تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
نبوت
سه‌شنبه 27 ارديبهشت 1390 چرا پيامبران و امام هر كدام 5، 6 تا زن داشتند ولي امروزه اكثر مردها اگر2زن داشته باشد انگشت نما مي شود و مضحكۀ عام و خاص مي شود ؟

خداوند سبحان زندگي زناشويي را محل آرامش و فعاليت انساني براي ايجاد پيوند متوازن و برخاسته از مودت و رحمت قرار داده است؛ ولي با توجه به برخي اوضاع و شرايط مشكل آفرين، تعدد زوجات را با رعايت حدود و شرايط سنگين آن مجاز شمرده شده است. زيرا قوانين اسلام بر اساس نيازهاي واقعي بشر و منطق واقعگرايي وضع شده است نه تبليغات ظاهري و احساسات بي پايه و اساس.

از آنجا كه معمولا مردها در ازدواج هاي متعدد شرايط همه همسران مراعات نمي كنند و به جاي آوردن آرامش به منزل باعث از هم پاشيدگي زندگي و تزلزل بنياد خانواده مي شوند كه خود اثرات بسيار نامطلوبي را نسبت به مجرد ماندن زنان بيوه در پي دارد. از سوي ديگرحكم تعدد زوجات واجب نشده است. خداوند متعال با آگاهي از اين روحيه مردان است كه مي فرمايد: «و اگر از اين كه (به هنگام ازدواج با دختران يتيم) عدالت را درباره ي آنان رعايت نكنيد، مي هراسيد از ازدواج با آنان صرف نظر كنيد و با زنان پاك (و ديگر) ازدواج كنيد، دو يا سه يا چهار همسر؛ و اگر مي ترسيد عدالت را (درباره ي همسران متعدد) رعايت نكنيد، تنها به يك همسر قناعت كنيد و يا از زناني كه مالك آنان هستيد، استفاده كنيد. اين كار از ظلم و ستم جلوگيري مي كند». (نساء، 3)

در پايان شايان ذكر است، هر چند جواز تعدد زوجات در برخي موارد يك ضرورت اجتماعي است و از احكام مسلم اسلام محسوب مي شود، ولي تحصيل شرايط آن در امروز با گذشته بسيار تفاوت دارد.

در گذشته زندگي، شكل ساده و بسيط داشت و رعايت كامل مساوات بين زنان آسان بود و از عهده ي بيشتر افراد بر مي آمد، ولي امروزه كساني كه مي خواهند از اين قانون استفاده كنند، بايد مراقب رعايت عدالت همه جانبه باشند و اگر بر اين كار قدرت دارند، به آن روي آورند و به هيچ وجه نبايد از روي هوا و هوس به چنين كاري دست يازند. (ر.ك: سراج «نگاهي گذرا به شبهات حقوقي پيرامون زنان)، ص 152 ، 155، مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما)

در واقع ازدواج يك قانون الهي براي حفظ ناموس خلقت است لكن به دلايل خاص، يك راه خروج اضطراري نه تنها خوب است بلكه لازم است و آن راه اضطراري و لازم در بحث نكاح، مسئله ازدواج موقت و تعدد همسر است ولي بايد توجه داشت يك راه اضطراري است كه در هنگام نياز و ضرورت، جايز است نه به عنوان يك قاعده كه در همه هنگام از آن استفاده كرد و يا آن را واجب ساخت.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 3838
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما