پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): مرکز همکاری های علمی و بینالملل و پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت، نشست علمی با موضوع اخلاق انتخابات برگزار کردند.به گزارش خبرنگار ایسکا: مرکز همکاریهای علمی و بینالمللِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت، در راستای برگزاری سیزدهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری، روز چهارشنبه 12 خرداد، با حضور چهار تن از اساتید برجستۀ حوزه و دانشگاه، نشست علمی با موضوع «اخلاق انتخابات» با دو هدف تأمین مشارکت حداکثری و پاسخ به شبهات برگزار کرد.
در این نشست علمی که از ساعت 11 الی 13 به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی اسلامی؛ مدیر گروه اخلاق پژوهشکده اخلاق و معنویت، حجتالاسلام والمسلمین علی باقریفر؛ رئیس موسسۀ فرهنگی دینپژوهی بشری، حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن بوسلیکی؛ مدیر گروه تربیت پژوهشکده اخلاق و معنویت و آقای دکتر عبدالوهاب فراتی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی شرکت داشتند و به ارائۀ بحث پرداختند.
دکتر محمدتقی اسلامی در ابتدا دربارۀ تاریخچۀ منشور اخلاقی انتخابات و فرآیند تدوین آن بر اساس استانداردهای علمی منشورنویسی و تصویب نهایی آن در اردیبهشت 1388 نکاتی بیان کرد و گفت: از آنجا که هیچ منشوری نهایی و پایانی نیست، منشور اخلاقی انتخابات در جمهوری اسلامی نیز نیازمند بازنگری و بازنویسی است. علاقهمندان به مطالعۀ متن کامل منشور اخلاقی انتخابات، میتوانند با جستجو در سایت وزارت کشور، به آن دسترسی داشته باشند.
وی ضمن اشاره به اینکه تا کنون فرایند ترویج و ضمانت اجرایی منشور اخلاقی انتخابات جدی گرفته نشده، تصریح کرد: این امر کاستی بسیار چشمگیری است و منشور بدون ترویج، کارآمد نخواهد بود.
مدیر گروه اخلاقِ پژوهشکده اخلاق و معنویت در ادامه افزود: برای اجراییشدن فرایند ترویج و آموزش منشور و نیز بازنگری، اصلاح و روزآمدسازی منشور، دست یاری به سوی مراجع ذیصلاح و دغدغهمند دراز میکنیم.
در این نشست علمی که با دو هدف تأمین مشارکت حداکثری و پاسخ به شبهات برگزار شد، حجتالاسلام والمسلمین علی باقریفر، با تأکید بر این که اخلاق در انتخابات امری فراتر از قوانین است و نباید نقش و جایگاه آن به قوانین و ضوابط حقوقی تنزل یابد، گفت: اخلاق در انتخابات نباید امری فردی تلقی شده و به چند توصیه اخلاقی به مردم و کاندیداها خلاصه شود؛ بلکه یک فرآیند سیستماتیک پیچیده است که میتوان آن را برآیند تلاش تمام عوامل و ارکان انتخابات دانست.
وی افزود: نقطۀ کانونی و محوری اخلاقیبودن انتخابات، میزان باور برگزارکنندگان انتخابات به جایگاه رأی مردم در انتخابات است. اگر این باور صادقانه نباشد، نمیتوان انتخاباتی اخلاقی را انتظار داشت.
سومین ارائهدهنده بحث، دکتر عبدالوهاب فراتی بود که به بررسی یک دغدغه جدی در زمینه انتخابات پرداخت و اخلاق کاندیداتوری یا اخلاق ترشیح، نکته مهمی بود که ایشان در این نشست بدان اشاره کرد.
وی با بیان این نکته که آیا نامزدی انتخابات و در معرض قراردادن خویش برای رأی مردم در مناصب حکومتی، امری اخلاقی است یا نه، به دو دیدگاه و شواهد تاریخی در این زمینه اشاره کرد و گفت: دیدگاه اول مخالف اخلاقیبودن است و معتقد است که نامزدکردن خویش برای انتخابات، نشانۀ عدم تزکیه نفس و حرص بر دنیاطلبی و مناصب حکومتی بوده و مذموم است. دیدگاه دوم آن است که این امر نه تنها مرجوح نیست، بلکه با رعایت این نکته که انگیزه وی حرص و طمع پست و مقام نباشد و در جهت مصالح عامه مردم و خدمترسانی باشد، بسیار هم معروف و راجح است.
دکتر بوسلیکی به عنوان چهارمین ارائهدهندۀ بحث، ضمن اشاره به حدیثی از امام معصوم علیهالسلام در زمینۀ تقسیمبندی عالمان، به دو نکتۀ مهم در اخلاق انتخابات اشاره کرد که یکی توصیههایی به رأیدهندگان و دیگری توصیههایی به برگزارکنندگان است.
وی گفت: رایدهندگان نباید به افراد و اشخاص رأی دهند؛ بلکه باید به افکار و جریانهای فکری رأی دهند. زیرا رأیدهندگان به دلیل گسلهایی که در تصمیمگیری دارند و برای این کار آموزش ندیدهاند، لذا اسیر تبلیغات کاذب کاندیداها میشوند. امروزه به لحاظ علمی ثابت شده که تیم های تبلیغاتی کاندیداها از این گسلها در جهت منافع خود بهره برده و تصمیمات مردم را مدیریت میکنند.
مدیر گروه تربیت پژوهشکده اخلاق و معنویت افزود: گاهی نیز به لحاظ ساختاری برگزارکنندگان انتخابات خطاهایی دارند که همین امر، می تواند منشأ رفتارهای غیراخلاقی مردم در انتخابات گردد.
نشست مذکور در پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه ۲، تالار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد و دبیر علمی آن، حجتالاسلام والمسلمین مهدی فصیحی رامندی بود.
فایل صوتی این نشست را از پایین صفحه دانلود کنید.
منبع:
تاریخ خبر: 1400/3/18 سهشنبهتعداد بازدید کل: 977 تعداد بازدید امروز: 2