1
محاضرات في السيره و الاخلاق كتاب حاصل از دو بخش مجزا تشكيل شده است. در بخش اول به بحث درباره فضايل اهل بيت(ع) از نظر كتاب و سنت پرداخته شده و در اين زمينه گوشه‌هايي از
نويسنده: المكراني، عبدالمجيد
ناشر: ذوي‌القربي
ناشر اصلي: قم
قطع: شوميز
تعداد صفحات: 236
نوبت و سال انتشار: نوبت اول 1388ش
چكيده:
كتاب حاصل از دو بخش مجزا تشكيل شده است. در بخش اول به بحث درباره فضايل اهل بيت(ع) از نظر كتاب و سنت پرداخته شده و در اين زمينه گوشه‌هايي از مناقب حضرت فاطمه زهرا (س) و خصوصيات بارز ايشان در اخلاق و عبادت و جايگاه ويژه آن بانوي بي‌نظير اسلام نزد خداوند و رسول خدا (ص) بيان گرديده است.
موضوع: اخلاق و سيره
توضيحات:
كتاب حاصل از دو بخش مجزا تشكيل شده است. در بخش اول به بحث درباره فضايل اهل بيت(ع) از نظر كتاب و سنت پرداخته شده و در اين زمينه گوشه‌هايي از مناقب حضرت فاطمه زهرا (س) و خصوصيات بارز ايشان در اخلاق و عبادت و جايگاه ويژه آن بانوي بي‌نظير اسلام نزد خداوند و رسول خدا (ص) بيان گرديده است. در همين راستا، نگارنده، به مقايسه فاطمه زهرا (س) و مريم(س) ، پرداخته است و فضايل آنها را از جمله هم سخن شدن ملائكه با فاطمه زهرا (س)، حجيت مريم بنت عمران و برگزيده شدن او از ميان زنان عالم را بررسي نموده است. در ادامه، به ولادت امام حسن(ع) و تربيت شدن آن حضرت در دامان پيامبر اسلام(ص) و امام علي(ع) اشاره و ابعادي از فضايل و مظلوميت ايشان را به تصوير كشيده است. در همين زمينه، نگارنده، با توجه به دشمني برخي از صحابه مانند معاويه با اهل بيت پيامبر به مسأله اخوت و برادري در اسلام اشاره كرده است و مفهوم اخوت در قرآن و ابعاد آن را بررسي كرده است. وي به عملكرد منفي برخي از صحابه مانند ابوبكر، عمر، عثمان، عبدالرحمن بن عوف، سعد بن‌ابي‌وقاص و .... اشاره كرده است و معيارهاي اخوت در عقيده و آثار اخوت در اسلام را بيان نموده است. در بخش ديگري از كتاب، نگارنده به رابطه قوي پيامبراكرم(ص) و امام علي(ع) اشاره و شيعيان را ياري كنندگان واقعي دين خداوند معرفي كرده است. بيان سيره علمي و معنوي امام صادق(ع) و عوامل گسترش تشيّع در زمان آن حضرت، اقامه دلايل عقلي بر امامت امام علي(ع) و اثبات ولادت امام مهدي(ع) و غيبت آن حضرت از ديگر مباحث مطرح شده در بخش اول كتاب است. در بخش دوم، نگارنده به بحث در مورد برخي از مهمترين فضايل و رذايل اخلاقي پرداخته است. و ضرورت نيكي به والدين و احسان به آنها، حقيقت عاق والدين وآثار سوء دنيوي و عقاب اخروي آن، عوامل ضلالت و هدايت و اقسام آن دو، رابطه بين فطرت و عبادت، رابطه بين اخلاص و عبادت، عوامل توفيق وسلب توفيق، شرايط دعا، حقيقت توبه و موانع آن، آثار دنيوي و اخروي خوش‌خلقي، ضرورت معرفت يافتن بر عيوب نفس و تهذيب آن، نقش بلايا در تكامل نفساني، نقش سلامت قلب در تهذيب نفس، ريا و اقسام آن، اسباب و علل ريا مانند محبت دنيا، طمع به آنچه در دست مردم است، حب جاه و مقام و حب ثنا و حمد ديگران و فرار كردن از مذمت را با توجه به آيات و روايات متعددي مورد تجزيه و تحليل قرار داده است. مطالب كتاب داراي نظم منطقي نبوده و به مهمترين مباحث سيره واخلاق از نگاه مؤلف اشاراتي شده است.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 2387
   
   
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما