تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
دعا
دوشنبه 14 شهريور 1390 آيا سر كتابهائي كه سيدها از كتابهاي دعا و... باز مي كنند صحت دارديا خير؟ وفال حافظ و فال كف بين ها صحت دارد يا خير؟

در مورد درستى تفأل به ديوان حافظ، مثنوى و ديگر كتاب‏ها درست نيست. البته ديوان حافظ و مثنوى، به دليل برخوردارى از مفاهيم بسيار متنوع و قابل تفسيرهاى گوناگون، در بسيارى از موارد با خواسته‏ها و آرزوهاى فرد انطباق مى‏يابد.

بايد توجّه داشت، معتقد شدن به نتيجه تفأل درست نيست و پرهيز از آن ضرورت دارد؛ زيرا نوعاً اعتقاد به تحقّق رويدادى خاصّ در آينده زمينه را براى بروز آن رويداد فراهم مى‏آورد.انسان سعى مى‏كند، به گونه‏اى ناخودآگاه شرايط را طورى فراهم شود كه نتيجه تفألى كه بدان معتقد شده است، واقعيت يابد. در صورتى كه مى‏تواند با يك تصميم جدى سرنوشت خود را به گونه‏اى ديگر رقم زند و با انتخاب »قدر«ى ديگر، »قضا«يى ديگر را تحقّق بخشد.

اما دليلي بر جواز كتاب باز كردن از نظر شرعي نداريم و فال بيني مطلبي خرافي است و بايد سعي شود از راه هايي كه در شرع مقدس دستور داده اند يعني همان دعاهايي كه در روايات نقل شده براي رفع مشكلات و برآمدن حاجات استفاده كرد (جامع المسائل آيت الله فاضل، ج 1، ص 630).

لذا بهتر اين است كه براي رسيدن به حاجات خود از راه هاي شرعي مانند دعا و صدقه و نذر و ... بهره برد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 4788
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما