فهرست
تبليغات

  

خبرها
حجت الاسلام و المسلمین محمد علیجانی، رییس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان
رییس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان تبیین کرد؛ روش های تبلیغی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در جذب حداکثری و دفع حداقلی حجت الاسلام و المسلمین علیجانی با اشاره به جذب حداکثری پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، گفت: نرم‌خویی، موقعیت شناسی و دل‌سوزی سه ویژگی و سنت تبلیغی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) برای جذب حداکثری بوده است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد علیجانی، رییس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان در گفت و گویی، با بیان اینکه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) از جنس مردم بود و خود را تافته جدا بافته نمی‌دانست، گفت: سختی و مشکلات مردم، حضرت را آزار می‌داد و نمی‌توانستند در مقابل این مشکلات بی‌تفاوت بمانند و برای هدایت و رفع مشکلات مردم حریص بودند و شب و روز مهربانی فوق‌العاده نسبت به مردم داشتند.

وی در ادامه افزود: مبنای مدیریتی  رسول خدا مهربانی، خیرخواهی و تلاش برای هدایت همه مردم بود پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) دید بسته‌ای نداشتند و حتی برای اصلاح مشرکان و منافقان نیز دل می‌سوزاند و راهبرد پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در تبلیغ دین جذب حداکثری و دفع حداقلی بود.


برخوردهای قهری با مخالفین همیشه آسیب‌زا بوده است

رییس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان با اشاره به اهمیت جذب حداکثری و سعه صدر در برخورد با مخالفین، اظهار کرد: برخوردهای قهری با کسانی که در اصول با ما هم عقیده اند ولی اندکی اختلاف و زاویه در مسائل مذهبی یا سیاسی با ما دارند ضربات جبران ناپذیری را به ما زده است، این روش خلاف سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله) است و باید اصلاح شود.

حجت الاسلام و المسلمین علیجانی ادامه داد: شهید مطهری در کتاب حکمت‌ها و اندرزها در سیره‌ رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) بیان می‌فرماید: پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) نگاهی که به افراد داشتند، نگاهی کریمانه و از روی لطف و مهربانی بوده است.

وی با بیان اینکه سه شیوه و شاخص تبلیغی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در جذب حداکثری می باشد، تصریح کرد: موقعیت شناسی نخستین شاخصه ایشان است، یکی از سنت های تبلیغی پیامبر(صلی الله علیه و آله)، «موقعیت شناسی» یا استفاده از مقاطع حساس و نتیجه بخش است.


پیامبر اکرم(ص) فرصت‌ها را غنیمت می‌شمردند

رییس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: پیامبر(صلی الله علیه و آله) در تبلیغ از عنصر «اِغتَنِمِ الفُرَص یعنی فرصت غنیمت است»، نهایت بهره برداری را می کردند، مثلاً در ماه های حرام، در مناطق پرجمعیت، مثل بازار عکاظ و ... می رفت و مردم را به اسلام فرا می خواند.

حجت الاسلام علیجانی با اشاره به مهربانی و نرم‌خویی پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) تصریح کرد: یکی از سنت های عالی پیامبر(صلی الله علیه و آله) نرم‌خویی آن حضرت است، که عامل مهمی در جذب مخاطبان و پیشبرد تبلیغ اسلام دارد؛ قرآن در سه آیه از این خصلتِ آن اسوه با عظمت خبر می دهد، «و انک لعلی خلق عظیم همانا تو بر بلندای خوی و خلق عظیمی قرار داری» «فَبِما رَحمةٍ مِنَ الله لِنتَ لَهم نرمخو شدن تو به آنان از رحمت خداوند است» «و منهم یوذون النبی و یقولون هو اذن... افرادی از آنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) را اذیت می کنند و می گویند او «گوش» است» این سه آیه به نرمخویی و لطیف برخورد کردن پیامبر(صلی الله علیه و آله)، اشاره دارند و نصی است غیر قابل انکار که در آن حضرت از خشونت و تند خویی خبر نیست.

وی دلسوزی را دیگر ویژگی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) توصیف کرد و گفت: از روش تأثیر گذاری روانی پیامبر(صلی الله علیه و آله) بر مردم، جهت گرایش به اسلام، باید مراقب بودن و مواظب بودن یا «دلسوز» بودن آن حضرت نسبت به مردم را مطرح کرد که به نوبه خود نقش بالایی در اسلام آوردن آن مردم خشن و متعصب داشته است.


امید آفرینی شیوه تبلیغی پیامبر اکرم(ص) بوده است

رییس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) گروهی را به سرپرستی «معاذ بن جبل» جهت ابلاغ دین و تبیین معارف بلند آن به یمن اعزام فرمود، هنگام عزیمت آنان چند نکته را تذکر داد از جمله فرمودند تا می‌توانید کار را برای مردم آسان کنید، دستور نسازید و تکالیف سختی بر مردم تحمیل نکنید که باعث اذیت و اضطراب خاطرشان شود.

وی در ادامه اظهار کرد: توصیه دیگر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به معاذ بن جبل این بود که مردم را امیدوار کنید، از دین ناامید و مأیوس نسازید به مردم نوید و بشارت بدهید، در این صورت عزم و اراده گرایش و پیوستن به دین درآنان ایجاد می‌شود، و به کارهای نیک رغبت و علاقه پیدا می‌کند، در حقیقت بنابر سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) باید بدانیم که جذب حداکثری با تندخویی و بداخلاقی امکان پذیر نیست، بلکه با دل و رویی همچون چشمه ساری و جاری و نرم‌خویی و تحمل می توانیم جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشیم.


مشاهده در خبرگزاری رسا
 

 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 866
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما