در رابطه باروح داشتن حيوانات بايد گفت حيوانات داراي روح حيواني هستند زيرا بنا بر آنچه كه فلاسفه اسلامي در كتب خود مطرح نموده اند روح حقيقتي است كه داراي مرزاتب گوناگون مي باشد واقسام گوناگون مي باشد كه عبارتند از روح نباتي كه مخصوص گياهان است وكليه افعال گياه مستند به آن است روح حيواني كه مخصوص حيوانات است وكليه اعمال حيوانات مستند به آن است وروح انساني كه داراي ظرفيتهاي وجود ي فراواني است وشرافت انسان به ن مي باشد آياتى از قرآن كريم اشاره به حشر حيوانات دارد؛ از جمله: الف) ما من دابة من الارض و لا طائر يطير بجناحيه الاّ امم امثالكم ما فرطّنا فى الكتاب من شىء ثمّ الىربّهم يُحشرون؛ هيچ جنبندهاى در زمين، و هيچ پرندهاى كه با دو بال خود پرواز مىكند، نيست مگر اين كه امّتهايى همانند شما هستند. ماهيچ چيز را در اين كتاب، فرو گذار نكرديم، سپس همگى به سوى پروردگارشان محشور مىشوند، (انعام / 38). از اين كه در ذيل آيه فرموده: «ثم...» استفاده مىشودكه مراد از اين شباهت، تنها شباهت در احتياج به خوراك و جفتگيرى و تهيه مسكن نيست؛ بلكه جهت اشتراك ديگرى نيز بين انسان و حيوانات هست كه آنها را در مسأله بازگشت به سوى خدا، به انسان تشبيه كرده است.