تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
دوران نوجوانی
يكشنبه 18 ارديبهشت 1390 پسر 12 ساله‌ام ناخن مي‌جود. علل و راههاي درمان آن چيست؟

ناخن جويدن، معمول‌ترين عادت عصبي است كه سبب ايجاد آلودگي در روده و خراب شدن انگشتان دست بايد در مان شود. اين رفتار در نوجوانان عصبي و پرخاشگر بيشتر است كه به محض احساس تشويق و هر گونه فشار روحي، ناخن مي‌جوند.

مهم‌ترين عوامل ناخن جويدن براي اين سن عبارتند از:

1- اختلافات خانوادگي: نوجوان با توجه به ويژگي غررو، ممكن است در برابر درگيري پدر و مادر و مجادله‌هاي آنان، باز خوردي نداشته باشد؛‌ اما از درون التهاب خواهد داشت و اين التهاب به شكل ناخن جويدن، خود را نشان مي‌دهد؛ پس اختلافات را از بين ببريد (ر. ك: ص 185)

2- انتظار بيش از حد: توقع بيش از حد توان نوجوان به ويژه درس، او مي‌شود (ر.ك: ص173). توقعتان را منطقي كنيد و در حد هوش بهر نوجوانتان از او انتظار داشته باشيد مي‌شود (ر.ك: ص193). برايش روشن سازيد كه او مأمور به وظيفه است و مسؤول نتيجه نيست و اگر در حد توان به وظيفة خود عمل كرده باشد، نگران چيزي نبايد باشد.

3- مشكلا مربوط به همسالان: گاهي درگيري با همسالان در مدرسه و محله و رقابت‌هاي شديد، اضطراب مي‌آورد. براي تخفيف اين اضطراب، گفت گوي پدر با نوجوان در قالب خاطره‌هاي دوران نوجواني و القاي رقابت مثبت عدم درگيري با همسالان مؤثر است.

چند توصيه

الف- در برابر اين رفتار، واكنش و حساسيت شديد نشان ندهيد. با توجه به نياز نوجوان به جلب توجه چه بسا توجه شما، مشكل را بيشتر كند.

ب- براي رفع مشكل، از توبيخ ، سرزنش، تهديديا تنبيه بپرهيزيد. اين گونه برخورد ها فشار روحي او را بيشتر مي‌كند و بر مشكل مي‌افزايد.

ج- زمينة‌ فعاليت هاي دستي او (رايانه، نقاشي، طراحي و ...) را فراهم سازيد.

د- راه‌هاي كسب آرامش (Relaxation) مي‌شود (ر.ك: ص80) را به او بياموزيد. به او بياموزيد كه هنگام نياز به جويدن، دست‌هاي خود را محكم مشت كرده، تا 15 شماره بفشاريد و يكباره آن ها را باز كند؛‌ لب‌ها و دندان‌ها را روي هم قرار داده، لبخند بزند و نفس عميق بكشد؛ دهان را حدود 2 سانتيمتر بگشايد؛ چند لحظه روي دست‌هايش بنشيند و فشار بدن را احساس كند؛ اگر در مدرسه يا اتاق مطالعه قرار دارد، دسته‌هاي صندلي را براي 3 دقيقه بفشارد و يكباره رها كند.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5598
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما