0
بازتاب نور، شرح خطبه توحيدي امام رضا عليه السلام در اين اثر به شرح و بررسي فرازهاي مختلف خطبه توحيديه منسوب به امام رضا (ع) پرداخته شده است كه در آن ابعاد مختلف معرفت حق تعالي و اسماء و صفات او و توحيد باري تعالي تبيين گرديده است.
نويسنده: شجاعي، محمد
ناشر: نشر محيي
ناشر اصلي: قم
قطع: شوميز
تعداد صفحات: 93
نوبت و سال انتشار: نوبت اول 1388ش
قيمت: 16000
شابك: 978- 964- 2720- 01- 9
چكيده:
در اين اثر به شرح و بررسي فرازهاي مختلف خطبه توحيديه منسوب به امام رضا (ع) پرداخته شده است كه در آن ابعاد مختلف معرفت حق تعالي و اسماء و صفات او و توحيد باري تعالي تبيين گرديده است.
موضوع: كلام اسلامي
توضيحات:
در اين اثر به شرح و بررسي فرازهاي مختلف خطبه توحيديه منسوب به امام رضا (ع) پرداخته شده است كه در آن ابعاد مختلف معرفت حق تعالي و اسماء و صفات او و توحيد باري تعالي تبيين گرديده است. نگارنده، نخست به اهميت مسأله خداشناسي اشاره مي كند و هدف از خلقت انسانها را در درجه اول، شناخت خداوند و سپس اطاعت و عبادت اوعنوان مي نمايد و همين مسأله را عامل اصلي امتياز انسانها بر ساير موجودات و عشق به خداوند متعال را جوهره همه انسانها(حتي كفار) شمرده است. وي خداوند را هادي حقيقي همه انسانها به سوي كمال غايي آنها معرفي كرده است و حقيقت عبوديت را تسليم شدن در مقابل ذات بي همتاي او و تلاش براي رسيدن به اين كمال غايي دانسته است. وي معرفت به ذات حق تعالي و اسماء و صفات او را شروع عبادت مي داند و پرهيز از معصيت و گرايش به طاعت را مهمترين ثمره معرفت خداوند عنوان كرده است. آنگاه به شرح فرازهاي خطبه توحيديه امام رضا(ع) مي پردازد و توحيد را آغاز بندگي خداوند و پايه اصلي تمام معارف برشمرده است.وي نظام توحيد را مبتني بر نفي صفات از خداوند متعال ارزيابي مي كند و صفت و موصوف را مخلوق خداوند و ذات مقدس الهي را از هر كونه صفت و يا موصوف بودن مبّرا دانسته است. در بخش ديگري از كتاب، نويسنده روش هاي ممنوع در خداشناسي و معرفت حق و آفات وصول به معرفت حق تعالي را بررسي مي نمايد و خداوند را از خصوصيات امكاني منزه دانسته است. در فرازهاي بعدي خطبه اسباب معرفت الهي و حجاب هاي مانع از معرفت معرفي شده است. نويسنده، جهات مبانيت و مغايرت حق تعالي با مخلوقات برمي شمارد و صفات سلبيه و ثبوتيه حق تعالي در كلام امام رضا(ع) را شرح نموده است. در همين راستا، نويسنده، به بررسي صفات ذات و فعل خداوند متعال مي پردازد. و منزه بودن حق تعالي از زمان، مكان، سستي، محدوديت صفات و داشتن ادوات را اثبات مي نمايد و به توضيح مفهوم ازليّت حق تعالي مي پردازد. در شرح فرازهاي بعدي خطبه مذكور، نويسنده مدعي شده است كه شناخت خداوند از صفات مخلوقات او امكان پذير است و صفات متضاد در خداوند معجزه اي براي شناخت او مي باشد. در بخش هاي بعدي شرح خطبه توحيديه، نويسنده به مفهوم تأليف و تفريق در موجودات و نتايج آن اشاره و نمونه هايي از اختلاف بين موجودات و آثار اين اختلاف را بررسي مي نمايد. وابسته نبودن صفات الهي به وجود موجودات و مخلوقات، بيان محدوديت هايي كه در مورد حق تعالي فرض ندارد، مشخص شدن آثار مثبت و منفي اشياء در شناخت حق تعالي، نقش عقل و اقرار زباني در تثبيت ايمان به خداوند متعال، نقش اخلاص در معرفت خداوند و آفات اخلاص، بيان ضابطه كلي در نفي تشبيه خالق به مخلوق، دلايل نفي حركت و سكون در خداوند متعال، آثار حركت و محذورات پذيرش حركت؛ و تنزيه خداوند از خصوصيات مخلوقات از ديگر مباحثي است كه نويسنده در ضمن شرح خطبه توحيديه به تبيين آنها پردخته است.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 3222
   
   
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما