به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی: کرسی علمی حکمرانی در قرآن برگزار شد کرسی علمی حکمرانی در قرآن شنبه اول شهریور 99 ساعت 11 به صورت حضوری و مجازی با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)   در این کرسی که هر هفته روزهای شنبه به صورت مجازی برگزار می شود حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی با بیان اینکه قرآن یک کل است و هر کلی فهم آن متوجه به فهم همه اجزا است افزود: برای شناسایی حکمرانی در قرآن نیازمند بررسی تمامی آیات قرآن کریم و عملکرد همه انبیای الهی هستیم.
دکتر لک زایی به عملکرد و روش های رفتاری حضرت ابراهیم(ع) پرداخت. وی گفت: حضرت ابراهیم(ع) پدر امت اسلامی و دارای مقام والایی در نزد خداوند متعال است و از این جنبه مورد توجه و دارای اهمیت بالایی است. حجت الاسلام و المسلمین لک زایی در ادامه افزود: با توجه به پیوند عمیق میان حکمرانی و سیاستگذاری، در سیاستگذاری پرسش اصلی از این است که مساله ما چیست. حضرت ابراهیم(ع) مساله و مشکل اصلی را بت پرستی و طاغوتی مثل نمرود می داند و لذا اولویت را مسائل اعتقادی و نجات مردم از این مشکل می داند.
حجت الاسلام و المسلمین لک زایی بیان داشت: از آنجایی که نبوت و امامت بالاتر از حکومت است به همین دلیل هرچند حضرت ابراهیم(ع) حکومت تشکیل نداد می توان با بررسی سیره ایشان شاخص هایی از حکمرانی را استخراج نمود.
وی ادامه داد: از آنجایی که حضرت ابراهیم دارای بیشترین نیایش در قرآن کریم است. نیایش های ایشان به اصول تمدن سازی و شاخص های مدینه فاضله اشاره دارد. می توان از این ادعیه مانند آزادی، آبادی، توحید، محبوبیت اجتماعی، استقامت، بت شکنی، بصیرت و ... را بدست آورد. 
دکتر لک زایی در پایان گفت: حضرت ابراهیم(ع) به لحاظ سیاسی به دنبال امت سازی است و افکار عمومی مومنین(لسان صدق) مورد توجه ایشان است که در آینده به نیکی از وی یاد شود که این امر باید مورد توجه حاکمان و مسئولان باشد.
گفتنی است در قرآن کریم 52 فضیلت و 22 درخواست از حضرت ابراهیم(ع) آمده است.

 
منبع: اخبار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی, حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 231
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما