طالقانی
درنشست مرکز تخصصی آخوند خراسانی (ره) مطرح شد؛ معیار‌های تدوی‍‍ن موضوع پایان‌نامه سط‍ح سه فلسفه و کلام اسلامی معیارهای تدوین موضوع پایان‌نامه در نشست مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامیِ مرکز تخصصی آخوند خراسانی (ره) تبیین شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، معیارهای تدوین موضوع پایان‌نامه در نشست مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامیِ مرکز تخصصی آخوند خراسانی (ره) با دانش پژوهان رشته تخصصی سطح سه فلسفه و کلام اسلامی تبیین شد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر سید علی طالقانی مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی با بیان اینکه موضوع پایان‌نامه باید محدود بوده و در حوزه تحصیلی شخص باشد، افزود: پایان‌نامه یک آزمون پژوهشی در کنار آزمون‌های آموزشی است و هدف از آن، سنجش توانمندی و مهارت‌های پژوهشی دانش‌پژوه است.

مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی با تأکید بر اینکه دیدگاه‌های شخصی و اجتهادی نباید در پایان‌نامه سطح سه مطرح شود، گفت: هدف از نگارش پایان‌نامه در سطح سه، سنجش توانایی‌های فردی در شناخت منابع اصلی و دست اول، فهم منابع اصلی، توان تفکیک مطالب اصلی از فرعی، توان صورت‌بندی استدلالات، مقایسه دیدگاه‌ها و نهایتاً طرح انتقادات است و اصولاً یک فعالیت علمی ترویجی محسوب می‌شود و صرفاً فعالیتی تحقیقاتی حول یک مسأله دارای ابهام است.

حجت‌الاسلام‌ سید علی طالقانی درباره نحوه تنظیم و تدوین اجزای پایان‌نامه افزود: در فصل اول پایان‌نامه که بیان مسأله است، باید ضمن بیان پیشینه مسأله، چنانچه آثاری تاکنون بوده، مورد نقد قرار بگیرد و پس از شکل‌گیری ایده و منابع، نگارش پایان‌نامه شروع شود. در حقیقت، مطالعه در خصوص مساله، پژوهش است و نگارش پایان‌نامه، گزارش آن پژوهش به‌شمار می‌رود.

دکتر طالقانی در ادامه به رعایت و دقت در ساختار جملات، علائم سجاوندی، نکات ویرایشی تأکید کرد و افزود: یکی از فنون نگارش، پاراگراف‌نویسی است که ابتدا یک پاراگراف در خصوص مسأله مورد نظر نوشته شود، سپس آن‌ پاراگراف بسط داده شود.

وی همچنین در پایان افزود: می‌توان ابتدا در خصوص مسأله مورد نظر، مقاله نوشته شود و سپس آن مقاله شرح و توضیح داده شود. توضیح مسأله به معنای عبارت‌پردازی و تکرار مکررات نیست، بلکه به معنای پردازش و شرح مسأله است.

پایان‌نامه در نهایت یک سوال دارد و یک جواب و دانش‌پژوه باید این توانایی را داشته باشد که اصل مطالب پایان‌نامه را در یک پاراگراف خلاصه نماید؛ همچنین در پایان‌نامه باید از زیرعنوان‌ها و عناوین فرعیِ زیاد پرهیز کرد.

بخش آخر نشست، به پرسش‌های دانش پژوهان و اصلاح موضوعات انتخاب شده‌ی ایشان اختصاص یافت.

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما