براي طلب آمرزش واقعي بايست در درجه اول حق الله وحق الناس هائي كه به گردن اوست را براي ميت ادا نمود ودر دعا وتوسل براي مغفرت او كوتاهي ننمود وبه نيابت از ميت خيرات داد.
آنچه در اين زمينه در روايات اهل بيت (ع) آمده است آن است كه عمل آدمى با مرگ قطع مىگردد جز از سه چيز:
1- صدقه جاريه (مانند مدرسه مسجد درمانگاه باغ و درختى كه مردم از آن بهره مىبرند و ...).
2- سنت نيكى كه فرد بجاى گذارده و بعد از او ديگران ادامه مىدهند.
3- فرزند صالحى كه براى پدر استغفار كند.(بحار ج 104 ص 102)
البته در اعمال بد بازماندگان اگر شخص فوت كرده نقشى نداشته باشد شريك نخواهد بود؛ ولى بسيار متفاوت است كه مردم كارى را از بازماندهاى ببينند و براى پدر و يا مادر او طلب مغفرت كنند و يا اينكه بگويند «پدرش بسوزد»روشن است كه اين حالات و گفتهها نيز بر ميت داراى تاثير است.
پيرامون تعبير خواب و يادگيري علم آن توضيح دهيد.
علم تعبيرخواب چنانكه در روايتى از حضرت رضا(ع) نقل شده است يك جزء از هفتاد جزء نبوت است. بنابراين علمى نيست كه با درس خواندن نصيب انسان شود، بلكه نياز به تصفيه باطن با عبادت و تهذيب اخلاق دارد. لذا كسانِ كمى بودهاند كه از اين علم بهره كافى داشته باشند. هر خوابى هم قابل اطمينان نيست و تعبير ندارد.
در تعبير خواب دو نكته لازم است:
1 - عواطف مذهبي و فرهنگ عمومي اقوام و ملل جهان با يكديگر متفاوت است. از اين رو معبر خواب زماني قادر است رؤيا را به درستي تعبير كند كه از عواطف مذهبي و فرهنگ ملي خوابديده آگاه باشد.
2 - اغلب اوقات درك وجداني يا ادب و اخلاق عمومي اجازه نميدهد كه محتويات ضمير و باطن به صورت واقعي در خواب ظهور كند، از اين رو به صورتهاي مختلف و رمزگونه ظاهر ميشود. تعبير كننده خواب بايد به قدري با هوش باشد كه از صورت ظاهري خواب، واقع آن را درك كند و خوب بتواند خواب را تعبير كند. از اين رو خواب را هر كسي نميتواند تعبير كند. رسول اكرم (ص) فرمود: "لا تقصّها الا علي واد أو ذي رأي؛ خوابت را يا براي دوست صميمي خود نقل كن يا براي كسي كه علم تعبير خواب ميداند".(2) هم چنين از روايات استفاده ميشود هر وقت كسي بخواهد تعبير خواب كند، بهتر است براي آن تعبير خوبي كند كه ميتواند تأثير خوبي در روح و روان خوابديده برجاي گذارد و او را از نگراني و اضطراب خارج سازد.
در هر حال معيار مشخص و معيني در تعبير خواب وجود ندارد كه بتوان براساس آن قضاوت نمود يا حتي به طور كامل قابل يادگيري باشد.
پينوشتها:
1. گفتار فلسفي، كودك از نظر وراثت، ج1، ص375، به نقل از بحارالانوار، ج58، ص 180.
2. همان، ص 385، به نقل از بحارالانوار، ج 58، ص 175.