پنجشنبه 9 فروردين 1403   22:41:28

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی؛

نشست علمی «نحوه مواجهه با مشهورات نامعتبر در روضه خوانی ها» برگزار شد

  • خلاصه :نشست علمی «نحوه مواجهه با مشهورات نامعتبر در روضه خوانی ها» به همت گروه علمی تاریخ مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، نشست علمی «نحوه مواجهه با مشهورات نامعتبر در روضه خوانی ها» حجت الاسلام بهرامی خشنود «استاد تاریخ» با دسته بندی مستندات تاریخی و توجه به اهمیت هر یک از این دسته ها، به تبیین موضوع پرداخت.

وی با بیان این که به برخی مشهورات و روضه ها از جنبه اعتقادی و برخی دیگر از جنبه تاریخی نقد وارد است، در تبیین جنبه های مربوط به اعتقاد گفت: جنبه اعتقادی یعنی اینکه مسئله ای مشهور است ولی اشکال اعتقادی دارد که در چنین مواردی نباید آن را پذیرفت و حتی اگر جایی چنین روضه ها و مشهوراتی نقل شد، چنانچه زمینه فراهم بود، باید اظهار مخالفت کرد.

این استاد حوزه با بیان مصداقی به مراسم های نهم ربیع اشاره کرد و گفت: این موارد به هیچ وجه مورد پذیرش نیست.

وی افزود: اما زمانی مسئله تاریخی است و به لحاظ مستندات و منابع کهن به وجود یا عدم آن شبهه و اشکالاتی وارد است که در این صورت نباید چندان سخت گیری شود و می توان گفت اگر چه از نظر تاریخی قابل دفاع نیست ولی مشکل اعتقادی هم ندارد.

حجت الاسلام بهرامی با بیان این که اینکه میزان حساسیت ما در مواجهه با این بحث ها چگونه عمل کند، مهم است و در دسته بندی دیگری اظهار داشت: برخی مسائل و روضه ها اشکال فقهی دارند؛ به عنوان مثال، اینکه امام حسین(ع) حج خود را ناتمام گذاشتند، از نظر فقهی درست نیست و جنبه اعتقادی هم ندارد.

وی گفت: در جنبه دیگر این مسئله باید دقت کرد که شبهات و یا مشهورات در میان چه طیفی نقل می شود، چرا که ممکن است این مشهورات از زبان عوام مثل تعزیه خوان ها بیان شود و یا اینکه در محافل خواص جامعه اسلامی مطرح شود.

این استاد حوزه تصریح کرد: به عنوان مثال گاهی دیده می شود که برخی از روضه های مشهور و نامعتبر در محضر برخی علما یا توسط آنها خوانده می شود که تقابل با چنین مصادیقی دشوار خواهد بود.

وی با بیان راه حل برای چنین مواردی افزود: در درجه اول باید از توهین به کسانی که چنین مشهوراتی را بیان می کنند و یا نقد می کنند، پرهیز کرد چرا که ادب و احتیاط علمی اقتضا می کند که انسان بیانی محتاطانه داشته باشد، به این معنا که بگوییم برای ما ثابت نیست و یا اعتبار تاریخی ندارد، نه اینکه ابزاری برای توهین یا بی سواد و بی دین خواندن یکدیگر باشد.

حجه الاسلام بهرامی در بیان راه حل های موجود برای چنین مسائلی اظهار داشت: باید تلاش کنیم ضمن پرهیز از خواندن روضه های طولانی، به مطالب ارجاع تاریخی بدهیم و به روضه خوانی های مستند رجوع کنیم. به عنوان مثال، به کتبی چون مقتل معصومین یا مقتل جامع رجوع کرده و آنها را در محافل نقل کنیم.

وی در پایان ضمن پر رنگ دانستن نقش رسانه ملی در این آگاه سازی ها و دامن نزدن به جریانات نا معتبر تاریخی خاطرنشان کرد: باید در موارد نامعتبر مواقعی تذکر بدهیم اما به لحاظ بزرگداشت و همچنین گرامیداشت بزرگان می توان برای آنها مراسم گرفت و یادشان را زنده نگه داشت.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما