تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
امام حسین (علیه السلام)
دوشنبه 19 ارديبهشت 1390 چرا امام حسين خانواده خويش را بهمراه خود به كربلا بردند ؟

اينكه امام خانواده را بهمراه بردند چند نكته مهم دارد :

الف ) هدف اصلي خود از بيعت نكردن با يزيد و عدم سازش با حكومت او اصلاح دين اسلام و اجراي امر به معروف و نهي از منكر بود و با بردن زنان و كودكان اين پيام را به بشريت داد غر ضنشان جنگ طلب و خونريزي نيست بلكه براي امر به معروف و نهي از منكر و هدايت نمودن مردم و جلو گيري از تحريف اسلام ناب محمدي از بيعت با يزيد سر باز مي زند .

ب) خطبه هاي متعدد و مشفقانه آن حضرت در روز عاشورا در مقابل سپاه دشمن نيز نشانگر اين مطلب است كه همراه بردن چنان كارواني ترديدي در حقانيت خود و ضلالت يزيد نداشت زيرا كسي كه زن و فرزند خويش و همه هستي خود در دنيا را به صحنه كارزار عقيده خود مي آورد مسلما هيچگونه شكي در حق بودن اقدام خود ندارد ، اين مطلب علاوه بر اينكه نوعي تبليغ نسبت به عقيده امام محسوب مي شد روحيه دشمن را نيز تضعيف مي كرد و در دلهاي آنها نسبت به اقدامشان ايجاد ترديد مي نمود مانند قضيه مباهله رسول خدا با نصاراي نجران .

ج ) دشمن تبليغات وسيعي مي نمود كه طرف مقابل ( سپاه امام ) مسلمان نيستند و امام حسين (ع) با به نمايش گذاشتن حجاب و نماز و اخلاق اسلامي تبليغات آنها را خنثي مي كرد بطوري كه ميديدند حتي بچه هاي كوچك اين كاروان داراي حجاب هستند و نماز مي خوانند.

ه) خانواده آن حضرت مهمترين مبلغان و پيام رسان قيام خونين ايشان بوده و وجود آنان براي اطلاع رساني تا پايتخت و كاخ يزيد اقدامي فوق العاده موثر و حكيمانه بوده است و بدون آن نهضت ،آن حضرت تحريف و خنثي مي شد .

از سوي ديگر شايد بتوان گفت كه امام حسين (عليه السلام)از آن جهت كه بر اهل بيت وعيالات واطفال خود خوف داشت آنان را همراه خود به كربلا آورد . حضرت با خروج بر يزيد  اگر  خود به تنهايي حركت مي كرد و اهل بيت خود را در مدينه مي گذاشت خوف آن بود كه دستگاه خلافت آنان را دستگير كرده وزنداني  نمايد . حضرت مصلحت در آن ديد كه آنان را با خود همراه كرده كه از طرفي آنان را محافظت نموده واز طرفي ديگر آنان ادامه دهنده رسالت بيداري امت با ايراد خطبه ها وافشاگريها واظهار و ابراز مظلوميت اهلبيت عصمت وطهارت باشند(كما اينكه تاريخ گواه اين مدعاست كه حضرت زينب (سلام الله عليها به خوبي در اين راستا ايفاء نقش فرمودند) ،اين احتمال مؤ يداتي نيز دارد:

الف- با مراجعه به سيره وعملكرد حكومتي يزيد بن معاويه ، اين احتمال هيچ استعبادي ندارد. چون يزيد قصد داشت به هر نحو ممكن وبه هر طريقي ممكن ، حكومت خود رابر پا نگه داشته و دشمنان خود را از سر راه بر دارد.

ب- امام حسين (عليه السلام)در شب عاشورا به اصحاب خود فرمود هر كس كه مي خواهد او را رها كند و از كربلا خارج شود ، ولي اين مطلب را بر اهل بيت خود عرضه نداشت .

ج- والي مدينه در آن زمان عمرو بن سعيد أشدق بود كه وقتي خبر شهادت امام حسين (عليه السلام) به  او رسيد خوشحال گشت . ودر آن وقتي كه حزن ، عموم مردم مدينه را فرا گرفته بود وهمه مشغول گريه وزاري بودند ، گفت : اين گريه وشيون در برابر گريه وشيون عثمان باشد . ونيز خطبه اي كه ايراد كرد آنان را براين كار شديداً شماتت نمود .

حال چنين شخصي اگر اهل وعيال امام در مدينه مي ماند با آنان چه مي كرد ؟ آيا آنان را دستگير و زنداني و آزار واذيت نمي كرد؟ سعيد كسي بود كه بعد از شهادت امام حسين (عليه السلام)دستور داد تا خانه هاي بني هاشم را خراب كنند . ودر شتم ودشنام دادن به حضرت امير المؤمنين علي (عليه السلام)اصرار مي ورزيد.

 

براي مطالعه بيشتر ر.ك

قيام جاودانه : محمد رضا حكيمي

منتهي الامال : شيخ عباس قمي

ترجمه لهوف  : ابن طاووس 

 

 

چرا امام حسين كه مي دانستند كه شهيد مي شوند به كربلا رفتند ؟

اولا امام از تمام امت اعلم به احكام و معصوم از خطا و اشتباه است و آنچه از او صادر مي شود طبق فرمان الهي و تكليف شرعي مي باشد . ثانيا بني اميه حضرت اباعبدالله را به شهادت مي رساندند خواه بسوي عراق مي رفتند يا در مكه و مدينه مي ماندند، آن حضرت در اين مورد تمام مصالح را ملاحظه كرد و هر كس با دقت برنامه ريزي قيام آن حضرت را ملاحظه كند مي فهمد كه امام براي آنكه شهادت و مظلوميتش حد اكثر فائده را براي بقاي اسلام و احياي دين داشته باشد تمام دقايق و نكات را مراعات كرد ند . ثالثا : هدف امام از قيام و امتناع از بيعت و تسليم نشدن و تحمل آن مصائب عظيم ، نجات دين بود و اين هدفي بود كه آن حضرت براي حصول آن جان خود و جوانان و اصحابش را فدا كند از اين جهت شهادت را برگزيد و از مصيبتهاي آن استقبال كرد .

مقصود حضرت اطاعت امر الهي و حفظ دين و حمايت از حق و كشيدن خط بطلان بر حكومت بني اميه و افكار و هدفهاي آنها بود و مقدمه رسيدن به اين مقصود ، تسليم نشدن و استقامت تا سر حد شهادت و آنهمه حادثه بود كه باعث سربلندي و افتخار است .

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 7345
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما