تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
حضرت علی (ع) و سایر معصومین
شنبه 24 ارديبهشت 1390 بعضي از مردم مي گويند كه شبي كه حضرت رسول به معراج رفتند سيبي را در جلوي ديدگاناش قرار دادند كه نصف سيب را به حضرت رسول دادند و نصفه ي ديگر را مي گويند از حضرت علي است و از مسائل ديگري هم نتيجه مي گيرند مقام امام علي بالاتراز حضرت رسول است درست است يا نه ؟

حديثي با اين مضمون كه به آن اشاره فرموديد وجود دارد.اما در اين كه مقام حضرت على(عليه السلام) افضل از ديگر انبيا غير از حضرت خاتم المرسلين مى‏باشد، بحثى نيست.(بنابراين مقام پيامبر اكرم بالاتر از حضرت علي است) در رابطه با دليل اين مسأله ابتدا بايد توجه داشته باشيد كه نوعا در مسائل مختلف سه گونه استدلال وجود دارد:عقلى، نقلى و حسى.

    1) دلايل عقلى در رابطه با امور كلى مى‏باشند و درچنين موردى كه مقايسه دو امر جزئى است نبايد در جست و جوى آن بود. زيرا خارج از قلمرو براهين عقلى است.

    2) دليل حسى نيز وجود ندارد؛ زيرا، اولا: ما نظاره‏گر تمام اعمال و حركات آنها نيستيم تا بامقايسه شهودى از طريق كنش آنها حكم به برترى يكى بر ديگرى نماييم. ثانيا اصلا فضايل و مقامات تجربه پذير نيستند مگر آن كه خواصى از طريق تجربه باطنى حقايقى را دريافت دارند.

    3) تنها مى‏ماند دليل نقلى. اين گونه ادله نيز چند دسته‏اند: روايات خاص و صريح، روايات صريح و عام ، روايات غيرصريح.

    الف) دسته اول رواياتى است كه به صراحت بر فضيلت اميرالمؤمنين(عليه السلام) بر شخص حضرت ابراهيم (عليه السلام) دلالت دارد. مانند احتجاج خود آن حضرت. چنان كه در احتجاج طبرسى آمده است كه از آن حضرت پيرامون اين مسأله سوال شد و فرمودند: من از ابراهيم (عليه السلام) برتر مى‏باشم. زيراوقتى خداوند از قيامت و برانگيخته شدن مردگان باوى سخن گفت از خداوند درخواست نمود كه چگونگى آن را به وى بنماياند. خطاب آمد:«اولم تومن؟» جواب داد: «ليطمئن قلبى». ولى من در مرتبه‏اى از يقين هستم كه: لو كشف الغطأ ما ازدادت يقينا؛اگر همه پرده‏هاى غيب كنار رود اندكى بر يقينم افزوده نگردد». زيرا آن را اندك كاستى نيست تا بدين وسيله جبران گردد.

    ب ) روايات عام آنهايند كه فضيلت اميرالمؤمنين(عليه السلام) بر ديگر انبيا را به طور عام و مطلق دلالت دارند بدون آنكه در آنها نام شخص حضرت ابراهيم (عليه السلام) ذكر شده باشد. ازجمله در جلد 11 بحارالانوار (ص 139 ب 2 ح 6) آمده است: قال رسول‏الله (ص) :ان الله فضل انبيائه المرسلين على ملائكه المقربين و فضلنى على جميع النبيين والمرسلين والفضل بعدى لك يا على و للملائكه من بعدك. اين مضمون در جلد26 ص 335 نيز آمده است.

    ج ) دسته سوم رواياتى است كه لفظا و صراحتا فضيلت بر برترى حكم نمى‏رانند. بلكه برترى پنج تن از ديگر مخلوقات از آنها استنباط و كشف مى‏شود. از جمله:

1- احاديثى كه نشان مى‏دهد حضرت آدم (عليه السلام) نور پنج تن را درعرش الهى مشاهده كرد.

2- احاديثى كه پيرامون توسل‏انبياى گذشته به اهل بيت(عليهم السلام) وجود دارد.

3- حديث قدسى مرسله‏اى كه در آن خداوند به پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) فرموده است: «اگر تو نبودى جهان را نمى‏آفريدم و اگر على نبود تو رانمى‏آفريدم و اگر فاطمه نبود هيچ يك را». ولى در مورد ساير ائمه برخى از علماء معتقدند آنان نيز بر ساير انبيا فضيلت دارند كه به برخى از روايات آن اشاره مى‏شود:

1- بحارالانوار، ج 2، ص 205، روايت 96 از امام صادق(عليه السلام) نقل شده كه مى‏فرمايد: فضلنا عليهم فى فضلهم؛ خداوند مارا برتر از انبياء قرار داد».

2- بحارالانوار، ج 26، ص 297 حديثى را نقل مى‏كند كه هدف خلقت، رسول‏اللّه‏(صلي الله عليه واله وسلم) و ائمه اطهار( عليهم السلام) است.

3- در علل شرايع مرحوم صدوق، باب هفتم، ص 21 روايتى بدين مضمون از امام رضا(عليه السلام) نقل شده كه حضرت على(عليه السلام) از رسول اللّه‏ پرسيد شما افضليد يا جبرئيل فرمود: يا على پروردگار انبياء مرسلين خود را بر ملائكه مقربين برترى داد و مرا بر تمامى ايشان برترى داده و بعد ازمن شما برتريد و سپس ائمه بعد از شما.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 3183
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما