به میزبانی گروه اسلام و مطالعات معنویت برگزار شد: دیدار اندیشمندان ژاپنی از پژوهشکده اخلاق و معنویت سه تن از اساتید ژاپنی فعال در زمینه مددکاری و طب تسکینی، از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دیدار و با مسئولان گفت و گو کردند.

در دیدار میهمانان خارجی از مجموعه پژوهشگاه دفتر تبلیغات، سه تن از اساتید ژاپنی فعال در زمینه مددکاری و طب تسکینی از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دیدار کردند. این گروه سه نفره عبارت بودند از: دکتر کنتاکاسائی (Kenta Kasai) دانشیار دانشگاه سوفیا در توکیو؛ خانم دکتر ماکیکو ایگوچی (Makiko Igochi) پزشک و عضو مرکز مراقبت خانه (Home Care) و خانم دکتر ساچیکو هوسویا از دانشگاه توکیو.
در این جلسه که در نیمه اسفند 97 برگزار شد، دو تن از اعضای موسسه آلاء و جمعی از اعضای هیأت علمی به میزبانی گروه اسلام و مطالعات معنویت نیز حضور داشتند.
در این جلسه بعد از معرفی پژوهشگاه و پژوهشکده اخلاق و معنویت، به معرفی پروژه‌های مرتبط گروه اسلام و مطالعات معنویت در زمینه آسیب‌شناسی معنوی، مراقبت معنوی و تربیت معنوی اقدام شد و در ادامه فعالیت‌های پروژه امداد فرهنگی (در مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی) که با موضوع جلسه هماهنگ بود، معرفی گردید. سپس دکتر کاسایی به معرفی فعالیت‌های گروه ژاپنی پرداخت. وی  خود در زمینه مراقبت‌های تسکینی خصوصاً تخصص خود در زمینه مراقبت سوگ (افرادی که بستگان درجه اول‌شان فوت کرده است) و همچنین مراقبت از افرادی که اعتیاد به الکل را ترک کرده‌اند، نشان داد که چگونه مباحث دینی و معنوی را در این نوع مراقبت‌ها لحاظ می‌شود.
در ادامه نیز به سؤالات گروه ژاپنی درباره مراقبت‌های تسکینی بر اساس آموزه‌های اسلام توسط اعضاء هیأت علمی پاسخ داده شد که متمرکز بر رویکرد اسلام به افرادی بود که دچار آسیب‌هایی شده‌اند که در اثر عدم عمل به دستورات شریعت ایجاد شده است (مانند نحوه مراقب از افرادی که خودکشی ناموفق داشته‌اند و یا مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند و ... ).
 اعضای هیأت علمی ضمن پاسخ به پرسش‌های مطرح شده به معرفی برخی از فعالیت‌های موجود در حوزه‌های علمی سراسر کشور پرداختند که بدون توجه به دین، قومیت و یا اعتقادات افراد بر اساس آموزه‌های اسلام به مراقبت از افراد آسیب دیده اقدام می‌شود.
براساس پیشنهاد دکتر احمد شاکرنژاد، مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت، قرار شد به شکل موردی گروه ژاپنی گزارش برخی از فعالیت‌های بالینی خودشان را ارائه کنند و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه نیز (خصوصاً اعضای فعال در زمینه مددکاری فرهنگی) نمونه‌هایی از نحوه مددکاری خود را به شکل مستند ارائه نمایند تا زمینه تبادل تجربیات بین دو گروه و استفاده از مهارت‌های موجود فراهم شود.


 
منبع: تولید محتوای پژوهشکده اخلاق و معنویت اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده اخلاق و معنویت, دانشگاه توکیو
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1408
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما