برگزاری نشست؛

نشست «اصول برنامه‌ریزی درسی تربیت اخلاقی»

نشست «اصول برنامه‌ریزی درسی تربیت اخلاقی» با حضور آقای دکتر محمد حسنی عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و معاون پژوهشکده برنامه‌ریزی درسی، روز سه شنبه دهم اسفندماه 95 از سوی مرکز اخلاق و تربیت در تالار شیخ طبرسی برگزار شد.از اهداف اصلی این نشست  دست یابی به مجموعه ای از اصول راهنما بود تا بر اساس آن برنامه ریزان بتوانند اقدام به برنامه ریزی درسی تربیت اخلاقی برای دوره ابتدایی در ایران نمایند.یعنی برنامه درسی تربیت اخلاقی را تولید نمایند. آقای دکتر حسنی خاطر نشان کرد برای دست یابی به این هدف به دو سطح تصمیم گیری نیاز است یک سطح تصمیم گیری های کلان ودیگری سطح تصمیم گیرهای خُرد.
در سطح کلان نیازمند دو عنصر هستیم:
  • منابع برنامه ریزی درسی تربیت اخلاقی
تعیین منابع برنامه درسی نیز از جمله محورهای مهم تصمیم گیری در سطح کلان است. عموماً در منابع علمی برنامه ریزی درسی از سه منبع به عنوان منبع برنامه ریزی درسی نام می برند. این منابع عبارتند از :
  1. جامعه ،
  2. دانش آموز
  3. و رشته علمی یا موضوع.
هر یک از این سه منبع می تواند بنیاد و محور برنامه ریزی قرار بگیرد.
  • الگوی مطلوب تربیت اخلاقی
تردیدی نیست که تربیت اخلاقی مستلزم وجود یک چهار چوب نظری و جهت گیری های مشخص و از پیش تعریف شده است. به چهار چوب و جهت گیری های مشخص می توان رویکرد یا الگو نام نهاد. بر اساس یافته های این پژوهش الگوی تربیت اخلاقی باید فرابرنامه ای ، ارزش مدار عقلانی و موقعیت محور باشد بر اساس این سه بایسته برای کل دوره ابتدایی باید یک الگوی تربیت منش موقعیت مدار را در نظر گرفت که برای دوره اول ( سه سال) ابتدایی تربیت منش موقعیت مدار مبتنی کسب ( درک و فهم عمل) آداب اخلاقی و برای دوره دوم (سه سال) تربیت منش موقعیت مدار مبتنی بر کسب( درک و فهم و عمل) فضایل اخلاقی پیشنهاد شده است.
 
و اما سطح خُرد مشتمل بر مراحل زیر است :
  • تعیین عناصر برنامه ریزی درسی تربیت اخلاقی
برای تعیین منبع باید به سطح دوم تصمیم گیری برای برنامه ریزی درسی تربیت اخلاقی وارد
شویم که تصمیم گیر یهای خُرد است . اولین مقام برای تصمیم گیری تعیین عناصر برنامه درسی است. با تعیین این عناصر نقشه اصلی برنامه درسی ترسیم می شود. یافته های این پژوهش نشان می دهد متناسب با ماهیت تربیت اخلاقی و متاثر( نه منطبق) از الگوی اکر( 2003 ) یک برنامه درسی تربیت اخلاقی شامل هشت عنصر است . این عناصر عبارتند از:
  1. منطق،
  2. هدف،
  3. محتوا ،
  4. روش،
  5. ارزشیابی،
  6. محیط یادگیری،
  7. زمان
  8. و منابع یادگیری
  • خط مشی های کلی حاکم بر تدوین این عناصر
  • تعیین روابط بین عناصر برنامه درسی تربیت اخلاقی
منبع:

تاریخ خبر: 1395/12/15 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 1140 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1141
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما