English | العربیة
 
گروه فرهنگ مهدویت

مقدمه: 
فرهنگ: مجموعه‌ای‌ از نگرش‌ها، ارزش‌ها، هنجارها، رسوم‌ و سنّت‌ها و شعائر و اعمال‌ خاص‌ پذیرفته‌ شده‌ در یک‌ جامعه‌ است.
      
فرهنگ‌ مهدویت‌: به‌ مجموعه‌ای‌ از نگرش‌ها و ارزش‌ها و هنجارهای‌ مربوط‌ به‌ اندیشه مهدویت اطلاق‌ می‌شود. در حقیقت فرهنگ و ارزش­هاى اصیل مهدوی تجلّی تام  و تمام فرهنگ غنى و پربار اسلام است. احیای این فرهنگ می­تواند در تحول و تعالی مادی و معنوی جامعه تأثیرگذار باشد. زیرا فرهنگ‌ مهدویت؛ حرکت‌ آفرین، امید آفرین، تلاش‌ آور  و  نشاط‌ زا است؛ و یأ‌س، نومیدی، خستگی، وازدگی‌ و پوچ­گرایی‌ را می‌زداید؛ و راه‌ نجات‌ از بن‌ بست‌ها و مولّد نیروی‌ حرکت‌ به‌ سوی‌ آینده‌ای‌ روشن‌ است.
      مهم­ترین نمود فرهنگ‌ مهدوی‌ در یک‌ جامعه‌ را می‌توان‌ «امید فرج»‌ در آن‌ جامعه‌ دانست. جامعه‌ای‌ که‌ فرهنگ‌ مهدوی‌ را برگزیده‌ است، هرگز دچار یأ‌س‌ و ناامیدی‌ نمی‌شود. نمودهای فرهنگ‌ مهدوی‌ را می‌توان‌ در رفتار جامعه منتظر مشاهده‌ کرد. زیرا منتظر تربیت شده در سایه فرهنگ مهدوی کسی‌ است‌ که‌ به‌ جامعه‌ فاسد زمانه‌ خویش‌ دل‌ نمی‌بندد و اگر انحراف‌ و کژی‌ ببیند اعتراض‌ می‌کند و با پیروی‌ از سیره‌ مولا و امام خویش‌ در صدد اصلاح‌ بر می‌آید.
      بنابراین فرهنگ‌ مهدویت‌ پیام­آور بیداری‌ و آگاهی‌ امت‌ اسلامی بوده و می­تواند در پیش‌گیری‌ از تهاجم‌ و شبیخون‌ فرهنگی‌ نقش ایفا ‌کند و فعالانه‌ در آماده‌ سازی‌ جامعه‌ انسانی‌ برای‌ تحقق‌ جامعه‌ مهدوی تأ‌ثیرگذار باشد. بنابراین در پرتو این‌ فرهنگ‌ جامعه‌ای‌ صالح، پر نشاط، برخوردار از سلامت‌ معنوی، هوشیار و آماده‌ برای‌ ظهور منجی‌ موعود جهانی‌ به­وجود می­آید.
     عرصه‌های‌ مربوط‌ به‌ فرهنگ‌ مهدویت‌ را می‌توان‌ در دو عرصه‌ فرهنگ‌ عمومی‌ و فرهنگ‌ جامعه‌ علمی‌ دنبال‌ نمود. در زمینه‌ فرهنگ‌ عمومی‌ معیار قضاوت، تلقی‌های‌ جامعه‌ و عموم‌ مردم‌ درباره‌ مهدویت‌ است.
       گروه فرهنگ مهدویت یکی از گروه­های پژوهشی «پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی» است. این گروه در صدد است با بهره­گیری از مبانی مهدویت به بررسی و تبیین مباحث کاربردی مهدویت بویژه در عصر غیبت بپردازد. مباحث جامعه شناسی و اخلاقی و تربیتی و سیاسی و اجتماعی مهدویت در این گروه بررسی می­شود. و در راستای تحقق رسالت پژوهش و تحقیق­های بنیادی، و کاربردی به منظور حضور در هر دو عرصه فرهنگ عمومی و علمی به منظور ترویج فرهنگ مهدوی از یک سو و برطرف نمودن مشکلات و آسیب­های موجود ازسوی دیگر، مجموعه فعالیت­های خود را سامان داده است.
 
1. اهم وظایف گروه:
1-1.  پژوهش و تحقیق­های بنیادی، و کاربردی به منظور حضور در هر دو عرصه فرهنگ عمومی و علمی به منظور ترویج فرهنگ مهدوی.
2-1. تلاش برای شناسایی جریانات انحرافی در حوزه مهدویت.
الف) برای شناسایی و بر طرف نمودن انحرافات ناشی از جریانات انحرافی، تشکیل حلقات علمی و پژوهشی در دستور کار قرار گرفت و در این راستا در تاریخ 3/2/94 نشست علمی با محوریت جریان انحرافی «احمد الحسن» که مدتی است در عراق به راه افتاده و تبلیغاتی نیز در داخل کشورمان نیز دارند. با حضور کارشناسان و اعضای هیأت علمی و محققین در پژوهشکده مهدویت و آینده­پژوهی برگزار گردید. در این نشست مهم­ترین ادعاها و دلایل «احمد الحسن» مورد نقد و بررسی قرار داده شد. با عنایت به حساسیت مطلب این نشست­ها به­صورت مستمر ادامه می­یابد.
ب) در راستای این رسالت طی تفاهمی که بین پژوهشکده مهدویت و آینده­پژوهی و معاونت محترم فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی منعقد گردید گروه فرهنگ در تدوین دو شماره از مجله مرزبان نامه همکاری نمود.
این مجلّه کاری از معاونت تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است و رسالت آن بررسی جریانات انحرافی و پاسخ به شبهات و انحرافات فکری معاصر در سطح کشور می­باشد. در این راستا با انعقاد تفاهم نامه بین پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با معاونت محترم فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نقد و بررسی جریانات انحرافی مهدوی را بر عهده گرفت و در این زمینه دو شماره 7 و 8 از آن مجله به مباحث مهدوی اختصاص یافت.
 
3-1. ایجاد ارتباط علمی و پژوهشی با مراکز مهدوی پژوه
4-1. همکاری با مراکز علمی و پژوهشی حوزه و دانشگاه جهت تدوین پایان نامه­های مهدوی.
 الف). معرفی موضوعات مهدوی.
 ب). همکاری در تهیه طرح­های تحقیق.
ج). همکاری در راهنمایی و مشاور پایان نامه­ها.
 
 2. آثار در دست نشر:
    کتاب: کیفیت تعامل امام مهدی با ادیان(یهودیت و مسیحیت) در عصر ظهور

3. پروژه ­های در دست تحقیق:
1-3. کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت
2-3. شیوه برخورد با مدعیان دروغین با تأکید بر روش برخورد اهل بیت با مدعیان
3-3. نقد ادعاهای احمد الحسن
 
4. اعضای هیأت علمی:
1.    محمود ملکی راد
2.    مرتضی عبدی چاری محقق
 
5. شورای علمی گروه:
برای تشکیل شورای علمی گروه بنا به اقتضای طرح­های پژوهشی از کارشناسان و متخصصین سایر گروه­های پژوهشکده و گاه از افراد خارج از پژوهشکده به عنوان مدعوّ نیز استفاده می­شود. و در این راستا نیز از نظارت افراد خبره برای نظارت و ارزیابی طرح­های تحقیق با توجه به گرایش و رشته تخصصی افراد استفاده می­شود.
در ذیل به برخی از این افراد اشاره می­شود:
آقایان:
1.    حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد رضا سالاری فر. عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
2.    حجت الاسلام و المسلمین آقای رض اسکندری
3.    آقای دکتر علی ملکی عضو هیأت علمی دانشگاه تفرش.
4.    حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر عزالدین رضا نژاد. عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة.
5.    آقای دکتر جعفر رحمانی. عضو هیأت علمی جامعة­المصطفی العالمیة.
 
6. مدیر گروه:
 محمود ملکی راد
 
7. دبیر گروه:
علی جهانگیری
 
8. آدرس:
تلفن داخلی 1173
آدرس ایمیل: m.azarki@yahoo.com
 
امتیاز دهی
 
 


آخرین به روزرسانی:
دوشنبه 11 ارديبهشت 1402 10:47:03

تعداد بازديد اين صفحه: 14967
مطالب مرتبط پربازدیدترین اخبار

ALI

آدرس: قم- میدان شهدا- ابتدای خیابان معلم

 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
تلفن: 3115- 025

داخلی روابط عمومی پژوهشگاه: 6824 ( فقط امور مربوط به  روابط عمومی)

جهت ارتباط با سایر بخشهای پژوهشگاه، بر روی فایل زیر خط کلیک کنید: 

ایمیل: info@isca.ac.ir

فايلها
تلفنهاي داخلي سايتهاي پژوهشگاه. 96.5.30.pdf 198.547 KB

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) می‌باشد
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما