تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
دوران نوجوانی
يكشنبه 18 ارديبهشت 1390 تا چه مقطع سني فرزندان نياز به امر و نهي والدين دارند و چگونه اين امر و نهي بايد انجام شود كه اثر داشته باشد؟

فرزندان و اصولاً همه مردم در همه شرايط و زمانها نيازمند امر به معروف و نهي از منكر هستند و هيچ زماني را نمي توان استثناء كرد. هميشه جامعه به امر به معروف و نهي از منكر نيازمند است ولي آنچه مهم است شناخت معروف و منكر و شيوه هاي امر و نهي در شرايط گوناگون مي باشد. در اين زمينه بهترين بحث را استاد شهيد مطهري در كتاب حماسه حسيني مبحث "عنصر امر به معروف و نهي از منكر در نهضت حسيني" ارايه فرموده است جهت اطلاع بيشتر مي توانيد به كتاب ايشان مراجعه بفرماييد.
اما اگر منظور از امر و نهي تربيت فرزندان باشد بايد بگوييم كه تربيت قبل از ازدواج شروع مي شودو تا پايان حيات مي تواند ادامه داشته باشد ولي در سه مقطع سني حساسيت ويژه اي براي تربيت وجود دارد.
1
ـ دوران كودكي تا قبل از ورود به دبستان (تا 7 سالگي)، دوران دبستان و راهنمايي (7ـ14 سالگي) و دوران دبيرستان (14ـ 21 سالگي) در اين سه دوره تربيت بسيار سرنوشت ساز است ولي شرايط و شيوه هاي آن بايد متناسب باشد. در دوران اول امر و نهي نه تنها كار ساز نيست بلكه موجب لجبازي مي شود اين دوره را پيامبر اكرم دوران حكومت و سلطنت كودك ناميده است. دوره اي كه بايد او فرمان دهد و ما اجرا كنيم و اگر بخواهيم امر و نهي كنيم بايد به اين ويژگي توجه داشته باشيم و به گونه اي او را به مسير مورد نظر هدايت كنيم كه با فطرت و ذات او كه فرماندهي است مغايرت نداشته باشد. مثلاً با توجه به يك مسأله جديد او را از مسأله اي بازداريم.
دوران دوم دوره اي است كه امر و نهي تأثير گذارتر است. رسول اكرم (ص) اين دوره را دوره بندگي و اطاعت نامگذاري كرده است. در دوران سوم امر و نهي تأثير گذار نيست و بايد از طريق مشاوره او را به مسير درست هدايت كرد. اين دوران را پيامبر اسلام (ص) دوران وزارت ناميده است دوره اي است كه جوان احساس شخصيت مي كند و احساس مي كند خودش مي فهمد و گاهي بهتر مي فهمد لذا اگر بخواهيم او را به مسيري هدايت كنيم. بايد به اين ويژگي توجه داشته باشيم مثلاً بگوييم به نظر من چنين است نظر تو چيست؟ چون احساس مي كند نظر خود اوست نه نظر ما مي گويد: نظر من هم همين است. بعد از دوره سوم امر و نهي تأثير زيادي ندارد ولي مي توان با روشهاي غير مستقيم و جاهايي كه احساس نياز مي كند و
...
او را هدايت كرد. توصيه مي كنيم كتابهاي تربيتي را بيشتر مطالعه بفرماييد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 6399
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما