نسخه آزمایشی
ویدئو ها
به همت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ نشست علمی «معرفی اجمالی رویکرد شناختی به مطالعات دین» برگزار شد نشست علمی «معرفی اجمالی رویکرد شناختی به مطالعات دین» به همت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، این نشست علمی در تاریخ چهارشنبه 1402/11/4 به صورت حضوری و مجازی و با حضور مدیر مرکز مطالعات علوم شناختی دین (پژوهشگر پژوهشکده ادیان و مذاهب) جناب آقای میثم فصیحی رامندی با محورهای زیر به بحث و بررسی گذاشته شد:
 



معرفی علوم شناختی، اهداف و ضرورت پرداختن به آن، افراد شاخص، مراکز مهم و فعال در این حوزه، موضوعات مورد مطالعه، روش و نسبت آن با فلسفه دین و ضرورت گسترش و توسعه علوم شناختی دین در ایران
.

گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در راستای اجرای کلان پروژه «علوم شناختی دین» و با هدف شناسايي شبهات، مواجهه علمی، روش‌مند و انتقادی با آنها، بسط معارف اسلامی در قلمرو نوپديد علوم‌شناختی دین و حرکت به سوی تاسیس الهیات شناختی اقدام به برگذاری سلسله نشستهایی با محوریت علوم شناختی دین کرده است.

علوم شناختی (Cognitive science) مطالعه علمی و بین رشته‌ای ذهن و فرآیندهای آن است و به دنبال یافتن چگونگی بازنمایی و پردازش اطلاعات وارده به ذهن از راه ادارک و تفکر و عمل ما است. علوم شناختیِ دین (Cognitive science of religion) که شاخه‌ای جدید از علوم شناختی است، به دنبال یافتن مبنای شناختی و چگونگی بازنمایی و پردازش باورها، احساسات، عواطف و اعمال دینی در ذهن است و تلاشی است برای استفاده از قابلیت‌های علوم شناختی در مطالعة دین. پرسش مرکزی علوم شناختی دین این است که دین (باورهای پایه دینی) چرا و چگونه به ذهن انسان وارد شده است؟ منطقا دو پاسخ به این پرسش می‌توان داد: اول اینکه باور دینی در ساختار شناختی ما وجود دارد و دوم اینکه دین محصول تربیت فرهنگی و خانوادگی است و هر کدام از رویکردها نتایج خاص خود را دارد.

کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام
 
امتیاز دهی
 
 

آغاز همکاری برای برگزاری گفتگوهای فلسفی ایران و جهان عرب
دعا مراکز لذت مغز انسان را فعال می‌کند/ آرامش پای روضه امام حسین(ع)
  • 1402/12/9 چهارشنبه فاطمه رئیسی: دعا مراکز لذت مغز انسان را فعال می‌کند/ آرامش پای روضه امام حسین(ع)
    یک متخصص روانشناسی با تاکید بر اینکه در یک تحقیق مشخص شده که وقتی فردی دعا می‌کند مراکز لذت مغز وی فعال می‌شود، گفت: من همواره به مراجعان می‌‌گویم نمازهایتان را بخوانید، چون شما را از آشفتگی نجات می‌‌دهد. برخی افراد سراغ کلاس‌های موسیقی، یوگا، رقص، هنر، خطاطی و هنری رفته‌اند و به آرامش نرسیده‌اند اما وقتی پای روضه امام حسین(ع) نشسته‌اند پریشانیِ شناختی آنها از بین رفته‌ است.
جلوه‌هایی از تلاش میرحامد حسین برای دفاع از کیان تشیع
جلوه‌هایی از تلاش میرحامد حسین برای دفاع از کیان تشیع
تفاوت دیدگاه محمدعلی امیرمعزی با اندیشه شیعی در شناخت خداوند
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 116
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما