تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
گناه و ترک آن
چهارشنبه 22 تير 1390 اگر كسي فيلم هاي بد ببيند و از ديدن آنها اصلاٌ تحريك نشود مثل روابط انسان با حيوان آيا گناه است؟ يعني گناهش در چه حدي است؟ گناه زنا را دارد يا نه؟

نگاه كردن به فيلم هاي مبتذل كه موجب تهييج شهوت و فساد اخلاق انسان مي گردد جايز نيست و بايد از نگاه كردن به آن خودداري كنند. تحريك شدن و يا تحريك نشدن ملاك نيست.

نزديكى با حيوانات گرچه حرام و گناه است؛ ولى اصطلاحا به آن زنا نمى‏گويند كه موجب حدّ زنا بشود؛ بلكه حيوانى كه با او نزديكى شده اگر از حيواناتى مثل گاو و گوسفند باشد، گوشت و شيرش بعد از نزديكى حرام مى‏شود و همين‏طور پوست و موى آن و بايد آن حيوان را ذبح كنند و او را بسوزانند و كسى كه اين عمل زشت را انجام داده بايد پول آن را به صاحب حيوان بدهد و اگر حيوان از قبيل اسب و قاطر و الاغ باشد بايد آن حيوان را به شهر ديگرى ببرند و بفروشند و پولش را به صاحبش بدهند و كسى كه اين عمل را انجام داده، اگر عاقل و بالغ بوده و از روى اختيار اين كار را كرده است، هر مقدار كه حاكم شرع صلاح بداند تعزير مى‏شود.

وطي حيوانات مي تواند از مصاديق استمنا باشد. استمنا كار بسيار بدي است. وطي با انسان از گناهان كبيره است و اگر براي حاكم شرع ثابت شود، حدّ الهي بر شخص جاري مي كند. اگر براي حاكم شرع ثابت نشود و شخص توبه كند، توبه‏اش پذيرفته مي شود.

يكي از زمينههاي پيدايش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفادة نادرست آنها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولاني و بيبرنامه نوجوانان را عاصي و سرگردان ميكند. آنها به تدريج سرخورده و مأيوس ميشوند و در نتيجه به دنياي درون خويش پناه ميبرند و در كنج خلوت و انزوا راهي براي مشغوليت خود ميجويند.ويا به ديدن فيلم هاي مبتذل اوقات فراغت را سپري مي نمايند واين بزرگترين خطر براي نوجوان وجوان مي باشد . فيلم هاي بد وزننده وزشت جداي از حرمت نگاه كردن به اينگونه برنامه ها،درهر صورت اثر نا مطلوب خود را بر انسان باقي مي گذارد و روح را تاريك و كدر مي نمايد لذا توصيه مي شود از اين به بعد از نگاه نمودن به چنين برنامه هايي خودداري نموده وقدر ومنزلت خود را دريابيد

غريزه ى جنسى همانند ساير غرايز، نيازهاى طبيعى خويش را طلب مى كند و انسان ناچار از پاسخ گويى و تسليم در برابر آن است; امّا آن چه انسان را از حيوان ممتاز مى سازد، حكومت عقل بر اعمال انسانى و تنظيم غرايز و به خدمت گرفتن آن هاست و سعادت و خوش بختى و نيل به آرامش واقعى در گرو پاسخ گويى متوازن و متعادل به همه ى غرايز است تا انسان به رشد و كرامت انسانى دست يابد.

بنابراين در انتخاب راه آن بايد منزلت و شأن انسانيّت و رشد و تعالى او در نظر گرفته شود و خواست طبيعى و نياز غريزى، با خواسته هاى عقلانى و فطرى هماهنگ و همسو گردد.

از آن جا كه انسان در ايّام جوانى از حسّاسيّت ويژه اى بر خوردار است و نقش غرايز، به ويژه غريزه ى جنسى، در اين دوران پررنگ تر جلوه مى كند، بنابراين مراقبت هاى ويژه اى مى طلبد.

و جوان براى پاسدارى از عفاف و طهارت و دورى از گناه، بايد با احتياط بيش ترى رفتار نمايد.

بنابر اين وبا توجه به مطالب ارائه شده بايد از ديدن فيلم هاي ضد اخلاقي دوري جست. ديدن چنين برنامه هاتي مبتذلي، حيا و خجالت را از انسان مي گيرد بگونه اي كه كم كم براي وي ديدن چنين فيلم هايي عادي جلوه مي كند وچه بسا تماشاي چنين برنامه هايي زمينه سقوط و نابودي وي را به همراه داشته باشد.

 بناير نظر اكثر مراجع معظم تقليددر مورد ديدن اينگونه فيلم ها  اين است كه مي فرمايند:ديدن چنين فيلم هايي جايز نيست.

بهتر است بدانيد شيطان با راههاي متفاوتي انسان را منحرف مي كند و يكي از آنها كوچك شمردن گناه است لذا نبايد گناهي را با گناه ديگر سنجيد كه ان خود مذمت شده است پس بدنبال ترك گناه باشيد نه سنجش آن.

اميد است در راه تعال پيشرفت نمائيد.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 7694
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما