معرفی معاونت فرهنگی تبلیغی
یکی از ظرفیت های مهم وتاثیرگذار در جبهه فرهنگی تاریخ معاصر ایران، شبکه ای بودن روحانیت و مبلغان است . جامعه شناسان در تحلیل پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از علت مهم را، همین امر دانسته اند مطالعات تاریخ ادیان، مشاهدات و تجربیات عینی نیز این مساله را تایید می کند. این  شبکه قبل از انقلاب تحت اشراف و مدیریت مراجع بود و فی الحال به مدیریت رهبری و مرجعیت راهبری می شود . لذا مشاهده می کنیم روحانیت در دیروز خود ، قدرتی در کنار قدرت سیاسی محسوب می شد و امروز، یعنی بعد از انقلاب اسلامی، قدرت سیاسی و صورتمندی ساختارهای سیاسی و اجتماعی را  بدست دارد. یکی از حلقه های مهّم این شبکه، مبلغّان است. اینان در تلاشند حاصل مطالعات و تأملات حوزه های علمیه وعلماء را، در قالب بسته های اجرایی برای مخاطبان خود، در سطوح مختلف معرفتی و پایگاه اجتماعی و سیاسی، طبقه بندی کرده و عرضه کنند .
 بنابراین، مبلغان دینی در کنار دیگرعالمان دینی؛ فقیهان، مفسران ، فیلسوفان و متکلمان، فرهنگ سازی می کنند و بلکه در این امر نقش محوری دارند، لذا قدرت تاثیر گذار آنان در لایه های رویین اجتماعی و سیاسی جامعه، تعیین کننده می باشد.
تبلغی سنتی، در گذشته خود، در کنار شعرو شاعری، رسانة دیروز جامعه سنتی محسوب می شد. امروز اگر چه نقش انحصاری آن خبری نیست اما همچنان تأثیر گذاری هست و با رسانه های مدرن رقابت می کند و میان رسانه های سنتی تبلیغ و رسانه های مدرن داد و ستد و تعامل معنا دار ی وجود دارد؛ بطوری نقش آفرینان تبلیغ سنتی به این فکر افتاده اند که از ابزارهای مدرن مدد جویند و رسانه های مدرن نیز برای جذابّیت و حفظ گسترده مخاطب خود، ناچار شدنداز توانمندهای تبلیغ سنتی غافل نماند.
تبلیغ سنتی در بستر فرهنگی و اجتماعی دیروز خود، از مکانیزم مدیریتی و نظارتی درونی خاصی برخوردار بود؛ اگرچه مدوّن به شکل مکتوب نبود امّا با توجّه به هویت شفاهی فرهنگ سنتی، رویه‌ای  مشخص وتعریف شده ای در نظام تبلیغی داشت.
با پیروزی انقلاب اسلامی ،که تحّولی در ساختار اجتماعی و معرفتی جامعه ایرانی بوجود آمد لازم بود در نظام تبلیغی نیز تحولی اتفاق افتاد، لذا نهادهای ویژه مهندسی تبلیغ دینی بوجود آمدند ؛ سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامی و نهاد نمایندگی دانشگاه‌ها.
دفتر تبلیغات اسلامی با تلاش و توانمندی از خود نشان داد توانست خود را در جایگاه ستاد این سازمان های اقماری نهاد رهبری تعریف کند و جایگاه حقوقی لازم را بدست آورد و از آنجا تبلیغ دینی و کار فرهنگی، همواره بر ظرفیت نیروی انسانی مستعّد و تربیت یافتة حوزه های علمّیه استوار بوده وهست ،دفتر تبلیغات اسلامی در  سه حوزه مهم و تأثیر گذار کشور تشکیل شد؛ قم، مشهد و اصفهان.
این معاونت، سال 1373 تحت عنوان «تربیت مبلّغ و مربّی»، فعالیت خود را آغاز کرد. دراین مدّت کوشید استعدادهای آماده حوزه علمیه خراسان را شناسایی، جذب، ساماندهی و آموزش لازم را جهت تبلیغ دینی ارائه کند.باتوسعه کاری که پیدا کرد،به نام «معاونت تبلیغ»فعالیت خود را ادامه داد . سال 1376که تعریف جدید ی از ماموریت ،اهداف و ساختار دفتر تبلیغات اسلامی از طرف هیأت امناء ابلاغ شد ، با عنوان «معاونت فرهنگی وتبلیغی » درشعبه خراسان نیز ،ایفاء نقش دارد.فی الحال برنامه راهبردی این معاونت "استقرار شبکه تبلیغی شیعه "در شرق کشور می باشد.

اهداف:
1- توسعه و ترویج  فضایل اخلاقی وامر به معروف و نهی از منکر.
2- توسعه ،تقویت وارتقاء هویت ایمانی و بصیرت دینداری.
3- جریان سازی فرهنگی تبلیغی بر اساس تعالیم اهل بیت.
4- پاسخگویی به شبهات وسئوالات دینی.
5- اطاعت پذیری ازولی فقیه ورهبری

سیاست ها:
1- حضور ومشارکت جدی درمراجع سیاستگذاری وبرنامه ریزی فرهنگی وتبلیغی.
2- پرهیز از رقابت منفی وموازی وهمکاری وتعامل سازنده با دیگر دستگاه های تبلیغات دینی.
3- اجتناب ازدامن زدن به اختلافات فرقه ای ومذهبی وتوّجه به اصل وحدت وانسجام اسلامی.
4- اهتمام دربکار گیری نیروههای فاضل،انقلابی ومعتقد به نظام ورهبری.
6-  شناسایی ظرفیت های بالفعل وبالقوه تبلیغ دینی و استفاده بهینه وروشمند ازآن.
7- ایجاد هوشمندی لازم وکافی در بدنه شبکه تبلیغی نسبت به ضعف ها وتهدیدهای  تبلیغ دینی.
8- توجه واهتمام به شناحت لازم وکافی به استراتژی ها وبرنامه های جریانات غیر دینی.
9- بومی سازی تکنولوژی ورسانه های جدید درساحت تبلیغ دینی.
10- چهره سازی والگو سازی نیروهای خلاّق ونوآور.

عرصه های شبکه تبلیغی:
1-عرصه مجازی(وب سایت، شبکه های اجتمایی ،وبلاگ،بازی های ریانه ای ونرم افزار ها)
2-عرصه هنری(فیلم؛مستند،انیمیشن وداستانی-عکس،کاریکاتور،طراحی وگرافیک،نقاشی وکمک استریپ)
3-عرصه گفتاری وشنیداری(سخنرانی،مشاوره،پرسش وپاسخ،مناظره،اردوداری وکلاس داری)
4-عرصه نوشتاری(کتاب،مقاله،داستان،فیلمنامه ونمایشنامه،طنز وقطعه ادبی)

محورفعالیت ها :
1) مطالعات زیر ساختی شبکه تبلیغی (مساله شناسی تبلیغ وفرهنگ،دانش های تبلیغ دینی ،تهیه وتدوین نقشه تبلیغی استان واسنادبالا دستی)   
2) بصیرت شبکه تبلیغی( دانا محوری ،روز آمدی ،مخاطب شناسی ودشمن شناسی)
3)پاسداری از مکتب(پاسخ گویی به سوالات وشبهات دینی)
4)دیده بانی از مکتب(جریان سازی وایجاد شبکه اجتمایی میان متدینان)
5)نظارت و ارزیابی فعالیتها(شناسایی نقاط قوت وضعف)

قالب فعالیت ها:
اعزام مبلغان دینی فصل تبلیغی :رمضان،محرم،صفر،شب های جمعه،نیمه شعبان،طرح تابستان هجرت،فجر،رحلت امام،ولایت،فاطمیه،وحدت،نوروزی،راهیان نور،بشیران جوان،کودک ونوجوان،جوان؛ویژه دانشگاه ها،مبلغان مشاوره خانوده ،مبلغان هنرمند ونخبگانی)
•نشست وهمایش ( سلسله همایش های علمی وکاربردی رمضان،محرم وطرح هجرت تابستان،راهبردهای تبلیغی ادیان وفرق،تبلیغ وهنر،فرهنگ وتبلیغ)
-جشنواره ونکوداشت (جشنواره تبلیغ؛ویژه برترین های تبلیغ دینی،سوگواره تحظه های عاشورایی،جشنواره هنر متعالی،جشنواره آیه های زندگی وجشنواره قرانی نور)
•اتاق فکر(اتاق فکر تبلیغ ،اتاق فکر فرهنگ وشورای راهبردی فرهنگ وتبلیغ).
•کارگاه آموزشی وتبلیغی(کارگاه تبلیغی نقد عالمانه منبر،قرآنی،مشاوره خانوده،عرفان های نوظهور،وهابیت،النان،احکام،کودک ونو جوان،همیاران مبلیغان؛ویژه همسران مبلیغان،بشیران جوان واسلام شناسی)
•نشریه ومجله(سلام حبیب خدا ومنیر).
•پایگاه اینترنتی(ایپرسش،رسالات ،هنر متعالی و...)
•فیلم وکلیب(مستند مدرسه حاج آقا،انیمشن تیر ولگوها،کلیپ رونمایی سایت هنرمتعالی ورسالات،کلیپ فرهنگ ورسانه،فعالیت گروه هادرنمایشگاه قرآن وعترت ومستند تبلیغ در مناطق محروم)
•جزوه مهارتی ودانش افزایی(درسنامه منبر های کوتاه،طرحنامه تبلیغ قرآنی،غدیر،احکام مبتلابه دررمضان،یکصد احکام مبتلابه)
•نمایشگاه(رسانه های دیجتیال،قرآن وعترت،نمایشگاه کتاب،دهه کرامت وصداوسیما) 
•کتاب ودایرِةالمعارف(دانشنامه مبلغان خراسان)
•مشاوره.
•پرسش وپاسخ.
•اردوی فرهنگی وتفریحی.

کلان فعالیت های  :
1)جذب ،ساماندهی واعزام مبلغان وکارشناسان دینی به سازمان ها ونهادها
2)اطلاع رسانی وعرضه معارف دینی در رسانه ها ومطبوعات وفضاهای فرهنگی
3)پاسخگوی مستقیم به سؤالات وشبهات اقشار  مختلف جامعه
4)نشر وعرضه آثار فرهنگی وترویجی مکتوب
5)پشتیبانی اطلاعاتی وتامین وهماهنگی محتوایی مبلغان
6)تدوین کتب ره توشه وجزوات اطلاع رسانی ومهارت افزایی
7)برگزاری آموزشی مهارت های تمهیدی جهت توان افزایی مبلغان
8)حمایت وهدایت فعالیت های فرهنگی وتبلیغی
9) توسعه وگسترش مشارکت های فرهنگی ودینی
10)رشد وتوسعه زیر ساخت های نظام فرهنگی وتبلیغی
11)برنامه ریزی ونظارت فرهنگی وتبلیغی
12)تسهیلات وخدمات حمایتی مبلغان

ساختار سازمانی:
الف:  مدیریت فرهنگ ورسانه
مدیریت وهدایت امور فرهنگی با تکیه به ظرفیت انسانی تبلیغ دینی وبهره گیری  ازرسانه هاوهنر وابیات وظیفه  اصلی این واحد می باشد.جهت تحققّ این تکلیف ظرفیت های ذیل در این واحد تعریف شده است:
1)گروه مبلغان هنرمند
2)گروه مبلغان بلاگر
3)گروه مبلغان نت
4)گروه مبلغان بازار
5)گروه مبلغان ارتباطات منطقه ای
6) دفتراستودیو انعکاس
7)دفتر استودیو مجازی مرآت

ب:مدیریت امور مبلغان
در این واحدسرمایه های انسانی حوزه های علمیه،شناسایی وبرای پاسخگویی به سوالات وشبهات دینی،ساماندهی وتربیت میشوند؛لذا ظرفیت های زیر دراین واحد تعریف وفعالند:
1) گروه مبلغان خواهر
2) گروه مبلغان جوان
3)گروه مبلغان قرآنی
4) گروه مبلغان کودک ونوجوان
5) گروه مبلغان مشاوره خانواده  وآسیب های اجتماعی
6)گروه مبلغان ادیان وفرق(عرفان های نوظهور)
7)سامانه اعزام عمومی.
8)سامانه اعزام تخصصی ونخبگانی.

ج:واحد طرح وبرنامه:
این واحد موظف است امور برنامه ریزی،نظارت وارزیابی وراهبرد های شبکه تبلیغی را تبیین وتحلیل کند.برای عملیات سازی آن ظرفیت های ذیل تعریف شده است:
1- اتاق فکر تبلیغ.
2- اتاق فکر فرهنگ ورسانه.
3- شورای راهبردی فرهنگ وتبلیغ.
4- شورای مدیران معاونت

 د:حوزه اطلاع رسانی:
 ماموریت این واحد،مستند سازی ومفهوم سازی واطلاع رسانی فعالیت های فرهنگی وتبلیغی وایجادتعامل وهمکاری بامراکز وموسسات فرهنگی وتبلیغی میباشد:
-دفتربایگانی اسناد
-پایگاه اطلاع رسانی رسالات
منبع: پایگاه اطلاع رسانی رسالات
 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
صفحه اصلی | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما