعد از قيام و نهضت حضرت مهدى امام زمان (عليه السّلام) كه مسلماً قبل از روز قيامت و بلكه از مقدمات آن خواهد بود. از نظر شيعيان اين مطلب مسلّم است كه در زمان ظهور حضرت مهدى (عليه السّلام) كثيرى از دوستان و عاشقان آن حضرت و همچنين آباى گرامى اش كه سالها منتظر ظهور آن حضرت بودند، دوباره زنده مى شوند تا شاهد بر پايى حق و اقامه حكومت الهى توسط آن امام بزرگوار بوده و به ثواب نصرت و يارى آن حضرت نايل آيند. همچنين عده اى از دشمنان اهل بيت و كسانى كه در طول تاريخ، اهل بيت رسول خدا را مورد اذيت و آزار قرار دادند و ظالمانى كه به مسلمانان ستم نمودند و بدون اينكه از آنان انتقام گرفته شده باشد به مرگ طبيعى از دنيا رفتند نيز زنده مى شوند تا به علاوه عذاب قبر و عالم برزخ و عذاب ابدى جهنم ، در همين دنيا نيز به سزاى اعمال بدشان برسند.