فهرست
تبليغات

  

خبرها
باران
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی اصفهان بررسی کرد: آب نیسان و درمانگری حیدری گفت: پاک بودن و پاک کنندگی باران از مسلمات قرآنی و روایی است و بر این اساس انجام اعمال «نَیسان» به امید بهره گرفتن از فوائد آن بلا اشکال است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری حوزه، جواد حیدری در گفت و گویی اظهار داشت: با شنیده شدن صدای  باران های بهاری در فروردین ماه و اردیبهشت، صدای پرسش و پاسخ ها در مورد برخی مباحث که باران با خود می آورد نیز به گوش می رسد.از جمله ی این موارد «آب نیسان» و فوائد متعددی است که در کتاب ها برای آن بیان شده است.

وی ادامه داد: در این راستا نکاتی بیان می شود، نکته ی اول؛ در  بینش توحیدی و الهی، تمام مخلوقات و آثار آن ها از خداست.  مُلک و ملکوت لشکریان اویند. قرآن کریم می فرماید: «وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیر»؛ « مالکیت آسمانها و زمین از آن خداست و خدا بر همه چیز تواناست». (آل عمران/189)و فرمود: «فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُون‏»؛ «منزه است خدایی که ملکوت همه چیز در قدرت اوست و همه شما به سوی او بازمی گردید. پس اثر گذاری هر چیزی در عالم به اذن و اراده ی خداوند است.

کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان اظهار کرد: نکته ی دوم اینکه  عالم هستی منحصر در ماده و مادیات نیست، همان خدایی که در آب، اثر رفع تشنگی نهاده است می تواند در یک عمل عبادی یا ذکر و یا آیه ای، آثار و برکاتی نهادینه کند، پروردگار عالم می فرماید: «اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُوَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَکیل‏»؛ « خداوند، آفریننده همه چیز است و بر همه چیز نگهبان است.

وی ابراز کرد: نکته ی سوم آنکه آیات نورانی قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، باران را، پاک و پاک کننده معرفی کرده است، در سوره ی فرقان می خوانیم: «وَ هُوَ الَّذی أَرْسَلَ الرِّیاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً»؛ «و اوست که بادها را بشارتی پیشاپیش رحمت خویش کرد و از آسمان آبی پاک ‏کننده نازل کردیم.

حیدری عنوان کرد: مرحوم کلینی در کافی شریف چنین نقل می کنند: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام، قَالَ: «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام: اشْرَبُوا مَاءَ السَّمَاءِ؛ فَإِنَّهُ یُطَهِّرُ الْبَدَنَ، وَ یَدْفَعُ الْأَسْقَامَ، قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلی‏ قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ»»؛ «آب باران آسمان را بنوشید زیرا سبب شود که بدن پاک (و تندرست) گردد و بیماری ها و رنجها از آن دور گردد، همانطور که خداوند متعال در قرآن می فرماید:« …و آبی از آسمان برایتان فرستاد ، تا شما را با آن پاک کند و پلیدی شیطان را از شما دور سازد و دلهایتان را محکم ، و گامها را با آن استوار دارد!».

کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان اذعان کرد: نکته ی چهارم؛ در برخی روایات، از «آب نیسان» و فوائد آن صحبت به میان آمده است که با مراجعه ی به مفاتیح الجنان می توان از جزئیات آن مطلع شد.

الف: «نیسان» ماه هشتم رومی است که از بیست و سوم فروردین شروع و تا سی روز ادامه دارد.

ب: هر چند مستند روایی آب نیسان ضعیف است ولی با وجود آیات و روایات در مورد فوائد باران و هم چنین اعتماد برخی از علما به این عمل، ضعیف بودن روایت قابل چشم پوشی است.

ج: افراد در استفاده از آب باران حتما رعایت بهداشت و مسائل پزشکی را در نظر بگیرند.

حیدری خاطرنشان کرد: نکته ی پنجم در این مورد که تاثیر دعا و دستورالعمل های دینی، مطلق و بدون قید و شرط نیست و اثر گذار بودن آنان تابع قوانینی است که مصلحت فرد و حکمت الهی از مهمترین آن هاست، نتیجه اینکه، پاک بودن و پاک کنندگی باران از مسلمات قرآنی و روایی است و بر این اساس انجام اعمال «نَیسان» به امید بهره گرفتن از فوائد آن بلا اشکال است.


مشاهده در خبرگزاری حوزه


 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 754
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما