کتاب مدل‌های اخلاق کاربردی

مدل‌های اخلاق کاربردی

کتاب مدل‌های اخلاق کاربردی، تألیف آقای دکتر محمدتقی اسلامی، توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ و منتشر شده است.

اتّخاذ روشی مناسب و مؤثّر در مواجهه با مسائل پیچیدۀ اخلاقی، بسیار دشوار است و حلّ آن مستلزم دانستن این است که عالمان اخلاق زیستی، چه قضاوتی درباره مسائل پیچیده اخلاقی داشته باشند. آیا می‌توانند صرفاً با تمسک به نظریه‌های اخلاقی به تحلیل درستی در این باره برسند؟ یا علاوه بر نظریه‌ها و اصول اخلاقی، حتماً می‌بایست شرایط و خصوصیات زمینه‌ای دیگری را نیز ملاحظه کنند.

بحث اصلی این پژوهش در باب مدل‌های مواجهه با نظریه‌های اخلاقی، به هنگام چالش این نظریه‌ها با معضلات، دو‌راهی‌ها یا معمّاهای اخلاقی است. این کتاب در شش فصل سامان یافته است؛ از آن‌جا که پیش از گفت‌وگو دربارۀ مدل و روش، لازم است که رشتۀ اخلاق کاربردی و زیر‌شاخۀ کلان و پر‌اهمّیت آن، اخلاق زیست‌پزشکی به خوبی شناخته شود، در فصل اوّل در قالب کلیات بحث به این مهم پرداخته‌ شده و اما بحثی که در فصل دوم ارائه شده، پیرامون میزان به‌کارگیری هر یک از رویکردهای کیفی و کمی در تحلیل مسائل اخلاقی در اخلاق کاربردی و هم‌چنین فلسفه حاکم بر این به‌کارگیری است است. گفت‌وگو از مدل‌های یادشده‌ و بررسی میزان کارآیی و اعتبار هر یک موضوع سه فصل اصلی این پژوهش، یعنی فصل‌های سوم‌، چهارم و پنجم است. فصل پایانی نیز به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری و ترسیم روش مختار بر اساس اندیشۀ اسلامی اختصاص یافته است.

کتاب مدل‌های اخلاق کاربردی توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1400 و در قطع رقعی با 430 صفحه چاپ و منتشر شده است.

منبع:
كلمات كليدي : مدل‌های اخلاق کاربردی , پژوهشکده اخلاق و معنویت

تاریخ خبر: 1402/8/14 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 134 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 135
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما