تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
دعا
دوشنبه 14 شهريور 1390 پيرامون طلب آمرزش براي از دست رفتگان و... توضيح دهيد؟

براي طلب آمرزش واقعي بايست در درجه اول حق الله وحق الناس هائي كه به گردن اوست را براي ميت ادا نمود ودر دعا وتوسل براي مغفرت او كوتاهي ننمود وبه نيابت از ميت خيرات داد.

آنچه در اين زمينه در روايات اهل بيت (ع) آمده است آن است كه عمل آدمى با مرگ قطع مى‏گردد جز از سه چيز:

    1- صدقه جاريه (مانند مدرسه مسجد درمانگاه باغ و درختى كه مردم از آن بهره مى‏برند و ...).

    2- سنت نيكى كه فرد بجاى گذارده و بعد از او ديگران ادامه مى‏دهند.

    3- فرزند صالحى كه براى پدر استغفار كند.(بحار ج 104 ص 102)

    البته در اعمال بد بازماندگان اگر شخص فوت كرده نقشى نداشته باشد شريك نخواهد بود؛ ولى بسيار متفاوت است كه مردم كارى را از بازمانده‏اى ببينند و براى پدر و يا مادر او طلب مغفرت كنند و يا اينكه بگويند «پدرش بسوزد»روشن است كه اين حالات و گفته‏ها نيز بر ميت داراى تاثير است.

 

پيرامون تعبير خواب و يادگيري علم آن توضيح دهيد.

علم تعبيرخواب چنان‏كه در روايتى از حضرت رضا(ع) نقل شده است يك جزء از هفتاد جزء نبوت است. بنابراين علمى نيست كه با درس خواندن نصيب انسان شود، بلكه نياز به تصفيه باطن با عبادت و تهذيب اخلاق دارد. لذا كسانِ كمى بوده‏اند كه از اين علم بهره كافى داشته باشند. هر خوابى هم قابل اطمينان نيست و تعبير ندارد.

در تعبير خواب دو نكته لازم است:

1 - عواطف مذهبي و فرهنگ عمومي اقوام و ملل جهان با يكديگر متفاوت است. از اين رو معبر خواب زماني قادر است رؤيا را به درستي تعبير كند كه از عواطف مذهبي و فرهنگ ملي خوابديده آگاه باشد.

2 - اغلب اوقات درك وجداني يا ادب و اخلاق عمومي اجازه نمي‏دهد كه محتويات ضمير و باطن به صورت واقعي در خواب ظهور كند، از اين رو به صورت‏هاي مختلف و رمزگونه ظاهر مي‏شود. تعبير كننده خواب بايد به قدري با هوش باشد كه از صورت ظاهري خواب، واقع آن را درك كند و خوب بتواند خواب را تعبير كند. از اين رو خواب را هر كسي نمي‏تواند تعبير كند. رسول اكرم (ص) فرمود: "لا تقصّها الا علي واد أو ذي رأي؛ خوابت را يا براي دوست صميمي خود نقل كن يا براي كسي كه علم تعبير خواب مي‏داند".(2) هم چنين از روايات استفاده مي‏شود هر وقت كسي بخواهد تعبير خواب كند، بهتر است براي آن تعبير خوبي كند كه مي‏تواند تأثير خوبي در روح و روان خوابديده برجاي گذارد و او را از نگراني و اضطراب خارج سازد.

در هر حال معيار مشخص و معيني در تعبير خواب وجود ندارد كه بتوان براساس آن قضاوت نمود يا حتي به طور كامل قابل يادگيري باشد.

 

پي‏نوشت‏ها:

1. گفتار فلسفي، كودك از نظر وراثت، ج1، ص375، به نقل از بحارالانوار، ج58، ص 180.

2. همان، ص 385، به نقل از بحارالانوار، ج 58، ص 175.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 6019
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما